۰
بهمن صبور، نائب رییس انجمن داروسازان تهران:

متادون داروست و باید در داروخانه عرضه شود

تاریخ انتشار :
سه شنبه ۹ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۷:۲۹
کد مطلب : ۱۴۵۴۵
متادون داروست و باید در داروخانه عرضه شود
سالم‌خبر: نائب رییس انجمن داروسازان تهران با انتقاد از دستورالعمل وزارت بهداشت مبنی بر عدم توزیع متادون در داروخانه‌ها گفت: در هیچ کجای دنیا درمانگر خود دارو تجویز کند و دارو به بیمار دهد اما در کشور ما بدون وجود زیرساخت‌ها و سامانه‌های جدید مقرر شد که توزیع متادون از طریق مراکز ترک اعتیاد انجام شود.

بهمن صبور با بیان اینکه از همان اول سنگ بنا را بد گذاشتند، ادامه داد: براین اساس فردی که خودش درمانگر است و دارو را تجویز می‌کند دارو به بیمار بدهد. این درحالی است که این امر در هیچ جای دنیا اتفاق نمی‌افتد که فردی هم درمانگر باشد و هم دارو تجویز کند و هم دارو را نیز به بیمار بدهد.

نائب رییس انجمن داروسازان تهران تصریح کرد: این رویه اشتباه بود و به مرور اشتباهات این کار مشخص شد. با آزادسازی طرح تاسیس داروخانه‌ها ما در حال حاضر ۱۵ هزار داروخانه برای ۸۰ میلیون نفر جمعیت داریم. از سوی دیگر به ازای دو داروخانه 1/1 مراکز ترک داریم که حدود ۸ هزار مرکز می‌شود و این با هیچ استانداردی در دنیا سنخیت ندارد. حتی کشورهایی که جمعیت آن‌ها ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون هستند کمتر از سه هزار مرکز دارند. اما
ما برای یک جمعیت ۸۰ میلیونی حدود ۸ هزار مرکز ترک اعتیاد داشته باشیم.

وی با اشاره به مصرف متادون در اروپا در سال گذشته گفت: در قاره اروپا با جمعیت بیش از ۴۴۰ میلیون نفر کل مصرف متادون آن‌ها در سال گذشته ۵ تن بوده است اما مصرف متادون در سال گذشته در کشور ما برای جمعیتی ۸۰ میلیونی ۲۶ تن بوده است. البته این مراکز داروهای آگانویست را توزیع می‌کنند که شامل شربت تریاک، مرفین، … است.

وی ادامه داد: این طرح یک طرح شکست خورده است و این براساس آمارهایی است که وجود دارد. همچنین در حال حاضر خط اول درمان در سازمان بهداشت جهانی و سازمان‌هایی که در زمینه ترک اعتیاد فعالیت می‌کنند داروی بوپره‌نورفین است نه داروی متادون. حدود سه سال پیش براساس یک برنامه کشوری باید داروی بوپره‌نورفین وارد پروتکل درمان اعتیاد کشور شده و جایگزین متادون می‌شد، اما متاسفانه عملا در این سه سال به جای اینکه داروی بوپره‌نورفین یک شیب مثبت رو به بالا داشته باشد اما شیب رو به پایین داشته است و تاجایی که اطلاع دارم حدود ۴۰۰ کیلو سال قبل تولید شده در صورتی که باید جای متادون را در طی این سال‌ها می‌گرفت.

نائب
رییس انجمن داروسازان تهران با بیان اینکه در این پروسه به فکر درمان نیستیم، تصریح کرد: دو رای دیوان به صراحت اعلام کرده است که براساس قانون توزیع دارو از طریق داروخانه باید صورت بگیرد تا قابل رصد و پایش باشد مانند همه جای دنیا اما متاسفانه معاونت درمان وزارت بهداشت علیرغم دو حکم دیوان در این زمینه آیین‌نامه‌ای را نوشتند به نام sud که همان روش شکست خورده است که در یک قالب جدید ارائه می‌دهند. این رویه هیچ خروجی نخواهد داشت و وضعیت بدتر خواهد شد و هیچ بهبودی نخواهد داشت.

صبور تصریح کرد: در دنیا در کشورهایی مانند آلمان و انگلیس نسخ بیمارانی که برای درمان اعتیاد مراجعه می‌کنند با نسخه سایر بیماران متفاوت است و این نسخه برای سه مرکز ارسال شده و پایش و نظارت به صورت کامل وجود دارد. در حال حاضر نیز در داروخانه دارویی مانند قلم انسولین باتوجه به سامانه‌هایی که وجود دارد کاملا قابل رصد و پیگیری است. برای توزیع متادون در داروخانه نیز داروخانه‌ها خاص هستند و همه داروخانه‌ها شرایط توزیع داروهای متادون و آگونیست را نخواهند داشت.

وی ادامه داد: آیین‌نامه خاصی برای توزیع متادون در داروخانه
وجود دارد و این داروخانه‌هایی که مسئولیت توزیع را برعهده می‌گیرند و لاینی مشخص در این داروخانه‌ها برای توزیع وجود دارد. تمام داروهایی که به فرد داده می‌شود نیز میزان مصرف و نوع دارو در سیستم ثبت می‌شود. البته این امکان وجود دارد که نشتی از داروخانه نیز وجود داشته باشد، اما آن چیزی که ما به آن اعتقاد داریم این است که تمام این داروها در داروخانه‌ها رصد می‌شود و توسط وزارت بهداشت پیگیری می‌شود. در حال حاضر در یک سری داروخانه‌های خاص ریتالین هم توزیع می‌شود و کاملا قابل رصد و پیگیری است.

نائب رییس انجمن داروسازان تهران خاطرنشان کرد: ما باید به این سمت برویم که هر نوع دارویی در مکان خود یعنی داروخانه توزیع شود تا امکان پایش و رصد و نظارت آن وجود داشته باشد در حال حاضر نیز سامانه تیتک امکان رصد و بررسی را نیز دارد. باید به این موضوع نیز توجه شود که در حال حاضر این داروها به صورت آزاد در این مراکز به فروش می‌رسد اما وقتی از طریق داروخانه توزیع شود در بستر نسخه الکترونیک وارد می‌شود و بیمه‌ها هزینه این داروها را پرداخت می‌کنند و این به نفع بیماران نیز است.
کد مطلب : ۱۴۵۴۵
نام شما

آدرس ايميل شما