۰
امیرحسین کارآگاه، مدیرعامل شرکت پرسیس ژن در گفت‌وگو با سالم‌خبر:

نمی‌توان دسترسی بیماران به درمان‌های جدید را محدود کرد

معصومه شهریاری
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۵ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۱۵:۵۸
کد مطلب : ۸۳۲۵
نمی‌توان دسترسی بیماران به درمان‌های جدید را محدود کرد
سالم‌خبر: عدم ورود داروهای جدید به فهرست رسمی داروهای کشور با بهانه عدم تامین هزینه های درمان از سوی وزارت بهداشت و بیمه‌های درمانی، نه تنها از ورود این داروها به بازار دارویی کشور جلوگیری کرده بلکه امکان و فرصت صادرات آن ها را نیز متوقف کرده است زیرا شرط صادرات دارو به کشور های دیگر، فروش حداقلی در بازار دارویی خود است.

امیرحسین کارآگاه، مدیرعامل شرکت پرسیس ژن در گفت‌وگو با سالم‌خبر با بیان این مطلب تاکید کرد: توجه به سهم سلامت در GDP کشور و سنجش هزینه اثربخشی درمان‌های جدید کار عاقلانه ای است که در تمام کشورهای دنیا صورت می‌گیرد اما جلوگیری از توسعه علم در کشور و محدود کردن دسترسی بیماران به درمان‌های جدید به بهانه‌های اقتصادی، انسان‌دوستانه نیست.

وی همچنین با تاکید بر اینکه می‌توان با الگو گرفتن از کشورهای توسعه یافته به دنبال راه حلی برای این موضوع باشیم، اظهار داشت:  جدا کردن فهرست رسمی داروهای کشور از لیست داروهای تحت پوشش بیمه، ایجاد بیمه‌های خصوصی تخصصی و واقعی که بار مالی بر دوش دولتها نداشته باشند از جمله راه حل‌های عملی برای برون رفت از وضع موجود است.بنابراین ورود
داروهای جدید به فهرست رسمی داروهای کشور و ایجاد حق انتخاب و دسترسی برای بیمارن الزامی است .

کارآگاه تصریح کرد که چنانچه این امر صورت نگیرد شاهد مرگ و میر بیماران و نیز خروج میلیون ها دلار ارز از کشور به صورت قاچاق یا چمدانی خواهیم بود.

وی همچنین با اشاره به اینکه در ابتدای انقلاب به علت وابستگی کشور در حوزه درمان و عدم وجود زیرساخت لازم برای ارائه خدمات پزشکی نوین، بیماران با هزینه‌های گزاف به خارج از کشور اعزام می‌شدند تا از درمان‌های جدید بهره گیرند، اظهار داشت:  با توسعه علوم درمانی جدید، تجهیز بیمارستانها، تأمین زیرساخت اعمال جراحی پیچیده و ساخت داروهای پیشرفته (های تک) در کشور، این اعزام‌ها به حداقل رسید. شاه کلید این موضوع، سرمایه‌گذاری حاکمیت بر روی علوم نوین و فراهم کردن زیرساخت و پیاده سازی آن در کشور بود. در سال‌های اخیر این سرمایه‌گذاری به دلیل عدم حمایت مناسب از سوی دولتها به حداقل رسیده است و عملاً سیاست وزارت بهداشت جلوگیری از توسعه علم بالاخص در صنایع داروسازی کشور و عدم دسترسی بیماران به داروهای روز دنیا شده است.

مدیرعامل شرکت پرسیس ژن همچنین ادامه داد: در نیروی با
استعداد تحصیل کرده در کشور تربیت شده، صنایع داروسازی زیرساخت لازم برای فعالیت جوانان و استفاده حداکثری از ظرفیت آنان را فراهم کرده‌اند اما سیاستگذاری‌ها به گونه‌ای است که امکان کار بر روی روش های جدید درمانی سلب شده است.  فهرست رسمی دارویی کشور مشتمل بر داروهایی شده که برای بعضی از آنان تا 30 پرونده تولید صادر شده است و عملاً بازار دارویی کشور مصداق اقیانوس قرمز است.

وی تاکید کرد که هموطنان مبتلا به بیماریهای خاص برای حفظ امید، راهی کشورهای حاشیه خلیج فارس و همسایگان ایران می‌شوند تا با تأمین داروهای جدید و حمل چمدانی آنها به کشور، راهی برای درمان خود یابند. این درحالی است که صنعت داروسازی کشور به خصوص در بخش بیوتکنولوژی آمادگی لازم برای تولید بخش اعظم داروهای مورد نیاز این بیماران را دارد.

کارآگاه با اشاره به ساماندهی اکوسیستم اقتصاد دانش بنیان به همت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای حمایت از جوانان متعهد کشور اظهار داشت: اکنون شاهد ایجاد شرکت‌های دانش بنیان توانمندی هستیم که سنگ‌های بزرگی را از پیشروی اقتصاد کشور برداشته اند. بستن حوزه‌های دانش کشور به بهانه‌های اقتصادی
و محروم کردن بیماران از روش‌های درمانی نوین، پاک کردن صورت مسئله توسط دولتمردان برای نشان دادن مدیریت هزینه‌های نظام سلامت است در حالی‌که اخذ تصمیمات جسورانه و اعتماد به بخش خصوصی برای حمایت از بیماران در لوای ساختارهای بیمه ای خصوصی واقعی و مدیریت زنجیره توزیع دارو به صورت الکترونیکی، دغدغه بیماران برای تأمین دارو و نیز دغدغه دولت برای کنترل هزینه‌ها را برطرف کرده و به گسترش علوم نوین پزشکی در کشور، ایجاد اشتغال برای جوانان تحصیلکرده و توسعه بازار دارویی کشور، کمک خواهند کرد.

وی با اشاره به راه‌های گشایش فهرست رسمی داروهای کشور عنوان کرد: چندی پیش پیشنهاد شد جهت گشایش در موضوع مذکور اجازه ورود به بازار داروهای تولید داخلی که خارج از فهرست رسمی داروهای کشور است در قالب ضابطه داروهای فوریتی صادر شود تا از این طریق بتوان مجوزهای لازم برای صادرات محصولات خارج از فهرست رسمی داروهای کشور را اخذ کرد.

مدیرعامل شرکت پرسیس ژن ادامه داد: با این اقدام، علاوه بر ایجاد دسترسی برای بیماران کشور و جلوگیری از مهاجرت و سردرگمی آنان، ایران با یک سبد صادراتی حداکثری، به عنوان یک کشور پیشرو در حوزه زیست
فناوری معرفی و ارز آوری قابل توجهی برای خود در بازار های بین المللی کسب می نماید.امیدواریم این پیشنهاد هر چه زودتر اجرایی شود.

کارآگاه با تشریح آنچه از ابتدای انقلاب بر حوزه‌های مختلف بالاخص علوم جدید رفته است، گفت: پس از انقلاب شکوهمند جمهوری اسلامی، آرمان‌هایی همچون عدم وابستگی، خودباوری، خودکفایی و اتکا به نیروهای بومی محور سیاست گذاری کشور درحوزه‌های مختلف قرار گرفت. تمرکز بر این آرمان‌ها در دو بخش تربیت نیروی انسانی و بهداشت و درمان کشور از اهمیت فوق العاده ای برخوردار بود. پیش از انقلاب بستر لازم برای ورود به دانشگاه در کشور فراهم نبود و بخش اعظم دانش‌آموزان نخبه برای ادامه تحصیل به خارج از کشور مهاجرت می‌کردند.

وی ادامه داد: با توسعه آموزش عالی در کشور، مهاجرت دانش آموزان و دانشجویان بسیار کاهش یافت و فرصت گذراندن تحصیلات تکمیلی برای تمام دانش‌آموزان فراهم شد. این روند تا جایی پیش رفت که غالب متولدین دهه 60 دارای مدرک تحصیلی کارشناسی به بالا هستند. طبق آمار ارائه شده از سوی دولت، بین 100 تا 300 میلیون تومان برای هر فرد تحصیل کرده، توسط دولت سرمایه گذاری شده است. اکنون وظیفه حاکمیت
فراهم نمودن زمینه بازگشت این سرمایه گذاری با حداکثر بهره وری است تا بتوان برای سرآمدی در حوزههای مختلف بالاخص علوم جدید، گامی برداشت.

کارآگاه با بیان اینکه پیش از انقلاب در بخش بهداشت و درمان، وابستگی کشور به پزشکان و شرکتهای داروسازی خارجی به قدری بود که پزشکان هندی و فیلیپینی بخش قابل توجهی از درمان بیماران را بر عهده داشته و صنایع دارویی کشور عمدتاً در دست شرکتهای چندملیتی بود، اظهار داشت: این وابستگی پس از انقلاب و با ترک شرکت‌های چند ملیتی به گونه‌ای محسوس بود که متخصصان داروسازی کشور کمر همت بر نوسازی صنعت داروسازی از پایه‌ای ترین مراحل کردند.

وی همچنین گفت: اکنون در آستانه گام دوم انقلاب، جوانان تحصیلکرده کشور در هر بخشی که فرصت عرض اندام پیدا کردند، پیچیده‌ترین تکنولوژی‌های روز دنیا را در داخل ایران بومی کردند. از صنایع موشکی و نظامی تا سلولهای بنیادی و زیست فناوری. صنایع داروسازی به خودکفایی لازم برای تأمین نیاز داخل کشور و نیز صادرات دست یافتند اما یک موضوع همچنان حل نشده است و آن اعزام و یا مهاجرت بیماران به خارج از کشور برای بهره‌مندی از درمان‌های روز دنیا!
 
کد مطلب : ۸۳۲۵
نام شما

آدرس ايميل شما