۰
عباس بصیری رئیس انجمن اورولوژی ایران در گفت‌وگو با سالم‌خبر:

پایین نگه داشتن قیمت دارو به طور مسلم بر کیفیت آن تاثیرگذار است

تاریخ انتشار :
يکشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۹ ساعت ۱۵:۳۰
کد مطلب : ۷۷۹۴
پایین نگه داشتن قیمت دارو به طور مسلم بر کیفیت آن تاثیرگذار است
سالم‌خبر: ثبیت قیمت دارو و سعی در پایین نگه داشتن قیمت آن به طور مسلم بر کیفیت آن تاثیرگذار است. به طور مسلم هرجا که خدمات ارزان‌قیمتی دریافت کنیم، کیفیت نیز پایین خواهد آمد و این امر فقط مختص حوزه دارو نیست.

عباس بصیری رئیس انجمن اورولوژی ایران در گفت‌وگو با سالم‌خبر درباره بیماران کلیوی و مبتلا به کرونا گفت: بیمارانی که دچار نارسایی کلیه هستند یا داروی سرکوب ایمنی استفاده می‌کنند ممکن است مشکلات بیشتری نسبت به دیگر بیماران در زمینه ابتلا به کرونا داشته باشند. 
 
وی در ادامه عنوان کرد: در حوزه اورولوژی داروهای برند به دلیل محدودیت یا عدم ورود به کشور در بازار کمیاب است. در حوزه اورولوژی، داروی بسیاری مصرف نمی‌شود و بیشتر جراحی‌ها انجام می‌شود همچنین از آنتی‌بیوتیک‌های برند داخلی نیز استفاده می‌کنیم.
 
بصیری همچنین افزود: محدودیت‌های مالی و ارزی دلیل کمبود وسایل و تجهیزات در انجام عمل‌های جراحی است. 
 
رئیس انجمن اورولوژی
ایران با اشاره به اینکه تاکنون در زمینه‌ی مقایسه‌ی کیفیت داروهای تولیدداخل با داروهای برند هیچ‌گونه ارزشیابی صورت نگرفته است، تصریح کرد: متاسفانه تاکنون این ارزشیابی صورت نگرفته و ما از میزان تاثیر داروها بی‌اطلاع هستیم؛ گاهی تاثیر یک داروی تولید داخل با نمونه دیگر آن از شرکت دیگر متفاوت است درحالی که همه‌ی آن‌ها تحت یک فرمول این دارو تولید کرده اند؛ این موضوع به وضوح آشکار است.
 
وی در ادامه عنوان کرد: مقایسه کیفیت داروها، نیازمند مطالعات استاندارد بالینی است اما ما در این زمینه هیچ درخواستی برای انجام مطالعات نداشته‌ایم و کسی هم این موضوع را پیگیری نکرده است بنابراین نمی‌توانیم اظهار نظری درباره کیفیت داشته باشیم.
 
بصیری با بیان اینکه درحال حاضر در زمینه داروهای سرطان تحقیقات بسیاری درحال انجام است، بیان کرد: تاکنون داروهای متعددی به بازار وارد شده است. امروزه جهت دنیا در درمان سرطان‌ها، از شیمی درمانی به ایمنی‌درمانی، هورمون‌درمانی
و ایمونوتراپی درحال تغییر است و داروهای جدیدی تولید شده‌اند.

وی تاکید کرد: داروهای نوین به‌صورت اختصاصی عمل می‌کنند و با هدف‌گیری می‌توانند به سلول سرطانی حمله و آن‌ها را از بین ببرند؛ برخی از این داروها، تاییدیه FDA آمریکا را دریافت کرده و در بازار موجود است اما هزینه بسیار بالایی دارند و ما به آن‌ها دسترسی نداریم البته هنوز مطالعات بلند مدتی برای تاثیر آنها وجود ندارد اما در نهایت، راه خود را باز و تایید می‌شوند و نتیجه خود را نشان می‌دهند. درحال حاضر دسترسی ما به این داروها به دلیل قیمت بالای آنها، محدود است اما داروهای معمولی با برند داخلی برای استفاده روزمره موجود است. 
 
رئیس انجمن اورولوژی ایران پیشگیری از بیماری‌ها را امری مهمی برشمرد و گفت: درحال حاضر پیشگیری موضوع مهمی است اما متاسفانه مردم به امر پیشگیری توجه نمی‌کنند و بیمار در مراحل پیشرفته بیماری به پزشک مراجعه می‌کند. به‌عنوان مثال سرطان مثانه به مصرف دخانیات و مواد مخدر ارتباط
دارد اما به‌رغم هشدارهای بسیار، بیماران به این هشدارها توجه نمی‌کنند. 
 
وی با اشاره به اینکه در سرطان پروستات سن و وراثت عوامل دخیل در ابتلا به این بیماری محسوب می‌شود، تصریح کرد: اگر فردی در خانواده و فامیل خود سابقه ابتلا به این بیماری را داشته باشد باید در سنین پایین‌تر تحت مراقبت قرار گیرد. حتی اگر پیشگیری هم نباشد باید در مراحل اولیه بیماری تشخیص داده شود و درمان قاطعی را درنظر گرفت .
 
بصیری همچنین افزود: ضمن آنکه سابقه‌ی ابتلا به سنگ‌ دستگاه اداری در خانواده می تواند نشان از امکان ابتلای دیگر افراد خانواده به این بیماری باشد که باید پیشگیری شود و افراد تحت آزمایش و رادیوگرافی قرار گیرند. اما متاسفانه جامعه بنابر مشکلات اقتصادی و فرهنگی به این نکات توجه ندارد. 
 
وی با بیان اینکه قیمت دارو در ایران در مقایسه با کشورهای دیگر پایین است، اظهار کرد: تثبیت قیمت دارو و سعی در پایین نگه داشتن قیمت آن به طور مسلم بر کیفیت آن تاثیرگذار است. هرجا
که خدمات ارزانی دریافت کنیم به‌طور قطع، کیفیت نیز پایین خواهد آمد. این امر فقط در حوزه دارو نیست به‌عنوان مثال ویزیت پزشک در ایران ۳ دلار است درحالی که در کشور افغانستان ویزیت پزشک ۵۰ دلار و عراق ۴۰ دلار است؛ براین‌اساس در ایران پزشک مجبور است به جای 15 بیمار ، 100 بیمار را ویزیت کند. با این وجود، چه توقعی از پزشکان داریم ؟ این پزشک چقدر می‌تواند توان داشته باشد ؟ چقدر می‌تواند زمان بگذارد ؟ در زمینه دارو نیز همینطور است به‌طور قطع مشکلات اقتصادی بر کاهش کیفیت دارو تاثیر دارند.
 
رئیس انجمن اورولوژی ایران در ادامه گفت: اگر قیمت دارو را با شاخص‌های بین‌المللی به‌ویژه کشورهای اروپایی آمریکایی مقایسه کنیم داروهای کشور ایران بسیار ارزان‌تر است اما باتوجه به سطح درآمد مردم، قیمت دارو بسیار بالاست. درحال حاضر تعهد بیمه‌ها نیز کمتر شده و بیمارهای سرپایی را پوشش نمی‌دهند همچنین بسیاری از داروها تحت پوشش بیمه نیست و مردم فشار بسیاری را متحمل می‌شوند.
کد مطلب : ۷۷۹۴
نام شما

آدرس ايميل شما