۰

وزیران دوره‌های گذشته مانع توسعه‌ی پلاسما‌ فرزیس در کشور بودند

ناصر ریاحی رییس اتحادیه واردکنندگان دارو
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۱۶:۳۱
کد مطلب : ۶۶۵۱
وزیران دوره‌های گذشته مانع توسعه‌ی پلاسما‌ فرزیس در کشور بودند
سالم‌خبر: اگر وزرای بهداشت و درمان دوره های گذشته مانع توسعه ی پلاسمافرزیس درکشور نمی شدند به طور قطع امروز یکی از کشورهای مهم و مطرح در این حوزه در جهان بودیم.

ناصر ریاحی رییس اتحادیه واردکنندگان دارو در گفت‌وگو با سالم‌خبر با بیان این مطلب اظهار داشت: ما زمانی که بحث جمع‌آوری پلاسما در ایران را مطرح کردیم هنوز در آسیا و شرق مدیترانه هیچ کشوری بر روی آن کار نمی کرد. این در حالیست که اکنون چین، کره‌جنوبی، ژاپن، هند، مجارستان یا جمهوری چک از هاب‌های دنیا در زمینه‌ی
جمع‌آوری پلاسما هستند و همه شرکت‌های بین‌المللی هم در این کشورها در این حوزه سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

وی ادامه داد: اما آن زمان در این مناطق جمع آوری پلاسما به شکل پلاسمافرزیس که ما انجام می‌دهیم اصلا وجود خارجی نداشت. من هنوز هم علاقه‌مندم با مسوولان آن زمان صحبت کنم و از دلایل مخالفت‌هایشان بپرسم. 

ریاحی در مورد فعالیت های مجموعه تحت نظر و مدیریت خود در این زمینه اظهار داشت:  یکی از کارهای اصلی ما جمع‌آوری پلاسما و تبدیل آن به دارو بود که به نظرم از
بزرگ‌ترین کارهایی است که در این کشور صورت گرفته و سابقه ۲۰ ساله دارد. اگر در دوران گذشته وزرای وقت جلوی توسعه این کار را نمی گرفتند که هنوز هم دلیل آن‌را نمی فهمم، ما قطعاً امروز از بازیگرهای مهم دنیا در این حوزه بودیم. 


رییس اتحادیه واردکنندگان دارو ادامه داد: با همه اینها در حال حاضر ایران به طور قطع جزو ۱۰ کشور برتر در زمینه جمع‌آوری خون و پلاسما است. مطالعات ایمونولوژیکالی که صورت گرفته است ایران را جزو برترین ها نشان می‌دهد. برای مثال ما کمترین اپیدمی بیماری را
در کشور به طور معمول داریم و به همین دلیل هنوز در این حوزه نیرومند هستیم. با این حال به این بخش از پلاسما درمانی زیاد توجه نشد.

وی در ادامه تاکید کرد: به رغم آنکه سخنگوی سازمان غذا و دارو اعلام کرد که این روش درمانی یک روش قدیمی است و سالهاست انجام شده اما این به دلیل بی اهمیت بودن این روش نیست. آنچه که مدت هاست انجام می شود انتقال پلاسما برای افزایش حجم خون در تصادفات در سوختگی ها و غیره است که مرسوم است. 

ریاحی گفت: اما جمع آوری پلاسما با هدف تزریق آنتی‌بادی‌های این بیماری،
یعنی جمع‌آوری پلاسمای بیماران بهبود یافته از کوووید-۱۹ که تیتر آنتی بادی بالایی دارند، به بررسی و تحقیق زیاد نیاز دارد. در این راستا شرکت درمان‌آرا با همکاری چند بخش خصوصی دیگر پا در میدان گذاشت و با صرف هزینه مادی و انجام مطالعات و پژوهش های لازم موجب شد نتایج مثبتی در این حوزه رقم بخورد. این درحالیست که خیلی از کشورها و حتی FDA آمریکا، مدتها بعد از ما اینکار را شروع کردند. این کشورها زمانی که ما مطالعات را آغاز کردیم اصلا بیمار مبتلا به کورونایی که بهبود یافته باشد، نداشتند.
اما حالا FDA  درمان با این روش را مجاز دانسته ولی ما هنوز مجوز درمان از وزارت بهداشت نداریم.

این فعال دارویی تصریح کرد:  از طرفی هستند کشورهای اروپایی‌ای که زیرساخت‌های لازم را ندارند و از ما در این زمینه کمک می خواهند. در اروپا به غیر از انگلستان، فرانسه، آلمان، ایتالیا، اتریش و سوئیس بقیه در این زمینه به مراتب عقب تر از ایران هستند. بنابراین ما از طریق وزارت خارجه و سفارتخانه های ایران در آن کشورهای دوست در حال مکاتبه برای انجام کمک‌های آتی هستیم. 
 
کد مطلب : ۶۶۵۱
نام شما

آدرس ايميل شما