۰
محمد عبده‌زاده مدیرکل امور دارو سازمان غذا و دارو در همایش روز ملی داروسازی ایران:

کسی از بیرون مقصر مشکلات امروز جامعه داروسازان نیست

تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۷ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۵۰
کد مطلب : ۲۰۹۹
کسی از بیرون مقصر مشکلات امروز جامعه داروسازان نیست
سالم خبر: فروش شرکت‌های دارویی با وجود آنکه در سه ماهه قبل به شدت افزایش یافته اما در همین حال باز هم کمبودها بیشتر شده است.

به گزارش سالم خبر، محمد عبده‌زاده مدیرکل امور دارو سازمان غذا و دارو در همایش روز ملی داروسازی ایران با تبریک روز داروساز گفت: انتظار ما در حوزه صنعت و زنجیره تامین دارو از دولت و کمیسیون بهداشت مجلس این است که در تامین نقدینگی دارو به ما کمک کنند. زیرا کار بخش دارو از عرضه اوراق قرضه و غیره گذشته است. اگر قرار است کمکی به بخش دارو، چه در حوزه تولید و چه در حوزه بازرگانی شود، موعد آن همین امروز است.

وی افزود: ما همیشه در پشت تریبون ها به گونه ای صحبت می کنیم که انگار قرار است کسی از بیرون مشکلات ما را حل کند. همکاران من در سازمان غذا و دارو مرتب برای تشریح وضعیت بخش دارو مدام در حال برگزاری جلسه با نمایندگان کمیسیون بهداشت، اعضای هیات دولت و سازمان برنامه و بودجه هستند. بنابراین من از دکتر قربانی به عنوان نماینده کمیسیون بهداشت تقاضا می کنم اگر امروز کاری از دستتان برای تامین نقدینگی بخش دارو بر می آید آن را به فردا موکول نکنید.

عبده زاده گفت: ما در وزارت بهداشت از ارز دولتی استقبال نمی‌کنیم و تمایل نداریم به سمت آن برویم، ولی اگر قرار است که ارز دولتی دارو حذف شود باید قیمت‌ها اصلاح شوند و تبعات آن‌را
هم بپذیریم.

کسی از بیرون مقصر نیست

وی با بیان اینکه در حال حاضر بخش دارو با حدود بیست هزار داروساز فارغ التحصیل و دوازده هزار داروخانه دایر در کشور خدمات قابل قبولی را در این حوزه ارایه می کند ادامه داد: اما بی مهری ها باعث می شود تا خستگی در تن این جامعه بماند. در چند سال گذشته جامعه داروسازی ما با مشکلاتی روبرو بوده و از آنجا که نتوانستیم در انجمن داروسازان و وزارت بهداشت آنها را حل کنیم امروز بر پیچیدگی آنها افزوده شده است.

مدیرکل امور دارو سازمان غذا و دارو افزود: از جمله این مشکلات، بحث آیین نامه داروخانه ها، تعرفه ها، تعریف خدمات و غیره بوده است و همه تلاش ها برای اصلاح آن وضع را بدتر کرد. اما لازمه حل شدن این مشکلات این است که ما همه دست به دست هم دهیم و برای حل آنها تلاش کنیم، چون کسی از خارج از مجموعه داروسازی نمی تواند این مشکلات را حل کند.

وی تاکید کرد: یکی از مشکلات این است که ما همواره در انجمن داروسازان یک دیدگاه و رویکرد داشته ایم و دیدگاه و رویکرد دیگری را در وزارت بهداشت دنبال کرده ایم. نتیجه این تفرق آرا و دیدگاه ها در بین سندیکاها و انجمن های مختلف بخش دارو و وزارت بهداشت پدید آمدن شرایط کنونی است و کسی از بیرون مقصر مشکلات امروز جامعه داروسازان نیست.

عبده زاده گفت: امیدوارم با رویکردی که امروز همکاران ما در سازمان
غذا و دارو، انجمن داروسازان ایران و تهران دارند بتوانیم آنچه را از دستمان بر می آید بتواینم بدون فرافکنی، عملیاتی کنیم.

وی با اشاره به اولویت ها در زنجیره تامین دارو گفت: هرچند در زمینه تامین دارو زحمات زیادی از سوی فعالان این بخش کشیده می شود اما در حوزه توریع و عرضه اگر نتوانیم بر مشکلات مربوط به اختلاف قیمت ها و القای مصرف فائق آییم نتیجه همین کمبودهایی می شود که امروز در بخش دارو وجود دارند.

برخی درباره صنعت داروسازی تصور می‌کنند که آنها سود کردند و بردند و خوردند

مدیرکل امور دارو سازمان غذا و دارو با تاکید بر کمبودهای دارویی موجود در بازار ادامه داد: وضعیت فعلی داروسازی به خاطر تحریم‌ها نیست بلکه ناشی از روندی است که حوزه دارو طی چند سال اخیر طی کرده است. امروز در شرایطی هستیم که همه مشکلات از گذشته تا کنون روی هم جمع شده اند و یک معضلی را در حوزه تامین و تدارک دارو پدید آورده اند.
وی خطاب به قربانی، عضو کمیسیون بهداشت مجلس گفت: دوره وصول مطالبات حوزه دارو به بیش از ۴۰۰ روز و دوره گردش کالا به بیش از ۵۶۰ روز رسیده است. میزان کاهش سود شرکت های تولید داروی حاضر در بورس در سه ماهه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته منفی ۱۹ و در سال 96 نسبت به 95 منفی 21 درصد است؛ و اینها همه، شاخص هایی هستند که هیچ انگیزه ای نه برای تولید دارو،
نه برای سرمایه گذاری و توسعه بلکه برای حفظ حیات آن باقی نمی گذارند.

عبده زاده گفت: برخی درباره صنعت داروسازی تصور می‌کنند که آنها سود کردند و بردند و خوردند. اما واقعیت های شرکت های بزرگ بورسی تامین کننده داروی کشور که بیش از 42 میلیارد عدد داروی کشور را تولید می کنند این را نشان نمی دهد. بنابراین چه ما این واقعیت را بپذیریم و چه نپذیریم، اگر امروز به داد صنعت تولید داروی کشور نرسیم دیگر تامین داروی موردنیاز کشور حتی با واردات هم امکان پذیر نیست.

وی افزود: نمی توان دارویی را یک و نیم میلیارد عدد در سال تولید می شود را به طور فوریتی وارد کشور کرد. به همین دلیل ما نیاز به یک واقع نگری در حوزه سیاست گذاری برای بخش دارو، در وزارت بهداشت و کمیسیون بهداشت مجلس هستیم.

عبده زاده با بیان اینکه ما به جز تامین نقدینگی، نظام قیمت گذاری و نحوه تامین و تخصیص ارز مشکلات دیگری هم در این حوزه داریم تصریح کرد: با مطرح شدن تخصیص ارز دولتی برای دارو و ملزومات آن، ما در سه هفته اخیر مدام بین وزارت صنعت و معدن، گمرک و بانک مرکزی در حال دوندگی هستیم تا به آنها بفهمانیم که مواد اولیه دارویی مشمول پرداخت مابه‌التفاوت نرخ ارز نیست.

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر کالا وارد شده و ما نمی توانیم آن را ترخیص کنیم که این خود یک نوع خودتحریمی است افزود: در
واقع همه به علت ترس از اتفاقات آینده و ترس از پاسخگویی اتفاقاتی را در بخش تامین و تدارک رقم می زنیم که کمبودها را موجب می شوند.
نظارت همه انجمن های داروساز در ستاد توزیع دارو در دانشگاه ها الزامی است.

عبده زاده به وضعیت عرضه دارو در کشور هم اشاره کرد و گفت: با وجود آنکه فروش شرکت‌های دارویی در سه ماهه قبل به شدت افزایش یافته اما در همین حال باز هم کمبودها بیشتر شده است. دلیل هم این است که‌ درخواست های تامین دارو از داروخانه ها و بیمارستان ها برای افزایش استوک داروهایشان به شدت بالا رفته است. در واقع نیاز مصرفی یک سال یک دارو، توسط چند مرکز در عرض سه ماه دپو شده است و برای ما امکان آنکه دوباره این دارو تولید کنیم یا دوباره آن را به چرخه توزیع بازگردانیم به راحتی وجود ندارد.  

وی همچنین افزود: ما از شرکت های پخش خواسته ایم جدا از تمام التهابات موجود بر اساس میانگین مصرف سالیانه یک داوزدهم را توزیع کنند، همچنین از همکارانمان در انجمن داروسازان خواستیم که در بخش کنترل و نظارت بر عرضه در ستاد توزیع دارو در دانشگاه ها همکاری های لازم را با ما داشته باشند؛ زیرا هرچند ما در زنجیره تامین، در سه سطح تامین و تدارک داروهای حیاتی بیماران، تامین واکسن ها و داروهای بیماران خاص و تامین داروهای عمومی تلاش می کنیم، اما در بخش توزیع و عرضه نیاز
به همکاری داروسازان در داروخانه ها داریم.

برای انجام برخی اقدامات کمی دیر شده است

مدیرکل امور دارو سازمان غذا و دارو در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به تغییرات انجام شده در آیین نامه ها و ضوابط داروخانه ها گفت: ما به موازات اولویت هایی که مطرح کردم به این موضوعات هم می پردازیم، هرچند برای انجام برخی اقدامات کمی دیر شده است. اما امیدواریم همراه با اعضای هیات مدیره انجمن داروسازان بتوانیم با یک رویکرد و هدف مشترک، به یک سمت و سو حرکت کنیم.

عبده زاده گفت: انجمن داروسازان ایران، در واقع انجمن همه داروسازان ایران، از داروخانه داران و داروخانه نداران است و در تصمیم گیری ها و سیاست گذاری هایی که به انجمن مربوط می شود، باید منافع همه در نظر گرفته شود، چه آنها که نگرانی حفظ بنگاه های خود را دارند و چه فارغ التحصیلانی که دغدغه تاسیس داروخانه دارند.

وی در پایان با مسوول دانستن همه ارکان جامعه داروسازی کشور در شرایط موجود، از تمام سندیکا، انجمن ها و هیات مدیره ها در استان ها و در تهران خواست تا بدور از در نظر گرفتن منافع فردی و گروهی و با یک نگاه و رویکرد ملی، به زنجیره تامین و تدارک داروی کشور کمک کنند، زیرا در غیر اینصورت هیچ کس نمی تواند کمکی به این بخش بکند یا نیاز دارویی کشور را به خوبی تامین کند.


 
 
کد مطلب : ۲۰۹۹
نام شما

آدرس ايميل شما