۰
ابوالفتح صانعی، رییس اتحادیه بازرگانان تجهیرات و ملزومات پزشکی در گفت و گو با سالم خبر:

انبارهای شرکت‌های تجهیزات پزشکی خالیست

تمامی دستگاه‌های بیمارستانی مشمول دریافت دلار 8800 تومانی می‌شوند
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۴ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۰۹
کد مطلب : ۲۰۵۴
انبارهای شرکت‌های تجهیزات پزشکی خالیست
سالم خبر: تامین کنندگان تجهیزات و ملزومات پزشکی با چالش های فراوانی مواجه هستند که یکی از اصلی ترین آنها بدهی شرکت‌های ایرانی به کمپانی های خارجی است. در واقع این مساله موجب شده تا کمپانی ها خارجی به جز مواردی که پول خود را نقدی دریافت می کنند، از فروش کالا به شرکت های ایرانی خودداری کنند. ضمن آنکه مشکل نقل و انتقالات بانکی بین طرفین تجاری بر مشکل فوق دامن زده است.

ابوالفتح صانعی، رییس اتحادیه بازرگانان تجهیرات و ملزومات پزشکی با بیان این مطلب به سالم خبر گفت: در حال حاضر کالاها و تجهیزات پزشکی در تعیین گروه کالایی خود به منظور دریافت ارز مربوطه بلاتکلیفند؛ بدین معنی که بانک مرکزی هنوز به طور کامل مشخص نکرده که چه کالاهایی مشمول دریافت ارز 4200 تومانی و چه کالاهایی مشمول دریافت ارز 8800 تومانی هستند.  به همین دلیل دو تا چهار ماه است که مقدار زیادی از کالاهای مروبط به این بخش در گمرک معطل مانده اند.

وی افزود: این مشکلات موجب شده تا عرضه کالا و تجهیزات پزشکی در بازار کاهش پیدا کند. حال آنکه اگر این مشکلات که ریشه در سوءمدیریت های داخلی دارد حل شود تامین کنندگان این کالاها به سرعت نیاز بازار را پوشش خواهند داد و در این حالت است که می توان گفت که تحریم ها تاثیر تعیین کننده و مخربی در این حوزه نخواهند داشت.

صانعی در واکنش به اظهارات پی در پی  مسوولان وزارت بهداشت مبنی بر تامین و تخصیص
ارز مورد نیاز بخش دارو تجهیزات پزشکی گفت: ارز لازم برای دوره های آتی تامین شده اما حدود 400 شرکت که تامین کنندگان اصلی تجهیزات پزشکی در کشور و بازوی اجرایی وزارت بهداشت در تامین این نیاز در بازار هستند، بابت خریدهای قبلی خود به کمپانی های خارجی بدهکارند و بانک مرکزی هنوز پول و ارز این کمپانی ها را پرداخت نکرده است و همانطور که گفتم آنها هم جلوی حمل کالاها را به ایران گرفته اند.

وی ادامه داد: درواقع بانک مرکزی حتی بخش نامه های خودش را که ضوابط خرید های نسیه از کمپانی های خارجی را تعیین کرده، رعایت نمی کند و نسبت به آنها متعهد نیست.

اغلب دستگاه ها و تجهیزات پزشکی ضروری و حیاتی، وارداتی هستند

رییس اتحادیه بازرگانان تجهیرات و ملزومات پزشکی در توضیح وضعیت تولید داخلی تجهیزات پزشکی گفت: شرکت های تولیدکننده تجهیزات پزشکی داخلی اغلب به تولید کالاهای عمومی و بخشی از کالاهای تخصصی مربوط به این حوزه می پردازند، اما دستگاه ها و تجهیزاتی حیاتی مثل استنت قلبی، شنت یا کلیپس مغزی و غیره همه وارداتی هستند و در ایران تولید نمی شوند؛ ضمن آنکه تولیدکنندگان هم برای تامین مواد اولیه مورد نیاز خود هم گرفتار همین چرخه معیوب تخصیص ارز و مشکلاتی که به آنها اشاره شد، هستند.

صانعی با اشاره به مصوبه دولت مبنی بر اختصاص  18 میلیارد دلار برای تامین کالاهای اساسی و ضروری کشور از جمله دارو و تجهیزات پزشکی
گفت: به اعتقاد ما بیش از 90 درصد تجهیزات و ملزومات پزشکی باید جزو کالاهای ضروری و اساسی محسوب شوند و با توجه به شرایط تولید داخل ما، این بخش در شرایط عادی به حدود دو و نیم میلیارد اعتبار ارزی نیاز دارد تا موجودی انبار شرکت ها به حدود شش ماه برسد. اما دولت برای صرفه جویی در هزینه های ارزی خود یک و نیم میلیارد دلار به این بخش اختصاص داده و آن را مصوب کرده است. یعنی تامین موجودی برای حدود سه تا چهارماه پیش بینی شده است.

وی افزود: اما وزارت بهداشت می خواهد در تخصیص همین میزان ارز هم صرفه جویی کند و برخی کالاها را از زیرگروه ها کالاهای دسته یک به گروه دو انتقال دهد. یعنی منهای کالاهای مصرفی اساسی، تمام دستگاه ها از جمله دستگاه الکتروشوک که برای احیای بیمار استفاده می‌شود، دستگاه دیالیز، دستگاه اکوکاردیوگراف، یا دستگاه هایی که برای عمل قلب باز به کار می روند، همه و همه، از تجهیزی و جراحی به دسته کالاهای گروه دو که مشمول دریافت دلار 8800 تومانی هستند انتقال داده می شوند.

سیاست های وزارت بهداشت و افزایش قیمت دستگاه های بیمارستانی

رییس اتحادیه بازرگانان تجهیرات و ملزومات پزشکی تاکید کرد: بسیاری از این دستگاه که برای اعمال تشخیصی و حیاتی ضروری استفاده می شوند و با این سیاست وزارت بهداشت قیمت تمام این دستگاه ها بیش از دو برابر خواهد شد. این دستگاه ها اغلب کالاها و تجهیزاتی هستند که در بیمارستان
ها مورد استفاده قرار می گیرند و با دستگاه تست قند خون که مردم در خانه هایشان از آن به طور روزانه استفاده می کنند متفاوتند و ما همه این موارد را به مسوولان وزارت بهداشت گوشزد کرده ایم و در حال حاضر منتظر تعیین تکلیف وضعیت این کالاها از سوی این وزارتخانه و وزارت صمت هستیم.

صانعی با بیان اینکه همین الان بیمارستان ها بر اساس دلار 4200 تومان و حتی از سال گذشته که قیمت دلار کمتر بود پولی برای تسویه بدهی های خود با بخش های تجهیزات پزشکی و دارو نداشته و ندارند و بدهی های 16 ماهه دارند گفت: درواقع بدهی این مراکز درمانی به بخش دارو و تجهیزات پزشکی موجب شده تا شرکت های تامین کننده این کالاها با کمبود نقدینگی مواجه شوند؛ به طوری که حتی در صورت تامین ارز مورد نیاز، نقدینگی ریالی برای ترخیص آن ندارند. حال سوال اینجاست که این بیمارستان ها و مراکز درمانی چگونه توان خرید و تامین کالاهای مورد نیاز خود با دلار 8800 تومان را خواهند یافت؟

وی ادعا کرد: با وجود مشکلاتی که در حوزه تامین کالاها و تجهیزات پزشکی بروز کرده اما درحال حاضر اثرات آن چندان بروز نکرده و خیلی آزاردهنده نشده اند. اما مساله این است شرکت های فعال در این حوزه باید به طور معمول در انبارهای خود به اندازه نیاز سه تا پنج ماه ذخیره کالا داشته باشند، در حالی که موجودی انبارهای برخی از شرکت ها به حدود دو تا سه هفته کاهش پیدا کرده است.


 
کد مطلب : ۲۰۵۴
نام شما

آدرس ايميل شما