۰
ایرج فاضل، رئیس جامعه جراحان‌ ایران:

این شرایط را ما برای پزشکی ممکلت بوجود آوردیم و گرفتار عواقب آن خواهیم شد

تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۲۰
کد مطلب : ۱۶۶۵۱
این شرایط را ما برای پزشکی ممکلت بوجود آوردیم و گرفتار عواقب آن خواهیم شد
سالم‌خبر: رئیس جامعه جراحان‌ ایران، گفت: شرایطی بوجود آمده که مشوق‌ها برای گرایش به رشته‌های پزشکی به تدریج رنگ باخته در شرایطی که رشته پزشکی از رشته‌های برتر مورد انتخاب در کنکور بود. متاسفانه الان برعکس این موضوع رخ داده و با کمال تاسف باید نگران دو دهه آینده پزشکی مملکت بود و نگران آنچه بر سر پزشکی مملکت خواهد آمد!
 
ایرج فاضل، در پنجمین کنگره جامعه جراحان ایران، افزود: طب کشور مطابق تحولات جدید و به روز دنیا پیشرفت کرده و رو به جلو حرکت میکند؛ این وظیفه بی نهایت مهم بر عهده انجمن‌های علمی در تخصص‌های جراحی و تخصص‌های طب داخلی قرار دارد.

وی افزود: دوران جنگ جراحان مملکت با وجود اینکه از تکنیک‌های جراحی
مطلع بودند ولی تجربه یا سابقه‌ای در مواجهه با مجروحیت‌های جنگی و آسیب‌های ناشی از تیر و ترکش تا پیش از جنگ تحمیلی نداشتند، بنابراین نیاز به آموزش وسیع و گسترده توسط جامعه جراحان ایران احساس شد و همین عامل مهمی برای تشکیل جامعه جراحان ایران و تداوم برگزاری کنگره‌هایی از سال ۱۳۶۳ تا کنون ادامه داشته است. 

رئیس جامعه جراحان ایران افزود: این وظیفه مهم برعهده جامعه جراحان با شاخه‌های استانی خود بوده است که طی کنگره‌های متعدد و همایش‌های میان دوره‌ای و استانی در چهار دهه اخیر در ایران برگزار کرده است؛ بدین ترتیب وظیفه آموزش جراحان کشور از افتخارات چهل ساله جامعه جراحان در کشور است.
 
نا امنی شغلی و نا امنی
اقتصادی "سم مهلک" برای پزشکی کشور
ایرج فاضل در پاسخ به این پرسش که چگونه در شرایط کنونی باید سیاستگذاری شود تا در آینده با کمبود نیرو‌های متخصص مواجه نشویم، گفت: تمایلی به منفی صحبت کردن ندارم ولی من اصلا از وضع موجود و بخصوص برای آینده خوش بین نیستم! متاسفانه شرایطی بوجود آمده که مشوق‌ها برای گرایش به رشته‌های پزشکی به تدریج رنگ باخته در شرایطی که رشته پزشکی از رشته‌های برتر مورد انتخاب در کنکور بود. متاسفانه الان برعکس این موضوع رخ داده و با کمال تاسف باید نگران دو دهه آینده پزشکی مملکت بود و نگران آنچه بر سر پزشکی مملکت خواهد آمد!

رئیس جامعه جراحان ایران، افزود: اگر برای جلوگیری از این رخداد ناگوار فکر و اقدامی
نکنیم، متاسفانه در آینده نزدیک مثل اوایل انقلاب شاید مجبور به استخدام پزشک از کشور‌های دیگر باشیم.

فاضل گفت: الان در برخی رشته‌های مهم و حیاتی مثل جراحی عروق، جراحی کودکان، حتی یک داوطلب برای تحصیل نداریم! انگیزه‌ای نیز برای ورود به رشته‌های پر زحمت و طولانی مدت وجود ندارد ولی برعکس در رشته‌هایی مانند جراحی پلاستیک و امثال آن داوطلبان فراوانی وجود دارد؛ این شرایط را "ما" بوجود آوردیم و متاسفانه گرفتار عواقب آن خواهیم شد.

رئیس جامعه جراحان ایران با بیان اینکه باید شرایط تشویق کننده باشد تا انگیزه کافی با امکانات تشویقی برای ورود پزشکان به رشته‌های تخصصی پر زحمت و طولانی مدت برقرار شود./صدا و سیما
کد مطلب : ۱۶۶۵۱
نام شما

آدرس ايميل شما