۰
پیمان ارفع، دبیر انجمن داروسازی بالینی ایران:

مصرف خودسرانه غیرمنطقی آنتی‌بیوتیک‌ها باعث کمبود شده است

تاریخ انتشار :
دوشنبه ۸ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۷:۵۷
کد مطلب : ۱۴۵۲۹
مصرف خودسرانه غیرمنطقی آنتی‌بیوتیک‌ها باعث کمبود شده است
سالم‌خبر: دبیر انجمن داروسازی بالینی ایران، گفت: یکی از دلایل کمبود انواع آنتی‌بیوتیک‌های خوراکی و تزریقی، مصرف زیاد و غیرمنطقی این داروهاست که در برخی موارد بیمار خودسرانه عمل می‌کند یا با پافشاری درخواست تجویز آنتی‌بیوتیک از پزشک دارد.

پیمان ارفع با اشاره به اینکه استاندارد جهانی در مصرف دارو یک عدد خالص نیست، افزود: مصرف دارو و دارو درمانی به فرهنگ و بیماری‌های شایع در یک کشور بستگی دارد به عنوان مثال کشوری که ابتلا به بیماری‌های فشار خون یا دیابت نسبت به جمعیت آن بالاست قطعا مصرف داروهای این بیماری نیز بالا خواهد بود اما در ایران به طور کلی سرانه مصرف بالایی داریم.

وی ادامه داد: جزو مصرف‌کنندگان بالای دارو در سطح جهان هستیم و این مصرف نسبت به سرانه جمعیت کشور
بسیار بالا و نگران‌کننده است.

دبیر انجمن داروسازی بالینی ایران با بیان اینکه فرهنگ استفاده دارویی در سال‌های اخیر در کشور ما کمی بهتر شده است، اظهار داشت: هنوز برخی از بیماران فکر می‌کنند که هر چه اقلام دارویی تجویز شده توسط پزشک بیشتر باشد روند درمان نیز بهتر خواهد بود. این روند را مخصوصا در مورد کودکان شاهد هستیم که با مراجعه به پزشک وقتی تشخیص داده می‌شود که کودک سرماخوردگی ساده دارد و نیازی به داروی خاص و آنتی بیوتیک نیست، پذیرش آن از سوی والدین کمی سخت است.

ارفع ادامه داد: بخش دیگر از مصرف بالای دارو به موضوع خود درمانی توسط شخص و اطرافیان بیمار است و بخش دیگر، مراجعه بیمار به چندین پزشک و متخصص برای درمان یک نوع بیماری است که موجب تجویز داروهای مشابه و تنوع دارویی می‌شود
که عاملی برای خود درمانی‌های بعدی است.

به گفته دبیر انجمن داروسازی بالینی ایران، مقاومت آنتی بیوتیکی یک موضوع جهانی است که در کشورهایی مانند ایران اهمیت آن بیشتر است و حتی بحث منطقی‌سازی آنتی‌بیوتیک در امور دام و پرورش دام است چون باعث ورود آنتی بیوتیک به محیط می‌شود و سپس از طریق آب باعث تغییر رشد طبیعی میکروب‌ها و ویروس‌ها می‌شود و مقاومت ایجاد می‌کند.

وی افزود: با فرهنگ‌سازی و آموزش‌ در درمان و در انتخاب دارو و دوز مناسب، جلوگیری از تجویز داروی‌های مشابه و آگاه سازی بیماران از طول مدت درمان، می‌توان سرانه مصرف دارویی را کنترل کرد و به حد استاندارد رساند.

همایش داروسازی بالینی ایران ۱۷ تا ۱۹ خرداد در مرکز همایش‌های رازی تهران برگزار می‌شود.
کد مطلب : ۱۴۵۲۹
نام شما

آدرس ايميل شما