۱
مهدی پیر صالحی مدیر عامل شرکت کارخانجات داروپخش در گفت‌وگو با سالم خبر:

دولت اهل اعطای تسهیلات ارزان قیمت به تولیدکنندگان دارو نیست

تاریخ انتشار :
يکشنبه ۱۰ تير ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۳۷
کد مطلب : ۱۴۳۶
دولت اهل اعطای تسهیلات ارزان قیمت به تولیدکنندگان دارو نیست
سالم خبر: وضعیت امروز بازار نشان می دهد که دولت تنها قادر به کنترل قیمت داروست و از کنترل سایر قیمت ها عاجز مانده است. افزایش قیمت نه درصدی دارو در حال حاضر نمی تواند هزینه هایی را که در همین مدت محدود به تولیدکنندگان دارو تحمیل شده را جبران کند.

مهدی پیر صالحی مدیر عامل شرکت کارخانجات داروپخش در گفت‌وگو با سالم خبر با بیان این مطلب گفت: با وجود افزایش قیمت ارز های خارجی طی ماه های اخیر و افزایش قیمت بیش از 50 درصدی آن ها نسبت به زمان مشابه در سال گذشته و تاثیر آن بر هزینه های تامین کنندگان دارو، همچنین افزایش قیمت مواد اولیه وارداتی و حتی داخلی، حامل های انرژی، هزینه های کارگری و غیره، دولت همچنان در پایین نگاه داشتن قیمت دارو اصرار دارد.  

وی افزود: دولت با قیمت های کنونی شاید بتواند به طور مقطعی و در کوتاه مدت بازار دارو را تحت کنترل خود دربیاورد اما در دراز مدت صنعت داروسازی را به عاقبت صنعت نساجی کشور گرفتار خواهد کرد.

پیرصالحی در مورد وضعیت اقتصادی حال حاضر شرکت متبوع خود گفت: شرکت کارخانجات داروپخش از نظر تولید و سودآوری در دو سال گذشته شرایط خوبی داشته است و مراجعه به کدال بورس هم این مساله را نشان می دهد؛ اما آنچه که وضعیت شرکت ما و همه شرکت های داروسازی را ناپایدار می کند کمبود نقدینگی است که به علت به تعویق افتادن دریافت مطالباتمان از دولت بروز کرده است.

وی تاکید کرد: همین مساله باعث شده که چند شرکت داروسازی در بورس برای اولین بار، نه تنها زیان ده شدند بلکه زیان های سنگین داشته اند. این در حالی است که صنعت داروسازی نه در ایران بلکه در همه جهان جزو صنایع سودآور محسوب می شود.

مدیر عامل شرکت کارخانجات داروپخش در واکنش به انتقاداتی که به کارآمدی شرکت های دارویی دولتی و شبه دولتی وارد می شود هم گفت: وضعیت شرکت های تولید کننده دارو در حال حاضر، به دولتی و شبه دولتی یا خصوصی بودن آنها مربوط نیست، بلکه به وضعیت نقدینگی، نحوه مدیریت شرکت ها و موارد زیاد دیگری که عملا از دست مدیران شرکت ها خارج است، بستگی دارد. اما در همین شرایط موجود شرکت های دولتی ای وجود دارند که از شرکت های خصوصی بیشتر سوددهی داشتند.

وی با بیان اینکه بررسی وضعیت شرکت ها نشان می دهد که شرکت هایی زیان ده بوده اند که در وصول مطالبتشان موفق نبوده اند، تصریح کرد: وقتی کالایی امسال فروخته می شود اما دریافت وجه آن بیش از یکسال به طول می انجامد مسلم است که بسیاری از شرکت ها دچار مشکل می شوند.

پیرصالحی در مورد حرف و حدیث های مطرح شده درباره احتمال دستکاری سود حسابداری یا مدیریت سود در برخی شرکت های داروسازی فعال در بورس گفت: گاهی شاید اعداد و ارقام کوچکی جا به جا شود اما سودده نشان دادن یک شرکت زیان ده در کدال بورس، تخلف محسوب می شود و سازمان بورس با آن برخورد می کند.

وی افزود: با این حال واقعیت این است که سودهایی که شرکت ها اعلام می کنند اعدادی روی کاغذ هستند و درحالی که وجه نقد به دست شرکت ها نرسد، این اعداد روی کاغذ به کار نمی آیند. وقتی نقدینگی در صنعت دارو چرخش نداشته باشد همه زنجیره تامین دارو و حتی جامعه متضرر می شود.

مدیر عامل شرکت کارخانجات داروپخش تاکید کرد: اگر نقدینگی شرکت های دارویی به موقع به دست آنها برسد حتی مباحث مربوط به قیمت گذاری دارو هم کم رنگ تر می شود. اما وقتی شرکت ها پس از ماه ها دوندگی به پول خود می رسند، پولی که در شرایط تورمی و بی ثبات اقتصاد ارزش خود را از داده است، مسلم است که به تدریج کارایی خود را از دست می دهند.

وی گفت: هر صنعتی و در مقیاس کوچکتر، هر شرکتی راهی برای صرفه جویی و کاهش هزینه های خود برای ادامه فعالیت دارد. ما تاکنون تلاش کرده ایم که با کاهش هزینه های غیرضروی یا تخصیص آنها به دوره های طولانی تر، منابع مالی خود را مدیریت کنیم. برای مثال انجام برخی پروژه ها که هنوز هزینه ای بر روی آنها نشده بود را متوقف کردیم و اتمام پروژه های نیمه تمام را در دستور کار خود قرار دادیم. 

پیر صالحی افزود: یکی دیگر از راه های کاهش هزینه برای شرکت ها در شرایط موجود، تعدیل نیروی انسانی است که خوشبختانه هنوز در دستور کار شرکت ما قرار نگرفته است، اما همه اینها به زمان و چگونگی دریافت مطالبت مان از دولت باز می گردد.

وی گفت: در حال حاضر با وجود آنکه سه درصد از داروهای موجود در بازار را داروهای وارداتی تشکیل می دهند اما سی درصد از ارزش ریالی بازار را در اختیار دارند. حال اگر وضع موجود ادامه پیدا کند و شرکت های تولیدکننده نتوانند به فعالیت خود ادامه دهند و این سه درصد، تنها به شش درصد افزایش پیداکند باید دید چه هزینه ای برای نظام سلامتی که امروز برای تامین همین نیاز دارویی کشور منابع ندارد، ایجاد خواهد شد.

عامل شرکت کارخانجات داروپخش با تاکید بر اینکه افزایش منطقی قیمت دارو، همچنین اعطای تسهیلات بانکی و چشم پوشی کوتاه مدت از بدهی های شرکت های دارویی به سازمان های دولتی می تواند به آنها کمک کند تا در مقطع زمانی فعلی از بحران ها عبور کنند، گفت: با این کار شرکت ها می توانند مواد اولیه مرود نیاز خود را برای چند ماه تامین کنند و کشور را از تنش ها و کمبودهای دارویی احتمالی در آینده مصون بدارند.

وی افزود: ما می دانیم که دولت اهل اعطای تسهیلات ارزان قیمت به تولیدکنندگان نیست و چنین انتظاری هم نداریم. اما امروز حتی تسهیلاتی که سایر صنایع دریافت می کنند را به شرکت های دارویی نمی دهند.

پیرصالحی در واکنش به وعده های رییس سازمان غذا و دارو، مبنی بر تزریق 4000 میلیارد تومانی سازمان های بیمه گر به بخش دارو تجهیزات پزشکی در تیرماه و 1000 میلیارد تومان اوراق طی هفته ی اخیر، همچنین تهاتر بدهی ها و مطالبات شرکت های دارویی به دولت هم گفت: بعید می دانم دولت بتواند وعده تامین نقدینگی شرکت های دارویی در تیرماه را عملی کند. اما اگر قول های داده شده مبنی بر تهاتر بدهی ها که مدت هاست از سوی تامین کنندگان دارو مطرح می شود، واقعا اتفاق بیافتد حتما موثر خواهد بود، هرچند با عملی شدن این وعده، ما باید بدهی هایی را که به طور اقساط پرداخت می کردیم را یکجا و نقد بپردازیم، اما با این حال کمک کننده خواهد بود. 
 
کد مطلب : ۱۴۳۶
نام شما

آدرس ايميل شما