۰
رییس فراکسیون دارو و غذا مجلس از کلید خوردن طرح تحقیق و تفحص شرکت های تی پی کو و داروپخش خبرداد

پیرصالحی: وقتی چرخش نقدینگی در صنعت دارو متوقف شود همه زنجیره تامین دارو متضررمی شوند

تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۶ تير ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۱۵
کد مطلب : ۱۳۹۵
پیرصالحی: وقتی چرخش نقدینگی در صنعت دارو متوقف شود همه زنجیره تامین دارو متضررمی شوند
سالم خبر : نام شرکت های بحران زده دارویی چند صباحی است که زبان به زبان می چرخد. شرکت هایی که بنا به دلایل گفته و ناگفته ی مکرر و گریبانگیر صنعت دارو، کلید توقف خط تولید خود را زده و تا اطلاع ثانوی از چرخه تولید به حاشیه رانده شده اند.

به گزارش سالم خبرعلاوه بر توقف چرخه ی توقف تولید دارو برخی شرکت های دارویی اما باید خود را آماده ی پاسخگویی تحقیق و تفحص مجلس کنند چرا که رییس فراکسیون غذا و دارو امروز خبر از کلید خوردن طرح تحقیق و تفحص از شرکت دارویی سرمایه گذاری تامین و کارخانجات داروپخش ( استان تهران ) داده است.

 همایون هاشمی اعلام کرد که  طرح تحقیق و تفحص از تی پی کو و کارخانجات داروپخش ( استان تهران ) به دنبال درخواست مکرر نمایندگان و همچنین ارائه شکایات متعدد از این شرکت است و با توجه به گزارشات و اطلاعاتی که از وضعیت عملکرد شرکت دارویی سرمایه گذاری تامین ( تی پی کو ) که یکی از هلدینگ های وابسته به شستا است و شرکت های دارویی به ویژه دارو پخش در آنجا فعالیت می کنند به دست ما رسیده است.

نماینده مردم میاندوآب، شاهین دژ و تکاب در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خانه ملت، محورهای تحقیق و تفحص را زیان ده بودن شرکت ها، مدیریت سیاسی و غیرعلمی شرکت ها و از همه مهمتر برگزاری مجامع صوری و ارائه گزارشات غیرواقعی به مسئولان را از محورهای تحقیق و تفحص دانست و افزود: بروز تمامی این تخلفات سبب شد عده زیادی از نمایندگان از اینجانب به عنوان رییس فراکسیون غذا و دارو درخواست تفحص از شرکت تی پی کو و به ویژه کارخانجات دارو پخش ( استان تهران ) و شرکت های وابسته به تی پی کو را داشته باشند.

موارد مطرح و دلایل تحقیق و تفحص در حالی مطرح است که دکتر مهدی پیر صالحی مدیر عامل شرکت کارخانجات داروپخش در گفت‌وگویی با سالم خبر که در روزهای بعد به طور مفصل انتشار خواهد یافت، در واکنش به انتقاداتی که به کارآمدی شرکت های دارویی دولتی و شبه دولتی وارد می شود، گفت: وضعیت شرکت های تولید کننده دارو در حال حاضر، به دولتی و شبه دولتی یا خصوصی بودن آنها مربوط نیست، بلکه به وضعیت نقدینگی، نحوه مدیریت شرکت ها و موارد زیاد دیگری که عملا از دست مدیران شرکت ها خارج است، بستگی دارد. اما در همین شرایط موجود شرکت های دولتی ای وجود دارند که از شرکت های خصوصی بیشتر سوددهی داشتند.

وی با بیان اینکه بررسی وضعیت شرکت ها نشان می دهد که شرکت هایی زیان ده بوده اند که در وصول مطالبتشان موفق نبوده اند، تصریح کرد: وقتی کالایی امسال فروخته می شود اما دریافت وجه آن بیش از یکسال به طول می انجامد مسلم است که بسیاری از شرکت ها دچار مشکل می شوند.

پیرصالحی در مورد حرف و حدیث های مطرح شده درباره احتمال دستکاری سود حسابداری یا مدیریت سود در برخی شرکت های داروسازی فعال در بورس گفت: گاهی شاید اعداد و ارقام کوچکی جا به جا شود اما سودده نشان دادن یک شرکت زیان ده در کدال بورس، تخلف محسوب می شود و سازمان بورس با آن برخورد می کند.

وی افزود: با این حال واقعیت این است که سودهایی که شرکت ها اعلام می کنند اعدادی روی کاغذ هستند و درحالی که وجه نقد به دست شرکت ها نرسد، این اعداد روی کاغذ به کار نمی آیند. وقتی نقدینگی در صنعت دارو چرخش نداشته باشد همه زنجیره تامین دارو و حتی جامعه متضرر می شود.

مدیر عامل شرکت کارخانجات داروپخش تاکید کرد: اگر نقدینگی شرکت های دارویی به موقع به دست آنها برسد حتی مباحث مربوط به قیمت گذاری دارو هم کم رنگ تر می شود. اما وقتی شرکت ها پس از ماه ها دوندگی به پول خود می رسند، پولی که در شرایط تورمی و بی ثبات اقتصاد ارزش خود را از داده است، مسلم است که به تدریج کارآیی خود را از دست می دهند.
 
 
کد مطلب : ۱۳۹۵
نام شما

آدرس ايميل شما