۰

قیمت‌گذاری‌ دستوری؛ کمبود گسترده دارو در اروپا را به دنبال داشته است

تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۱۹ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۱۹:۲۹
کد مطلب : ۱۳۹۲۴
قیمت‌گذاری‌ دستوری؛ کمبود گسترده دارو در اروپا را به دنبال داشته است
سالم‌خبر: با کمرنگ شدن محدودیت‌های کرونایی و بازگشت دوباره عفونت‌های تنفسی، کشورهای اروپایی به شکلی حاد با کمبود داروهای عمومی از جمله آنتی‌بیوتیک‌ها دست و پنجه نرم می‌کنند.

به گزارش رویترز، با جهش بهای انرژی در بحبوحه جنگ اوکراین که قیمت همه‌چیز از مقواهای بسته‌بندی گرفته تا درب‌های آلومینیومی بطری‌های دارو را افزایش داد، قوانین تنظیم‌کننده موجود در رابطه با بهای عرضه داروهای عمومی (ژنریک) در اروپا، تولیدکنندگان دارو را برای افزایش ظرفیت تولید تحت فشار قرار داد.

در این میان، همزمان با کاهش محدودیت‌های کرونایی و آغاز فصل سرما در اروپا،‌ عفونت‌های تنفسی فصلی مانند آنفولانزا شیوع گسترده‌ای پیدا کرد و از اواخر سال ۲۰۲۲ کشورهای اتحادیه اروپا مشکلات جدی در زمینه برخی داروها را گزارش کردند؛ گزارش‌هایی که
نشان می‌دهد بیشتر آنها اکنون با کمبود دارو مواجه هستند.

تولیدکنندگان و شرکت‌های داروسازی در این باره توضیح دادند: نگرانی اصلی شرکت‌ها در حال حاضر توجیه اقتصادی تولید این آنتی‌بیوتیک‌ها است و نه افزایش ظرفیت تولید.

بر این اساس، سال‌ها اعمال فشار در قیمت‌گذاری داروها در اروپا،‌ شرکت‌های کوچک‌تر را به تعطیلی کشانده است و در حال حاضر تنها تعداد محدودی تولیدکننده، داروهای عمومی این قاره از جمله آموکسی‌سیلین (نوعی آنتی‌بیوتیک) را تامین می‌کنند.

داده‌های مرکز تحقیقات بازار «اکویا» (IQVIA ) نشان می‌دهد تنها ۵ شرکت، ۶۰ درصد از نیاز آموکسی‌سیلین اروپا را تامین می‌کنند.

رکس کلمنتز مدیر اجرایی یک شرکت داروسازی هلندی در این رابطه گفت: در شرایط فعلی هیچ‌گونه ظرفیت اضافی برای پاسخگویی به کمبودها وجود ندارد.

الیزابت
استامپا یک مشاور در شرکت داروسازی اسپانیایی (Medichem) نیز خاطر نشان کرد: در بیشتر کشورهای اروپایی سازوکاری برای بررسی قیمت‌ها و ارتباط دادن آن‌ها با تورم و همچنین توجیهی برای افزایش بها به دلیل برخی کمبودها وجود ندارد.

در کنار قوانین تنظیم‌کننده قیمت‌گذاری که برای داروسازها مشکل‌ساز شده، برگزاری مناقصه‌ها از طرف دولت‌ها فشار را بر تولیدکنندگان این صنعت در اروپا دوچندان کرده است.

این گزارش می‌افزاید: پیش از برگزاری مناقصه‌ها، بسیاری از دولت‌های اروپایی برای تعیین بهای پایه داروهای عمومی تولید داخل خود، بازارهای کشورهای منطقه و یا داروی مشابه داخلی را بررسی می‌کردند. اما با ورود مناقصه‌ها، قراردادها در اختیار تولیدکنندگانی قرار می‌گیرد که کمترین هزینه را پیشنهاد دهند که نتیجه‌ آن، اعمال فشار بیشتر بر تولیدکنندگان
برای کاهش قیمت‌ها در مناقصه‌های بعدی است.

به گفته داروسازان اروپایی، برگزاری مناقصه‌ها در کنار قیمت‌گذاری‌های دستوری، سقوط تولید در اروپا را شتاب بخشیده است به طوری که شرکت‌های داروسازی برای کاهش هزینه‌ها، به تهیه مواد اولیه موردنیاز خود از کشورهای ارزان قیمت آسیایی روی آورده‌اند.

این امر در یک دهه گذشته برخی از شرکت‌های اروپایی را مجبور کرده است که یا ظرفیت تولید خود را کاهش دهند و یا تولید دارو و بازار تهیه مواد اولیه مورد نیاز آن را به کشورهایی مانند هند و چین منتقل کنند.

در این میان، مدیران صنعت داروسازی تنها راهکار تقویت این صنعت در داخل اروپا را بازنگری طرح‌ها و سازوکارهای قیمت‌گذاری می‌دانند که می‌تواند از کمبودهای آتی و وابستگی بیشتر داروسازی اروپا به آسیا به ویژه برای داروهای اساسی، پیشگیری کند.

این
گزارش ادامه می‌دهد: آژانس دارویی اروپا (EMA) و اتحادیه اروپا به وجود یک معضل در صنعت داروسازی این قاره اذعان دارند. در همین راستا، از همان ابتدای شکل‌گیری بحران دارو در اروپا در ماه اکتبر (مهر/آبان)، بارها با داروسازان و شرکت‌های تجاری اروپایی در این رابطه دیدار کرده اند اما تاکنون هیچ اقدام اساسی اعلام نشده است.

قرار است که کمیسیون اروپا در ماه مارس (اسفند/فروردین) اصلاحاتی را در زمینه قوانین داروسازی این اتحادیه ارائه کند. این اصلاحات تغییراتی را از جمله الزام تولیدکنندگان به ذخیره‌سازی‌ وسیع‌تر و اعلام هشدارهای اولیه درباره کمبودها را شامل می‌شود.

این درحالی است که مدیران اجرایی بخش داروسازی، حمایت بروکسل را برای اعمال تغییر در سازوکارهای مناقصه و قیمت‌گذاری‌ها از طرف دولت‌ها، خواستار هستند.
کد مطلب : ۱۳۹۲۴
نام شما

آدرس ايميل شما