۰
نبود بودجه برای تکمیل 146 پروژه‌ی بیمارستانی در کشور؛

در چنین شرایطی آقایان برای افتتاح بیمارستان جدید فشار می‌آورند!

تاریخ انتشار :
يکشنبه ۲۷ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۱۷:۰۰
کد مطلب : ۱۳۵۶۵
در چنین شرایطی آقایان برای افتتاح بیمارستان جدید فشار می‌آورند!
سالم‌خبر: عضو کمیسیون بهداشت مجلس چندی پیش پرداخت حقوق پرسنل وزارت بهداشت از درآمد اختصاصی را غیرقانونی دانست و گفت: دولت باید حقوق پرسنل وزارت بهداشت را پرداخت کند و منابع وزارتخانه باید صرف تامین دارو و هزینه‌های بیمارستان‌ها شود.

سخنان پزشکیان در حالی است که با نگاهی به سرانه تخت بیمارستانی در کشور و مقایسه آن با کشورهای دیگر می‌توان مدعی بود که به رغم ادعای وزیر بهداشت و مسوولان این حوزه که در اکثر حوزه‌های نظام سلامت در جایگاه نخست منطقه ایستاده‌ایم، با سرانه تخت در کشور به ازای هر 1000 نفر 106 نفر نه تنها در جایگاه مطلوبی نایستاده‌ایم که از متوسط جهانی پایین‌تریم.

گوهرکانی،
رئیس انجمن شرکت‌های بیمارستان‌ساز ایران در این باره می‌گوید: این عدد در ترکیه ۲.۸ است؛ کشورهای اروپایی بین ۴ تا پنج تخت و ژاپن بین ۹ تا ۱۲ تخت است. سرانه مطلوب ما باید حداقل به اندازه کشور ترکیه باشد. متاسفانه بودجه ای که دولت برای طرح های بیمارستانی اختصاص می دهد متناسب با پروژه های در دست اجرا نیست.

 رئیس انجمن شرکت‌های بیمارستان ساز ایران در بخش دیگری به وضعیت سرمایه گذاری در حوزه بیمارستان سازی کشور اشاره کرد و گفت: نکته ای که باید به آن توجه داشت این است که کماکان سرمایه گذار بخش خصوصی غیرپزشک وارد حوزه بیمارستان سازی نشده است. امروزه یک تخت بیمارستانی حدود ۴ میلیارد
تومان هزینه برمی دارد. اگر سرمایه گذار بخواهد یک بیمارستان ۲۵۰ تخت خوابی بسازد ۱۰۰۰ میلیارد تومان باید صرف کند. از سویی منابعی نیز برای این موضوع تعریف نشده است. به عنوان مثال در بخش تولید و صنعت وام های ارزان قیمتی در نظر گرفته شده است که سرمایه گذار می تواند از آنها استفاده کند.

وی افزود: وقتی یک سرمایه گذار مبلغی برابر ۱۰۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری می کند انتظار دارد که در یک روند ۵ تا ۷ ساله شاهد بازگشت سرمایه اش باشد. اما در حوزه بیمارستان سازی اینگونه نیست و در حال حاضر توجیه اقتصادی برای بخش خصوصی سرمایه گذار ندارد. امیدواریم در آینده ای نزدیک زمینه سرمایه گذاری در این حوزه برای
سرمایه گذاران بخش خصوصی جذاب تر شود. البته بخش خصوصی در حوزه تاسیس کلینیک های زیبایی عملکرد خوبی داشته است.

گوهرکانی اظهار داشت: امروزه ما در کشور حدود ۳۷هزار و پانصد تخت نیمه تمام داریم که در قالب ۱۴۶ پروژه قرار دارند. اعتبار مورد نیاز برای تکمیل این تخت ها ۷۰ هزار میلیارد تومان به نرخ امروز است. کل مبلغی که در بودجه ۱۴۰۱ به این موضوع اختصاص داده شده ۳۲۰۰ میلیارد تومان است. به عبارتی می توان گفت اگر نرخ تورم سال های آینده را صفر درنظر بگیریم، تکمیل و بهره برداری این پروژه ها ۲۵ سال زمان خواهد برد!

رئیس انجمن شرکت‌های بیمارستان ساز ایران با بیان اینکه این پروژه ها ۴ تا ۹۰ درصد
پیشرفت فیزیکی دارند، تصریح کرد: متاسفانه سرمایه عظیمی در این پروژه ها که در حال مستهلک شدن هستند در حال از بین رفتن است و دورنمایی نیز برای آن وجود ندارد. متاسفانه در چنین شرایطی نیز آقایان فشار می آورند که بیمارستان جدید افتتاح شود. ما در همین راستا جلسات مختلفی را با مسئولان و مدیران مختلف برگزار کرده ایم تا حداقل به برنامه مشخصی برای اتمام این پروژه ها داشته باشیم. بسیاری از نهادها و دستگاه ها از جمله مجلس، وزارت بهداشت، سازمان برنامه و بودجه و... در این زمینه مسئولیت دارند. باید فکری برای از بین رفتن این سرمایه گذاری های ملی کرد.

وی افزود: متاسفانه ما در اکثر این پروژه ها با مشکلات
متعددی روبرو هستیم. استقرار بسیاری از این پروژه ها بر حسب نیازسنجی منطقه ای نبوده است. از طرفی بهره برداری برخی از این بیمارستان ها بیش از یک دهه طول می کشد؛ این در صورتی است که در این ده سال تجهیزات بیمارستانی جدیدی وارد بازار می شوند و برای آن تجهیزات، مکانی در بیمارستان یاد شده پیش بینی نشده است.

گوهرکانی در پایان گفت: مسئولان می توانند با اهلیت سنجی و دریافت تضامین مربوطه پروژه های زیر ۵۰ درصد پیشرفت را به صورت رایگان به بخش خصوصی واگذار کنند. این اقدام به نفع مردم و دولت خواهد بود. بودن یک بیمارستان خصوصی به مراتب بهتر از نبودن آن است./ گسترش‌نیوز
کد مطلب : ۱۳۵۶۵
نام شما

آدرس ايميل شما