۰
سلمان اسحاقی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس اعلام کرد:

200 تخت دیالیز تولید داخل غبر قابل مصرف‌اند

بیماران تالاسمی از کیفیت نامناسب داروی آهن‌زدای تولید داخل ناراضی‌اند
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۹ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۱۷:۳۳
کد مطلب : ۱۳۴۶۷
200 تخت دیالیز تولید داخل غبر قابل مصرف‌اند
سالم‌خبر: عضو کمیسیون بهداشت مجلس از برگزاری نشست ویژه ای در مجلس برای بررسی مشکلات بیماران تالاسمی در هفته آینده خبر داد و گفت: مسئولان انجمن تالاسمی طی نشستی در مورد کیفیت نامناسب داروی آهن زدا تولید داخل انتقاد کردند بیماران تالاسمی در این رابطه عالی ترین مرجع برای تایید کیفیت یا عدم کیفیت این دارو هستند.
 
سلمان اسحاقی از استماع گزارش سعید کریمی معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مورد عملکرد و برنامه های آن معاونت خبر داد و گفت: معاون درمان دغدغه های خود را در حوزه تامین تجهیزات و دو طرح مطروحه در مجلس مطرح کردند.

وی افزود: کریمی هشدار داد که از امروز باید به فکر تجهیزات حوزه درمان باشیم و توصیه کرد اگر حوزه سلامت در اولویت مجلس و دولت قرار نگیرد در آینده با چالش ها و مشکلات بسیار زیادی مواجه خواهیم شد و از مجلس خواست که یکی از اولویت های اصلی در برنامه هفتم توسعه و بودجه 1402 حوزه سلامت به ویژه درمان باشد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس
افزود: همچنین موضوع تامین تجهیزات حوزه درمان نیز مطرح شد؛ هر چند اصرار داریم که برای اقتصاد مقاومتی باید به تولیدات داخلی تکیه کرد اما برخی تولیدات داخلی کیفیت مناسب را ندارند و برخی شرکت ها از بحث اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید داخل سوء استفاده می کنند و به هیچ وجه پاسخگو نیستند.

وی تصریح کرد: به عنوان مثال در حال حاضر نزدیک به 200 تخت دیالیز تولید داخل داریم که در انبارها مانده و هیچ بیماری رغبتی برای استفاده از آنها نداشته و تاکید دارند که استفاده از تخت ها عوارضی را برای آنها در پی داشته است؛ چه اصراری داریم که بیماران حتما از این تخت ها استفاده کنند.

نماینده مردم قائنات و زیرکوه در مجلس یازدهم ادامه داد: وزرای صمت و جهاد کشاورزی در مورد حمایت از تولیدات داخلی و واردات مشابه می توانند اظهارنظر کنند در این رابطه عباس گلرو طرحی را تدوین کرده و ما تاکید داریم که وزرای صمت و جهاد کشاورزی نمی توانند در مورد کیفیت تولیدات داخلی اظهارنظر کنند و به دنبال اصلاح این موضوع
هستیم در واقع مرجع ذی صلاح برای بررسی کمی و کیفی حوزه بهداشت و درمان باید وزیر بهداشت باشد زیرا ایشان بر امکانات و تجهیزات نظارت می کند و معاون درمان وزارت بهداشت تاکید داشت که نمایندگان از این طرح حمایت لازم را داشته باشند.

اسحاقی با اشاره به بررسی مشکلات بیماران تالاسمی با حضور معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، رئیس سازمان غذا ودارو و مسئولان انجمن تالاسمی در نشست امروز کمیسیون متبوعش گفت: بیماران تالاسمی با مشکل تامین دارو مواجه هستند و در این چند مدت گذشته رئیس سازمان غذا و دارو برکنار شد و بیماران به ویژه بیماران نادر و خاص نخستین افرادی بودند که متضرر جابه‌جایی ها و بلاتکلیفی ها شدند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس یادآور شد: پس از بحث و گفت و گوهای صورت گرفته مقرر شد در نشست آتی کمیته دارو و غذا و با حضور مسئولانی از سازمان برنامه و بودجه، رئیس سازمان غذا و دارو و نمایندگان بیماران تالاسمی مشکلات بیماران تالاسمی بررسی شود.

وی ادامه داد: بیماران
تالاسمی در نشست امروز به دو موضوع اشاره کردند که یکی از نظر کیفی داروهای داخلی را بسیار مخرب دانستند و تاکید داشتند که از داروهای داخلی به دلیل عدم کیفیت مناسب استفاده نمی کنند و نکته دیگر در مورد تامین ارز واردات داروهای بیماران تالاسمی بود.

رئیس کمیته بیماران نادر و خاص کمیسیون بهداشت و درمان مجلس افزود: اگر داروهای آهن زدا به دست بیماران تالاسمی نرسد با مشکلات زیادی مواجه خواهد شد و حتی ممکن است جانشان نیز به خطر بیافتد که در نشست امروز مطرح شد که این دارو از کیفیت مناسب برخوردار نیست بنابراین مقرر شد دو موضوع در کمیته دارو و غذا یعنی ارز تخصیص داده شده برای تامین دارو و واردات و همچنین کیفیت داروی آهن زدا مورد بررسی قرار گیرد.

اسحاقی یادآور شد: عالی ترین مرجع برای تایید کیفیت یا عدم کیفیت این دارو خود بیماران تالاسمی هستند بنابراین قرار شد اسناد و مدارک لازم در مورد عدم کیفیت داروی آهن زاد به کمیسیون ارائه شود تا بتوان نسبت به رفع این مشکل اقدام کرد.
کد مطلب : ۱۳۴۶۷
نام شما

آدرس ايميل شما