۰
محمود اعتباری، معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان:

تغییر سیاست ارزی و قیمت‌گذاری از دلایل کمبود دارو است

تاریخ انتشار :
يکشنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۱۲:۲۰
کد مطلب : ۱۳۳۷۶
تغییر سیاست ارزی و قیمت‌گذاری از دلایل کمبود دارو است
سامل خبر: معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه دلیل آوردن برای کمبود دارو مشکل مردم را رفع نمی‌کند، گفت: مشکلات مختلفی ازجمله تخصیص ارز، تغییر سیاست ارزی و قیمت‌گذاری و تغییرات در سازمان غذا و دارو در بحث تولید دارو اتفاق افتاده بود.

به گزارش سالم خبر، محمود اعتباری، معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، در پاسخ به این پرسش که سامانه ۱۹۰ کدام داروخانه‌های استان را پوشش می‌دهد، اظهار کرد: تمام داروخانه‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از جمله داروخانه‌های خصوصی، دولتی، شبانه‌روزی و روزانه که حدود ۱۹۰ داروخانه را شامل می‌شود، تحت پوشش این سامانه هستند.

وی ادامه داد: زمانی که کمبودهای دارویی افزایش می‌یابد، تماس با سامانه ۱۹۰ با ترافیک مواجه می‌شود؛ طبق بررسی‌های صورت گرفته ممکن است مردم تا ۴۰ دقیقه نیز منتظر بمانند، اما براساس ترافیک و حجم تماس‌های این سامانه تعداد اپراتورها را از دو نفر به سه نفر افزایش دادیم.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تصریح کرد: با توجه به اینکه به دلیل شیوع بیماری آنفلوانزا با کمبود داروهای آنتی‌بیوتیک مواجه شدیم، اکنون کمبود دارویی رفع و وضعیت نسبت به روزهای قبل بهتر شده است.

وی با بیان اینکه دلیل آوردن برای کمبود دارو مشکل مردم را رفع نمی‌کند، اضافه کرد: مشکلات مختلفی ازجمله تخصیص ارز، تغییر سیاست ارزی و قیمت‌گذاری و تغییرات در سازمان غذا و دارو در بحث تولید دارو اتفاق افتاده بود.

اعتباری با اشاره به تاکید ریاست‌جمهوری نسبت به تأمین دارو، خاطرنشان کرد: امیدواریم حوزه‌های مختلف شامل گمرک، بانک مرکزی، سازمان برنامه و بودجه و سازمان غذا و دارو تمام تلاش خود را انجام دهند تا کمبودها تأمین شود و برنامه‌ریزی برای تأمین رخ دهد.

وی گفت: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با راه‌اندازی سامانه "تی‌تک"، ورود، خروج، تولید، توزیع، نسخه الکترونیک و تحویل دارو به بیمار در این سامانه ثبت می‌شود، اما نیاز به زیرساخت‌هایی در زمینه فناوری اطلاعات پیشرفته و با سرعت دارد، چراکه تعداد داروها بسیار زیاد است.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه از ۱۶۰۰ قلم دارو ۷۵۰ قلم داروها در سامانه تی‌تک ثبت شده است، اضافه کرد: اطلاعاتی از جمله زمانی که شرکت یک نوع دارو را وارد کرده، شرکت توزیع‌کننده آن، نحوه تجویز پزشک و تحویل دارو به بیمار در سامانه تی‌تک ثبت می‌شود، البته زیرساخت‌های کنونی برای ثبت تمام داروها در این سامانه جوابگو نیست و ممکن است سامانه یا سایت بیمه قطع شود و امکان تحویل دارو به بیمار نباشد.
کد مطلب : ۱۳۳۷۶
نام شما

آدرس ايميل شما