۰
معاون وزیر بهداشت:

ایران از نظر تولید دانش، رتبه ۱۶ را در جهان دارد

تاریخ انتشار :
شنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۱۴:۳۳
کد مطلب : ۱۲۲۵۷
ایران از نظر تولید دانش، رتبه ۱۶ را در جهان دارد
سالم خبر: معاون پژوهشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: ایران از نظر تولید دانش در منطقه جایگاه قابل قبولی دارد که در این زمینه از سال ۲۰۱۰ در منطقه جایگاه اول و در جهان رتبه ۱۶ را داراست.

به گزارش سالم خبر، یونس پناهی معاون پژوهشی وزارت بهداشت، در گردهمایی ارتقای ارتباطات علمی، فرهنگی و گردشگری سلامت که با حضور سفرا و دیپلمات های چندین کشور از قاره اروپا و آسیا به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در مجتمع شهدای سلامت این دانشگاه برگزار شد افزود: امروزه علاوه بر تولید دانش و تحقیقات، به دنبال این هستیم که دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور نیازهای اجتماعی حوزه سلامت را تامین کنند.

وی ادامه داد:همچنین به دنبال این هستیم که دانشگاه‌های علوم پزشکی به دانشگاه اجتماعی تبدیل شوند یعنی نیازهای مردم را شناسایی و به عنوان یک دانشگاه اجتماعی عمل کنند به عبارت دیگر سیاست‌های تحقیقاتی ایران این است که به دنبال تحقیقات پاسخگو، حل مسأله و نیازمحور است تا هر تحقیقی که در حوزه سلامت انجام می شود کاربردی باشد.

معاون پژوهشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان این که هم اکنون ایران از نظر کنترل بیماری کووید ۱۹ در جایگاه خوبی قرار دارد گفت: ویروس کرونا نشان داد که کشورهای مختلف حتما باید با هم همکاری داشته باشند چرا که کنترل یک بیماری مسری به تنهایی و تنها در یک کشور میسر نمی‌شود و باید در همه کشورها کنترل شود که لازمه آن ایجاد شبکه‌های تحقیقاتی مشترک با کشورهای مختلف است.

پناهی افزود: کرونا نشان داد که در عرصه سلامت، تحقیقات حتما باید جامعه نگر باشد و کشورهای مختلف بتوانند از ظرفیت هم استفاده کنند.

وی ادامه داد: دانشگاه علوم پزشکی مشهد یکی از بزرگترین و توانمندترین دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در حوزه سلامت و دارای ظرفیتهای فراوان در حوزه گردشگری سلامت است که همواره از این دانشگاه در سیاست‌های کلان کشور بسیار استفاده می‌شود و انتخاب این دانشگاه به عنوان میزبان این گردهمایی انتخابی شایسته است.

معاون پژوهشی وزارت بهداشت خطاب به نمایندگان کشورهای حاضر در این جلسه گفت: جمهوری اسلامی ایران برای تقویت ارتباط شما و سایر کشورهای دیگر با دانشگاه علوم پزشکی مشهد در زمینه تحقیقات، آموزش، درمان و سلامت، آماده استفاده از تمام ظرفیت‌های خود است.

پناهی با اشاره به تشکیل موسسه ملی توسعه تحقیقات علوم پزشکی ایران(نیماد) در معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت که دانشگاه علوم پزشکی مشهد از آن به خوبی استفاده می کند افزود: وزارت بهداشت این آمادگی را دارد که ظرفیت این موسسه را در اختیار دانشگاه‌ علوم پزشکی قرار دهد تا با همکاری کشورهای علاقه مند به صورت مشترک فراخوان دهند و بخشی از هزینه‌ها را ایران و بخشی را کشور علاقمند دیگر تامین کند تا پژوهشگران و صاحبنظران بتوانند به راحتی از این ظرفیت برای انجام تحقیقات مشترک مسأله و نیاز محور در حوزه مسایل سلامت دو کشور استفاده کنند.

وی اضافه کرد: همچنین برای پیشگیری از بیماری‌های عفونی واگیردار مشترک بین کشورها و نیز درمان و کنترل بیماری‌های مزمن غیرواگیر مانند چاقی، دیابت، پرفشاری خون، بیماری‌های مختلف مغز و اعصاب و فراموشی‌ها که جزء تهدیدهای آینده دنیا به شمار می‌رود، مشارکت چند کشوری می‌تواند راهگشا باشد که در این راستا وزارت بهداشت نیز آمادگی لازم را دارد.

معاون پژوهشی وزارت بهداشت خطاب به نمایندگان کشورهای حاضر در جلسه گفت: امیدواریم شناختی که شما از کشور ما در حوزه تحقیقات، آموزش، درمان، توریسم و مناطق دیدنی ایران دارید تکمیل و نیز شناخت شما نسبت به ظرفیت‌های شهر مشهد چندبرابر شود.

گردهمایی بین المللی ارتقای ارتباطات علمی، فرهنگی و گردشگری با حضور سفیران و دیپلماتهای کشورهای اروپایی و آسیایی به همراه مقامات یونسکو، یونیسف، سازمان جهانی بهداشت و اکو و نمایندگانی از کشورهای ایتالیا، ترکمنستان، ترکیه، عمان، پاکستان، عراق، افغانستان و نیجریه به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد از روز ۳۱ اردیبهشت ماه در مشهد آغاز شد و به مدت ۲ روز  ادامه دارد.

 
 
 
کد مطلب : ۱۲۲۵۷
نام شما

آدرس ايميل شما