۰
هاله حامدی‌فر، مدیرعامل سیناژن در گفت‌وگو با سالم‌خبر مطرح کرد:

تنها یک چهارم واکسن‌های تولیدی از سوی دولت خریداری شد

تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۱۵:۲۶
کد مطلب : ۱۲۱۲۲
تنها یک چهارم واکسن‌های تولیدی از سوی دولت خریداری شد
سالم‌خبر: وزیر بهداشت و درمان پس از سخنان معاون علمی ستاد علمی و فناوری ریاست جمهوری مبنی بر خاک خوردن 50 میلیون دز واکسن تولید داخل کرونا امروز اعلام کرد که در انبارهای وزارت بهداشت و گمرک هیچگونه واکسنی دپو نشده است.

این درحالیست که تولیدکنندگان داخلی واکسن؛ دلیل اصلی دپوی واکسن‌های تولید داخل کرونا را ناشی از شیوه‌ی مبهم و غیرنظام‌مند اعلام نیاز تعداد دوز واکسن و در پی آن قراردادهای منعقد از سوی این وزارت می‌دانند که نتیجه‌اش خاک خوردن 50 میلیون دز واکسن تولید داخلی در انبارهای شرکت های تولیدکننده شده است نه در وزارت بهداشت یا گمرک که وزیر آن را رد و انکار می‌کند.

هاله‌حامدی‌فر
مدیرعامل سیناژن در گفت‌وگو با سالم‌خبر در این‌باره گفت: : هیچ برنامه ای در خصوص میزان واکسن مورد نیاز از سوی وزارت بهداشت اعلام نشده و نمی‌شود و و هر بار همزمان طی قرارداد مقدار مورد نیاز مشخص شده است.

وی با بیان اینکه سیناژن از ابتدای صدور مجوز مصرف تا به امروز، چهارده میلیون دوز واکسن اسپایکوژن تولید کرده است، ادامه داد: وزارت بهداشت یک قرارداد مبنی بر تولید شش میلیون دوز واکسن با سیناژن داشته است که این مقدار زودتر از موعد تحویل داده شد. سپس نامه‌ای مبنی بر نیاز به 8 میلیون دوز واکسن برای ما ارسال شد که ما در دو ماهه آخر سال 1400 با تلاش فراوان و با سه شیفت کار موفق به تولید این مقدار
واکسن شدیم اما متاسفانه در هفته آخر سال  1400 ابلاغ گردید تنها به دو میلیون دوز واکسن نیاز است و قرارداد مبنی بر تامین 2 میلیون دوز منعقد شد.

عضو کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی ایران گفت: واکسن بر حسب قرارداد با تولیدکننده‌ها خریداری می‌شود؛ البته به‌رغم درخواست چندین باره شرکت‌ها مبنی بر ابلاغ تعداد واکسن مورد نیاز از هر تولیدکننده، این موضوع به طور شفاف از سوی وزارت بهداشت مشخص نشده و نمی‌شود.

وی ادامه داد: طی جلسه مرداد ماه کمیسیون بهداشت مجلس و تعهد سیناژن مبنی بر تامین 3 میلیون دوز واکسن به صورت ماهانه، ابلاغ شده و در شش ماهه دوم 1400، سیناژن موظف به تولید 18 میلیون دوز واکسن
اسپایکوژن است.

حامدی‌فر افزود: براساس این ابلاغیه مواد اولیه جهت تامین 18 میلیون دوز واکسن خریداری شد و تا به امروز 14 میلیون دوز واکسن بر این مبنا تولید شده است و 4 میلیون دوز باقی مانده هم به صورت ماده اولیه موجود می باشد. هیچ برنامه ای در خصوص میزان واکسن مورد نیار اعلام نشد و و هر بار همزمان طی قرارداد مقدار مورد نیاز مشخص شده است.

عضو هیات رییسه کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی تهران در پاسخ به سوالی در مورد صادرات واکسن گفت: در حال حاضر واکسن آسترازنکا که دارای تاییدیه سازمان بهداشت جهانی و برای همه دنیا قابل استفاده است به صورت مازاد در دنیا وجود دارد؛ به طوری که کشورهای مختلف این واکسن
را به ایران اهدا می‌کنند. بنابراین واکسن‌های ایرانی که هنوز تاییدیه سازمان بهداشت جهانی را اخذ نکرده‌اند، امکان صادرات برایشان وجود ندارد و این موضوع به این دلیل است که در حال حاضر نیازی به آن ها وجود ندارد

وی در پایان خاطرنشان ساخت: اخذ تاییدیه سازمان بهداشت جهانی برای واکسن توسط برکت و سیناژن اقدام شده است اما به علت مازاد بودن واکسن‌های کووید در دنیا و وجود واکسن‌هایی با مجوز اضطراری، در حال حاضر اضطراری برای صدور مجوز توسط سازمان بهداشت جهانی وجود ندارد و بررسی واکسن های کووید از اولویت کاری این سازمان خارج شده است؛ بنابراین این پروسه بسیار زمان‌بر خواهد بود.
 
 
کد مطلب : ۱۲۱۲۲
نام شما

آدرس ايميل شما