۰

نظام بوروکراتیک حاکم بر سازمان غذا و دارو باید کاهش یابد

فریدون مهبودی، رییس هیات مدیره شرکت سیناژن
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۵۲
کد مطلب : ۱۲۹۰
نظام بوروکراتیک حاکم بر سازمان غذا و دارو باید کاهش یابد
سالم خبر: براساس گفته مسوولان سازمان غذا و دارو، صادرات دارو در سال 96 نسبت به سال پیش از آن افزایش چشم گیری داشته است. هر چند آمارها و اعداد و ارقام مطرح شده در تکمیل این خبر، غیر شفاف و با اختلاف فراوانند اما آنچه در این میان بیشتر جلب توجه می کند این است که از میان همه صنعت داروسازی کشور، تنها دو شرکت در این افزایش صادرات سهم تاثیرگذاری داشته اند، به طوری که می توان گفت بیش از 50درصد صادرات داروهای ساخته شده مربوط به این دو شرکت بوده است.

به گزارش سالم خبر، در شرایطی که صادرات سالانه 9 شرکت دارویی کشور زیر 100هزار  دلار و میزان صاردات تنها 10 شرکت بیش از یک میلیون دلار در سال بوده است، این دو شرکت بیش از ده میلیون دلار صادرات داشته اند. شرکت داروسازی سیناژن یکی از این دو تولیدکننده موفق است. فریدون مهبودی، رییس هیات مدیره شرکت سیناژن در این باره به سالم خبر گفت: موفقیت در فروش محصولات یک کارخانه و گرفتن سهم از بازارهای جهانی به کیفیت فرایند و محیط تولید و محصول نهایی آن وابسته است.

وی افزود: کیفیت و استاندرد های فرایند، فضایی و محصولات این شرکت، همه مطابق با استانداردهای اروپا و آمریکا است و همین موجب
می‌شود تا ما ضمن جلب اعتماد بازار داخلی، بتوانیم در فتح بازارهای جهانی هم موفق باشیم.

مهبودی گفت: ما برای ارتقای شرکت خود در همه زمینه ها از هیچ تلاشی دریغ نکرده ایم و همواره برروی توسعه تکنولوژی، GMP و تربیت و به کارگیری نیروهای متخصص و ماهر بومی سرمایه گذاری کرده ایم.

وی با توضیح این مطلب که تولید دارو، از سلول ماده اولیه تا داروی نهایی همه در خود شرکت انجام می شد افزود: چون از ابتدا هدف گذاری ما، ورود به بازارهای اروپا و امریکای جنوبی بود، تلاش کردیم کیفیت فرایند، محیط تولید و محصولات خود را به سطح استانداردهای این کشورها برسانیم و در نهایت هم توانستیم تاییدهGMP  اروپا را اخذ کنیم.

 رییس هیات مدیره شرکت سیناژن ادامه داد: ما با تکیه بر توان داخلی خود و نیروهای جوان و با انگیزه ای که در کنار ما مشغول به فعالیت هستند توانسته ایم خودمان را در عرصه جهانی ثابت کنیم و برای این کار حتی به دنبال واردکردن تکنولوژی و دانش فنی هم نبوده و کاملا درون زا عمل کرده ایم.

وی دلیل دیگر موفقیت شرکت سیناژن در عرصه صادرات را مربوط به نوع محصولات خود دانسته و گفت: ما در تولید اغلب محصولاتمان، معمولا دومین تولیدکننده در جهان محسوب می شویم. برای مثال داروی فاکتور هفتی که در شرکت ما تولید می‌شود را تنها یک شرکت دیگر در دانمارک با قیمت بالاتر تولید می کند.

مهبودی افزود: ما در سال های 91 و 92 تنها امکان صادرات به کشورهایی مانند سوریه را داشتیم اما امروز توانسته ایم به بازارهای روسیه، ترکیه، آذربایجان، قزاقستان و ارمنستان هم وارد شویم و کم کم در حال وارد شدن به بازارهای آمریکای جنوبی هستیم.

وی درباره تاثیر بی ثباتی های اقتصادی و سیاسی کشور در روند جذب سرمایه های خارجی برای تولید فراورده های دارویی بیوتک در کشور توضیح داد: انتقال دانش و تکنولوژی تولید داروهای بیوتک، هیچگاه نه به ایران و نه به کشورهای دیگر انجام نشده است و بازار دارویی ایران برای هیچ سرمایه گذار خارجی در حوزه تولید داروهای بیوتک جذابیتی ندارد، زیرا ارزش افزوده این بخش از صنعت دارو در ماده اولیه، فرایند تولید و محصول نهایی نهفته است و هیچ سرمایه گذاری، دلیلی برای انتقال این ارزش افزوده به ایران نمی بیند.

رییس هیات مدیره شرکت سیناژن در مورد آثار بحران های ناشی از تحریم های پیش رو بر روند صادرات محصولات این شرکت هم گفت: در حوزه داروهای بیوتک تولیدکنندگان زیادی در جهان وجود ندارند، بنابراین بازار دنیا با گزینه های زیادی برای انتخاب مواجه نیست. از آنجا که محصولات ما با قیمت های پایین تر، کیفیتی مشابه محصولات رقبای خارجی مان دارد، همین مساله برای مشتریانمان به اندازه کافی جذابیت برای خرید ایجاد می کند. با این حال تنها مشکلی که تحریم ها برای ما ایجاد خواهند کرد روند انتقال پول است که راه حل آن هم در دست دولت است.

وی درباره حمایت های دولت برای افزایش صادرات صنایع دارویی کشور افزود: تاکنون وزیر بهداشت، حمایت های زیادی از صادرکنندگان این حوزه انجام داده است و در تمام سفرهای خارجی خود تلاش کرده که راهی برای ورود فراورده های دارویی ایرانی به بازار آن کشورها بگشاید. برای مثال ما در سال 95، 12 میلیون دلار صادرات به کشور عراق داشتیم که این رقم در سال 96 بالغ بر 20 میلیون دلار شد و این در نتیجه فشارهای مستقیم وزیر بهداشت ما به دولت عراق مبنی بر افزایش واردات دارو از ایران بود. همچنین همین سیاست های حمایتی وزارت بهداشت از ما باعث شد تا بتوانیم به بازار کشور عمان راه پیدا کنیم.   

مهبودی تاکید کرد: با این حال انتظار ما از دولت این است که هرچه سریع تر راه حلی برای رفع مشکل مبادلات بانکی بیاندیشد، ضمن آنکه روند اداری و بوروکراتیک حاکم بر سازمان غذا و دارو هم کاهش پیدا کند.

وی در مورد انتقادهای تولیدکنندگان داروهای ژنریک در کشور به روند قیمت گذاری فراورده هایشان و همچنین تبعیضی که میان قیمت گذاری این محصولات با داروهای بیوتک وجود دارد هم گفت: به طور کلی قیمت دارو در ایران ارزان است و فقط برای داروهای ژنریک صادق نیست. این ارزانی دارو در کشور ما اجازه مانور به تولیدکنندگان چه در عرصه سرمایه گذاری برای توسعه شرکت ها و چه در عرصه حضور در بازارهای خارجی را نمی دهد.

مهبودی گفت: از آنجا که قیمت دارو در کشور تولیدکننده در روند صاردات بسیار مهم و تعیین کننده است و کشورهای واردکننده دارو، قیمت دارو در کشور مبدا را ملاک قیمت گذاری خود قرار می دهند، بنابراین این نوع قیمت گذاری موجب می شود هزینه های صادرات برای شرکت ها در مقابل عواید آن از نظر اقتصادی به صرفه نباشد و همین یکی از موانع جدی پیش روی شرکت ها برای صادرات است. در حالی که اگر قیمت داروها افزایش پیدا کند و حمایت از مصرف کننده در راستای کاهش پرداخت از جیب آنها، توسط بیمه ها انجام شود، صنایع دارویی قدرت بیشتری خواهند داشت و با افزایش اشتغال، صادرات و صرفه جویی های ارزی، بار زیادی را از دوش دولت برخواهند داشت.  
 
کد مطلب : ۱۲۹۰
نام شما

آدرس ايميل شما