۰

ایمنی گله‌ای؛ مسوولان این نسخه را برای مردم پیچیده‌اند

یادداشت سردبیر، معصومه شهریاری
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۲۲ فروردين ۱۴۰۰ ساعت ۱۷:۴۱
کد مطلب : ۹۵۱۰
ایمنی گله‌ای؛ مسوولان این نسخه را برای مردم پیچیده‌اند
سالم‌خبر: روزهای سیاهی‌ست این روزها. در 24 ساعت گذشته 258 شهروند ایرانی از دم و بازدمی که قرار بود، ممد حياتشان باشد به اجبار و با تقلا برای ماندن و زندگی بازماندند. تا آمار فردا. کرونا رنگ قرمز؛ رنگ مرگ  پاشیده است بر نقطه نقطه‌ی کشور. وعده و وعیدها برای مبارزه با پاندمی کرونا یکی پس از دیگری رنگ باخته است و سرنوشت واکسیناسیون به رغم همه‌ی تمامی حماسه آفرینی‌های دولت و مسوولان نظام سلامت در هاله‌ای از ابهام فرو رفته است. حتی خط مقدم مبارزه با کرونا از موهبت واکسن و ایمنی در برابر کرونا محروم مانده اند چه برسد به مردمی که پیرو جوان یکی یکی بر روی تخت بیمارستان با تمام امیدهایشان جان به جان تسلیم می کنند.

با شرایط فعلی و اظهارات متناقض مسوولان و واماندگی آنان که حال روزهای سیاه را خبر می دهند می توان به ضرس قاطع پرده از سیاست و تصمیم گیری کلی آنان پرده برداشت و اینگونه استنباط کرد که آنان تصمیم به پیاده کردن سیاست ایمنی گله ای در همه گیری کرونا در کشور را در پیش گرفته اند.

سیاستی که از سر استیصال و بی برنامه‌گی حال باز هم این مردمند که هزینه ی آن را باید بپردازند. اینکه درشرایط حاضر چرا همه‌ی تقصیرها به گردن مردم و جهان است توجیهی است که هیچ مسوولی در پیک پر قربانی چند ماه قبل نیز هیچ توضیحی برای آن نداد. وقتی تمامی محدودیت های سفر در نوروز در کمال حیرت همگان برداشته شد و همه با شک و تردید بار سفر را بستند و راهی جاده ها شدند کسی نبود که پاسخ دهد که چرا با آگاهی بر افزایش ترددها و سفرها و پیش بینی از افزایش یک باره ی مبتلایان و جان باختگان؛ بند این محدودیت ها به دست خود مسوولان پاره شد؟ آیا وظیفه ی دولت فقط در چارچوب هشدار و تذکر نگاشته شده بود؟ که حال با افزایش سفر دریابیم که 15 هزار مسافر مبتلا به کرونا در طول تعطیلات در سطح کشور گرده افشانی می کرده اند؟ و این روزهای سیاه را رقم زده اند؟

حال به گفته‌ی وزیر بهداشت و درمان مسوولیت سیاهی این روزهای کرونایی که سیاه تر نیز خواهد شد تمامی برگردن مردم است.

به گفته‌ی رییس جمهوری که در همان ابتدای پاندمی کرونا انگلیسی در شهرهای جنوب غربی کشور اعلام که دلیل بروز پیک چهارم ورود این نوع ویروس از عراق بوده است چگونه بر مرزها و تردد مسافران پر ویروس با برگه های تست تقلبی قفل زده نشد؟ آنان آمدند و پیک چهارم را در کشور کلید زدند و ما نه تنها برای بستن مرزها اقدامی نکردیم که حال با فراگیری و قرمز شدن وضعیت تمامی شهرهای کشور و آگاهی نسبت به بحرانی که نمی دانیم آخرش به کجا می‌رود در قرنطینه و برقراری محدودیت های شغلی دست دست می کنیم؟

آیا این موارد نمی تواند نشانه هایی از سیاست ایمنی گله ای باشد که مسوولان برای ما رقم زده اند؟ اینکه پس از پیک چهارم چند پیک دیگر؟ چند جان دیگر و چند عزیز و چند ضایعه ی دیگر در ماههای پیش رو باید هزینه دهیم هیچ نمی دانیم اما تمامی کارشناسان و مسوولان خود معترفند که طی روزهای آینده شاید تعداد قربانیان کرونا تا عددی چهار رقمی نیز رقم بخورد.

اگرچه در سخنان دولت و مسوولان نظام سلامت بارها بکارگیری  سیاست ایمنی گله ای در کشور انکار شده است اما باید یادآورشد که این راه‌حل، تاکنون در هیچ کشوری پاسخ نداده و در کشورهایی که این سیاست را در پیش گرفته اند از جمله کشورهای سوئد یا انگلیس مرگ و میرها به شدت بالا رفته است.

این در حالیست که تدروس آدهانوم، مدیرکل سازمان بهداشت جهانی با آگاهی بر بکارگیری این سیاست در برخی کشورها  گفته است که شیوع کنترل‌نشده اپیدمی امری غیراخلاقی است و در عین حال توام با ریسک است به خصوص که در تاریخ اپیدمی‌ها تجربه‌ای از راهبرد مصونیت جمعی وجود ندارد. 

بکارگیری سیاست ایمنی گله‌ای برای مقابله با کرونا بارها از هر تریبونی از سوی مسوولان کشور حاشا شده است اما آنچه از این روزهای پرمرگ، بی واکسن و سرخورده از جهان به دست می آید چیزی جز نقشه ی ایمنی گله ای به دست نمی دهد.

ایمنی گله ای در کنترل پاندمی کرونا یک افسانه است. نسخه های افسانه‌ای برای مردم نپیچیم.
 
 
کد مطلب : ۹۵۱۰
نام شما

آدرس ايميل شما