۰

تجهیزات پزشکی تولید داخل با ارز نیمایی قیمت گذاری می شود

تاریخ انتشار :
سه شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۲۱
کد مطلب : ۸۵۲۱
تجهیزات پزشکی تولید داخل با ارز نیمایی قیمت گذاری می شود
سالم خبر: دیروز دستور دادم، قیمت تجهیزات فناورانه ای که در شرکتهای دانش بنیان تولید می شود با ارز نیمایی تعیین شود تا این شرکتها تقویت شوند.
 
به گزارش سالم خبر، سعید نمکی، وزیر بهداشت و درمان ،در دوازهمین مراسم پویش راه سلامت در مراسم رونمایی از ۹ پروژه پژوهشی و فناورانه وزارت بهداشت از مجموع ۱۴۰۰ پروژه ره سلامت که قرار است تا اردیبهشت سال آینده افتتاح شود، افزود: با توجه به تولیدات بسیار با ارزش فناورانه پزشکی در شرکتهای دانش بنیان، دیروز دستور دادم، قیمت تجهیزات فناورانه ای که در این شرکتها تولید می شود با ارز نیمایی تعیین شود تا این شرکتها تقویت شوند، همچنین دستور دادم دانشگاههای علوم پزشکی محصولاتی را که در شرکتهای دانش بنیان تولید می شود از این شرکتها خریداری کنند و دیگر از منابع خارجی خرید نکنند، حتی اگر قیمت محصولات خارجی ارزانتر باشد.
 
وزیر بهداشت گفت: یکی از دغدغه های من قبل از ورود ویروس به کشور تامین تجهیزات ضدعفونی کننده و داروهای مورد نیاز بود. در این شرایط شرکتهای تولید کننده به کمک وزارت بهداشت آمدند یکی از کمک های این شرکتها تولید داروهایی مثل رمدسیویر بود و گر چه هنوز در دنیا این داروها به عنوان داروی درمان کرونا تایید نشده ند اما هر چقدر کم اثر هم باشند نباید مردم ایران از این امکان محروم نشوند.
 
نمکی افزود: مردم ایران نباید هیچ کمبودی نسبت به سرزمین های مرفه احساس کنند. هرگز اجازه ندادیم این حس به وجود بیا ید، در مورد واکسن هم با همین کار را می کنیم.
 
وی درباره تولید داروی رمدسیویر گفت: هشت شرکت دارویی پروانه تولید رمدسیویر را گرفته اند و به سازمان غذا و دارو دستور دادم صدور پروانه و ورود تولیدات این شرکتها را به بازار تسریع کنند و امروز یکی از کشورهایی هستیم برای این دارو هرگز مشکلی نخواهیم داشت.
 
نمکی گفت: اولین وزیری هستم که گر چه برخی کتمان می کنند، روز اول که پشت میز نشستم دستور دادم اگر دارویی مشابه داخلی دارد واردات آن ممنوع است. قبل از من هرگز با این حدت و شدت این کار انجام شد گر چه ترکش هایی خوردیم چه تجهیزات پزشکی چه دارو اگر تولید کننده داخل دارد و کیفیت دارد تا زمانی که من پشت میز وزارت بهداشت هستم اجازه واردات آن را نمی دهم در مورد قیمت و پوشش بیمه ای هم از تولیدات داخلی حمایت می کنم.
 
وی افزود: راه برون رفت کشور از بحران ها دراز کردن دست و پا به سمت آمریکا نیست، در بیرون مرزها پیام دلخوش کننده ای دریافت نمی کنیم، بزرگترین نقطه قوت ما تکیه بر توان و داشته های داخل کشور است.
 
وزیر بهداشت ادامه داد: تنها راه توسعه کشور توجه به پژوهش و تحقیقات است در زمان دولت تدبیر و امید پنج هزار شرکت دانش بنیان در کشور مستقر که ۱۵۰۰ شرکت ان در د انشگاههای علوم پزشکی بودند و من در زمانی که معاون سازمان برنامه بودم بودجه این شرکتها را افزایش دادم.
 
وی گفت: اگر بر دانش و دانشمند داخل تکیه کنیم از این شرایط سخت بیرون می رویم و اگر دست و پا به سمت بیگانگان دراز کنیم هرگز این از شرایط سخت بیرون نمی رویم.
 
نمکی گفت: من از روزهای نحست درگیری کرونا در چین تمام ذهن و روح و تمام وجودم درگیر این طوفان بود که قرار است برسد. اما همان زمان و قبل از اینکه بیماری به کشور بیاید برای تولید تست پی سی آر  در دو مرکز یکی انستیتوپاستور و دیگری دانشگاه تهران اقدام کردیم و مرکز تولید کیت را راه انداختیم. شرکتهای دانش بنیان با حمایت وزارت بهداشت سواپ های نمونه برداری را در کمتر از دو ماه ساختند.
 
وی افزود: در زمان شروع کرونا در ایران به شدت با کمبود مواد ضدعفونی کننده و ماسک رو به رو بودیم اما در کمتر از ۵۰ روز شرکتهای دانش بنیان هم ساختند و هم قدرت صادرات پیدا کردند این افتخار بزرگی است.
 
وزر بهداشت افزود: به محض اینکه که فهمیدیم دارویی ممکن است موثر باشد شرکتهای دانش بنیان ساخت  آن را شروع کردند و با قیمت یک صدم آنچه از بیرون با منت می دادند یا نمی دادند، در کشور تولید کردند. آمریکایی ها بر خلاف آنچه می گویند دارو تحریم نیست عمل کردند و دنیا را فریب دادند. بزرگترین ظلم در ایام پر بلای کرونا تحریم آمریکا بود و اگر نسیم فرحبخش از شرکتهای داخلی و  ملی نمی رسد روزگار بسیار سختی داشتیم. دست کسانی که در این خودکفایی کمک کردند می بوسم.
 
در این مراسم از پروژه تولید داروی رمدسیویر در یک شرکت دارویی در ساوه، تولید دستگاه سونوگرافی و داروی توسیلیزوماب در کرج، تولید سواب های نمونه برداری در شهرکرد، تولید الکتروکاردیوگراف ۱۲ و لوله های خونگیری بدن خلاء و سانتریفیوژهای رومیزی در اصفهان، تولید ماده موثره داروی دولوکستین در کرمانشاه، تولید رزین های کروماتوگرافی در تبریز و تولید دستگاه لاپاراسکوپی در شیراز است.
کد مطلب : ۸۵۲۱
نام شما

آدرس ايميل شما