۰
وزیر بهداشت، درمان و علوم پزشکی

مرگ 90 هزار ایرانی زیر 55 سال نگران کننده است

تاریخ انتشار :
دوشنبه ۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۳۱
کد مطلب : ۶۸۷
مرگ 90 هزار ایرانی زیر 55 سال نگران کننده است
سالن خبر: وزیر بهداشت،درمان و علوم پزشکی در نخستین مجمع سلامت استان تهران اعلام کرد: تقاضای مردم در حوزه بهداشت و سلامت باید سازمان یافته و خودمراقبتی داشته باشند و در هزینه ها صرفه جویی کنند. چون دولت نمی تواند بیش از توان خود در حوزه سلامت هزینه کند.

دکتر هاشمی با بیان اینکه دولت در حوزه سلامت باید همکاری های بین بخشی را در کشور افزایش دهد، گفت: دولت وظیفه پیشگیری از آلودگی هوا، ریزگردها سیاستگذاری های نمک را در کشور دارد که با افزایش همکاری های بین بخشی می توان جلوی آسیب به مردم را گرفت که این همکاری ها کمک گروه های مختلف همچون بسیج، مساجد، ائمه جماعات، دانشگاهیان، مسولان و مردم را می طلبد.

وی مهمترین وظیفه شهرداری را پیشگیری از آسیب به مردم است، عنوان کرد: نمایندگان مردم در مجلس سورای اسلامی به همراه شهردار باید در حوزه بهداشت، سلامت و درمان ورود پیدا کنند  و پایگاه های سلامت را در اختیار ما قرار دهند تا بتوانیم مردم را در حفظ سلامتی شان یاری کنیم.

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه مرگ و میر 55 درصد ایرانی ها پایین 70 سال است، اظهار داشت: 35 درصد از این مرگ و میر به دلیل سکته های مغزی و قلبی و تصادفات است که  مرگ و میر پایین 70 سال را قبلا پیشگیری و کنترل است.

دکتر هاشمی افزود: در سال 94 ، 90 هزار ایرانی پایین 55 سال به دلیل سکته های مغزی و قلبی فوت کردند که بسیار نگران کننده است.

وی با بیان اینکه مردم باید خودمراقبتی داشته باشند تا در هزینه های سلامت صرفه جویی شود، گفت: این فرهنگ سازی باید از خانواده آغاز شود و در مراحل بعدی آموزش و پرورش، دانشگاه و رسانه کمک کنند تا بتوانیم هزینه های حوزه سلامت را به حداقل برسانیم.

وزیر بهداشت بر تبلیعات و فرهنگ سازی خودمراقبتی در حوزه سلامت  از طریق رسانه به شکل صوتی و تصویری، مجازی و... تاکید کرد و افزود: رسانه باید نقش خود را در حوزه سلامت پررنگ تر کند بطوریکه در پیشگیری بیماری و خطر مرگ های زودرس  تاثیرگذار باشیم. البته فرهنگ سازی در قالب نوشته و بروشور نیست بلکه باید خانه های سلامت را در کشور افزایش دهیم.

وی کم تحرکی، مصرف نمک و شور، مواد الکلی، سیگار، مواد مخدر، فشار خون و تغذیه ناسالم را از علل خطر مرگ های زودرس که مربوط به بخش سلامت است، عنوان کرد.

دکتر هاشمی درخصوص مجامع سلامت در تهران و شهرستان ها گفت: برگزاری این مجامع در سراسر کشور به دستور رییس جمهوری به ریاست استانداران به منطور تصمیمات نقش آفرین در حوزه سلامت است و سازمان برنامه و بودجه نیز باید بعد از رسیدگی به حقوق د دستمزد طبق دستور رئیس جمهوری سلامت، آب و برق را باید در اولویت کاری خود قرار دهد و در سال 97 هیچ کوتاهی برای مردم رخ ندهد.

تا پایان این دولت اسید چرب ترانس از مواد غذایی حذف می شود

وزیر بهداشت همچنین در حاشیه این مجمع در جمع خبرنگاران با تاکیدبراینکه در حوزه سلامت مردم نباید منتظر دولت و مجلس باشند، سلامتی برای همه است و همه باید مراقبت کنند، گفت: برای مثال، وقتی مردم غذای شیرین مصرف می کنند، باید مسواک بزنند، باید از دندان‌ ها مراقبت کنند و با آنها اجسام سخت مانند پسته و بادام را نشکنند، یا اینکه سیگار استعمال نکنند و مصرف شیرینی جات را کاهش دهند، تمام این اقدامات مسائلی شخصی است که مردم باید خودشان رعایت کنند و از سلامتی خود مراقبت کنند، زیرا این کار از وظایف دولت و مجلس نیست. 

وی تصریح کرد: البته تصمیمات دولت، مجلس و قوه قضاییه نیز تاثیرگذار است، اما اصلاح عادات آسیب رسان و تغییر سبک زندگی برعهده خود مردم است و اگر مردم ابعاد مختلف سلامت خود را رعایت کنند، آن زمان می‌ توانند با صدای بلند مسائل مربوط به سلامت خود را مطالبه کنند. 

دکتر هاشمی درخصوص کاهش نمک، شکر و روغن در موادغذایی گفت: خوشبختانه در شورای عالی سلامت و امنیت غذایی با حضور رییس جمهور، تصمیمات مهمی اتخاذ شد، که براساس آن اسید چرب ترانس به طور کامل از مواد غذایی تا پایان این دولت حذف می ‌شود؛ در زمینه کاهش مصرف نمک و شکر تصمیمات خوبی گرفته شده است تا کارخانه‌ های دارای پروانه موظف به کاهش مصرف نمک خود ‌شوند.

وی با بیان اینکه کاهش میزان مصرف نمک و شکر در تولیدات غذایی، به این معنی نیست که محصولاتی که دارای شکر یا نمک زیاد هستند، در بازار دیده نمی شود، تصریح کرد: تنقلات و خوراکی های چرب و پرنمک در داخل و خارج از کشور تبلیغ می شود و مردم مصرف می کنند، اما این موادغذایی، تهدیدی جدی برای سلامت محسوب می شوند و باید با همکاری مجلس شورای اسلامی، عوارض بیشتری برای آنها لحاظ شود.
 
کد مطلب : ۶۸۷
نام شما

آدرس ايميل شما