۰

استرس موها را سفید می‌کند

تاریخ انتشار :
شنبه ۵ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۱۶:۳۶
کد مطلب : ۵۹۶۶
استرس موها را سفید می‌کند
سالم خبر: نتایج یک تحقیق علمی برای نخستین بار نقش استرس در سفیدی زودرس موها را ثابت کرد؛ این پدیده ناشی از آسیبی است که هورمونی که در نتیجه استرس ترشح می‌شود به سلول‌های بنیادی عامل رنگ مو وارد می‌کند.
 
به گزارش پایگاه اینترنتی دیلی میل، موی افراد به طور معمول پس از ۳۰ سالگی شروع به سفید شدن می‌کند و تا ۵۰ سالگی نیمی از موها سفید می‌شوند. سفیدی زودرس مو که در سنین نوجوانی روی می‌دهد، نیز عمدتا ریشه ژنتیکی دارد. اما آیا اینکه استرس می‌تواند باعث تغییر رنگ مو شود یا خیر، سال‌هاست که دانشمندان را به خود مشغول کرده است.
 
حال مطالعات جدید پژوهشگران دانشگاه هاروارد بر روی موش‌های آزمایشگاهی نشان می‌دهد که هورمون نوراپی نفرین که وقتی بدن در موقعیت «جنگ یا گریز» قرار می‌گیرد، ترشح می‌شود، عامل سفیدی موی ناشی از استرس است.  
 
تحت استرس شدید، نوراپی نفرین در خون آزاد می‌شود، ضربان قلب را بالا برده و بدن را برای واکنش در برابر یک تهدید آماده می‌کند. اما ظاهرا آزاد شدن این هورمون به سلول‌های بنیادی ملانوسیت (MSC) یعنی سلولهای تولیدکننده رنگدانه که مو رنگ خود را از آن‌ها می‌گیرد، نیز آسیب می‌رساند و با این کار باعث سفیدشدن غیرقابل بازگشت تار موها می‌شود.
 
گزارش کامل این مطالعه در مجله Nature منتشر شده است.
کد مطلب : ۵۹۶۶
برچسب ها
استرس سفیدی مو
نام شما

آدرس ايميل شما