۰

هیچ ذرت آلوده ای وارد فراورده‌های غذایی کشور نشده است

کیانوش جهانپور، مدیر مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت و درمان
تاریخ انتشار :
شنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۵۹
کد مطلب : ۵۷۲۹
هیچ ذرت آلوده ای وارد فراورده‌های غذایی کشور نشده است
سالم خبر: برخی فایل های صوتی در شبکه های مجازی؛ حاوی اخباری مبنی بر تلفات و قربانی شدن تعدادی از شهروندان کشور به دلیل مصرف ذرت آلوده به سرعت برق و باد در حال انتشار است و دست به دست می چرخد.

به گزارش سالم خبر، در این پیام‌های صوتی افرادی در حال هشدار درباره مصرف ذرت آلوده و برخی محصولات بر پایه ذرت هستند که به طور مداوم یادآور می شوند که برخی افراد بر اثر مصرف این گونه محصولات آلوده دچار مسمومیت شدید، کما و در نهایت جان به جان تسلیم کرده اند.

این شایعات را می توان تکمیل کننده و دنباله ی برخی برنامه های تلویزیونی از جمله برنامه ای درباره ورود ذرت آلوده به صنایع غذایی کشور دانست که برخی میهمانان آن با اظهارات بدون مالیات  خود در برنامه های بدون متولی و پشتوانه ی علمی و تحقیقاتی در هر عرصه ای حتی خارج از تخصص خود سخنوری و ایجاد تشویش می کنند.

کیانوش جهانپور، مدیر مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت درگفت وگو
با سالم خبر خط بطلان بر تمامی شبهات و این شایعه ها کشیده و با تاکید بر سلامت فراورده های غذایی بر پایه ذرت گفت: ابدا این شایعات بدون مستندات که روزی ذرت آلوده‌ای که هرگز وارد کشور نشده، روز دیگر روغنی که همه مردم استفاده می‌کنند، جایی واکسیناسیون که اتفاقا از بزرگ‌ترین دستاوردهای جامعه ایرانی در مهار بیماری‌های واگیراست، همینطور مساله سلامت آب آشامیدنی، داروی ایرانی، تولیدات داخلی، توهم سرنگ‌های آلوده تا نوعی از نوشابه و قرص استامینوفن و بکلوفن و .... دستاویز این جنگ روانی قرار می‌گیرند و در دوره های زمانی مختلف تکرار می شوند؛ ابدا ریشه ای در واقعیت ندارند.

وی با تاکید بر اینکه هیچ ذرت آلوده‌ای و به طور کلی هیچ فراورده غذایی ناسالم و غیر استانداردی از سد گمرکات کشور رد نمی‌شود، افزود: ترخیص این محصولات باید با مجوز سازمان غذا و دارو و سازمان استاندارد کشور باشد و هر محصولی که از نظر
شاخص های ایمنی و کیفی از سطح استاندارد لازم برخوردار نباشند از ورود آنها به بازار جلوگیری شده و در انبارهای گمرک باقی می مانند. در این شرایط بر اساس نوع قرارداد یا نوع تعاملی که خریدار با فروشنده خارجی داشته مرجوع یا امحا می شوند.

جهانپور ادامه داد: در شرایطی که امکان مرجوع کردن به هر دلیلی نباشد امحا در دستور کار قرار می گیرد ؛ برای مثال در شرایطی مثل مساله چندین هزار تن ذرت آلوده، به جهت سم آفلاتوکسین تولید شده در این ذرت ها، حتی قابلیت مصرف برای دام و طیور را نیز ندارند و به هیچ عنوان وارد کشور نمی شوند. بنابراین لازم است که این ذرت ها معدوم شوند اما حجم بالای این ذرت موجب شده تا روند امحا زمان بر و هزینه بر باشد و ملاحظاتی را بطلبد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا مصرف این محصولات بر پایه ذرت آلوده به سرعت موجب مرگ می شود یا خیر و حتی در این صورت آیا به سرعت قابل اثبات و تشخیص هست یا نه گفت: چنین چیزی ممکن
نیست و مردم هیچ نگرانی از بایت استفاده از محصولات غذایی بر پایه ذرت که در بازار غذایی کشور موجود است و از محل های مجاز تولید، وارد و توزیع شده اند، نداشته باشند. در مورد محصولات وارداتی باید تاکید کنم که افراد در هنگام خرید به برچسب اصالت کالا و رهگیری آن توجه و از قاچاق نبودن آن اطمینان حاصل کنند.

مدیر مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت با بیان اینکه انتشار این شایعات سخیف و استفاده برنامه‌ریزی شده از رسانه هایی همچون رادیو و تلویزیون‌های ماهواره‌ای و فضاهای مجازی، به منظور ایجاد جنگ روانی، تضعیف روحیه و بی‌اعتبار کردن انگیزه‌ها و کاستن از اقتدار ملی و تزریق روحیه یاس و ناامیدی در جامعه است گفت: این روند با گسترش استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی و پدیده شهروند خبرنگاری شدت گرفته است. در چنین شرایطی افرادی با هویت نامعلوم و بدون احساس مسوولیت در قبال شایعاتی که مطرح می کنند، به صورت بیمارگونه
جو عمومی جامعه را تحت تاثیر قرار می دهند. البته دخالت سرویس‌های اطلاعاتی بیگانه و بهره برداری آنها از این اوضاع را نیز نمی‌توان نادیده گرفت.

جهانپور ادامه داد: با توجه به دغدغه‌های عمومی در مورد سلامت، یکی از حوزه‌های اصلی مورد حمله این جریانات، حوزه سلامت است زیرا ایجاد تشویش اذهان و افکار عمومی در زمینه سلامت افراد می‌تواند موجب افزایش اضطراب اجتماعی، کاهش سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی شود. اما برای کاهش بار شایعات در مورد ناسالم بودن فرآورده‌های غذایی یا ایجاد نگرانی‌های کاذب در زمینه سلامت عمومی به جز اقدامات امنیتی و انتظامی و شناسایی مبادی این اتفاقات؛ نیازمند ارتقای سواد رسانه‌ای و سواد سلامت جامعه است تا بتوانند اخبار سره را از ناسره تشخیص دهند. در ارتقای سواد رسانه‌ای، سواد سلامت و نیز ارتقای اعتماد عمومی و سرمایه اجتماعی، نهادهای مسوول بویژه نظام سلامت در این زمینه
و رسانه‌های گروهی رسمی و باهویت نقش و مسوولیتی مضاعف دارند.

وی افزود: یکی از اصول اساسی جنگ روانی جهل مخاطب است؛ مخاطبی که اطلاع کافی ندارد، به دنبال یافتن حقیقت و واقعیت نمی‌رود یا اگر به حقیقت و واقعیت هم برخورد کند، قابلیت افتراق آن از شایعه و اکاذیب را ندارد و آنچه را که پیش زمینه ذهنی عارض شده از اقدامات جنگ روانی است را ممکن است بپذیرد. همین مساله به پاشنه آشیل و ابزاری برای ایجاد جنگ روانی بدل شده است.

جهانپور مهم‌ترین جنبه جنگ روانی را شکل‌دادن به باورها و نگرش‌های ملت‌ها خواند و گفت: حال این جنگ روانی ممکن است حتی از طریق رسانه‌های رسمی نادانسته و ناآگاهانه و به صورت شعاری نمود پیدا کند. اصرار بر کلیدواژه‌هایی مثل سونامی سرطان، سونامی ایدز، آلودگی مواد غذایی، آلودگی آب، مخالفت با واکسیناسیون، مرگبار بودن واکسیناسیون و ... چه بخواهیم و چه نخواهیم ازاین جنس است.
 
 
کد مطلب : ۵۷۲۹
نام شما

آدرس ايميل شما