۰
کیانوش جهانپور، رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت در گفت و گو با سالم خبر:

نگاه وزیر بهداشت برای اداره حوزه دارو و غذا، نگاهی فردمحور نیست

هیچ بیماری از دسترسی به داروهای مورد نیازشان محروم نخواهند شد
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۲۷
کد مطلب : ۴۹۶۰
نگاه وزیر بهداشت برای اداره حوزه دارو و غذا، نگاهی فردمحور نیست
سالم خبر: کسانی بر روند اداره قرارگاهی و تغییرات موجود در نحوه مدیریت سازمان غذا و دارو گلایه دارند که پیش‌تر با لابی می توانستند برای خود رانت بیافرینند ضمن آنکه با توجه به اینکه مسوولیت اصلی و مستقیم حوزه بهداشت و سلامت را شخص وزیر بهداشت برعهده دارند، بنابراین ایشان هستند که در مورد چینش افراد شیوه عملکرد و نوع ساختار وزارت بهداشت تصمیم می گیرند.

کیانوش جهانپور، رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت با بیان این مطلب در گفت و گو با سالم خبرگفت: اداره قرارگاهی سازمان غذا و دارو در راستای چابک سازی این سیستم و سرعت بخشیده به تصمیم گیری‌ها در این حوزه بوده است، ضمن آنکه بسیاری از ارگان ها و سازمان های دولتی و تصمیم گیری انتقاد می کنند که بخش خصوصی و سازمان های صنفی لزوما مشارکت و حضور لازم در فرایند تصمیم سازی و تصمیم گیری و مشورتی را ندارند.

جهانپور افزود: بنابراین استفاده از شورای مشورتی همزمان با ایجاد یک ساختار قرارگاهی رویکرد مثبتی بود که می توان از آن به عنوان تحقق یکی از شاخص های حکمرانی خوب در حوزه دارو تجهیزات پزشکی نام برد، ضمن آنکه نگاه وزیر بهداشت برای اداره این حوزه نگاه فرد محور نیست و ایشان به استفاده از همه پتانسیل های موجود معتقدند.

وی واکنش به شائبه ها و انتقادات مطرح شده در مورد جایگزینی پوشش بیمه ای داروی Jadenu به جای داروی Exjade برای بیماران تالاسمی گفت: این پاسخی است به کسانی که به رویکرد دکتر نمکی مبنی بر حمایت از تولید داخل و مقابله با واردات داروهای با مشابه داخلی انتقاد می
کردند و نگران بودند که برخی بیمارانی که با بیماری های مزمن و خاص دست به گریبان هستند و به تشخیص پزشکان خود نیاز به مصرف داروهای برند خارجی دارند یا به هر دلیلی با فرمولاسیون داروهای تولید داخل سازگاری ندارند، دچار مشکل شوند.

وی افزود: پیش‌تر هم این رویه برقرار بود و اگر پزشک معالج و پزشک معتمد سازمان غذا و دارو اطمینان حاصل می کرد که بیمار خاصی باید تنها داروی برند ویژه ای را مصرف کند، برای حمایت مالی از اینگونه بیماران، داروهای آنها ازحمایت و پوشش حداکثری بیمه ها برخوردار می شد.

جهانپور ادامه داد: این دستور وزیر هم در راستای همین سیاست و برای حمایت از بیماران مبتلا تالاسمی ای است که بدنشان با داروهای تولید داخل سازگاری ندارد. بنابراین با این رویکرد ضمن آنکه حمایت از تولید داخل با تمام قدرت انجام می شود اما هیچ بیماری از دسترسی به داروهای مورد نیازشان محروم نخواهند شد.

وی درباره تناقض این مساله با قانون برنامه ششم توسعه هم گفت: هیچ تناقضی در این میان وجود ندارد چون بر این قانون تبصره ای وارد شده که در آن ذکر می کند که اگر بیماری به هر دلیلی که البته باید مورد تایید قرار بگیرد، نتواند از داروی با فرمولاسیون داخلی استفاده کند، می توان از داروی برند خارجی استفاده کرده و تحت پوشش بیمه قرار بگیرد اما این یک قاعده عام نیست و در موارد خاص انجام می شود.

رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت درباره تعیین تکلیف قیمت این داروی جدید و پرداختی بیمه ها هم توضیح داد: ملاک بیمه ها در حالت عادی حداقل قیمت بازار
که عموما داروی داخلی است، می باشد اما در موارد خاص که معمولا برای بیماران خاص هم انجام می شود حمایت بیمه ای حداکثری انجام می شود.

جهانپور در واکنش به انتقادات مطرح شده مبنی بر اینکه چرا در حالی که دبیرخانه شورای اجرایی فناوری اطلاعات هنوز روند اجرایی پروژه پرونده الکترونیک سلامت را تایید نکرده اما وزیر از رونمایی غیر رسمی و رسمی آن خبر می دهد، هم گفت: برای استقرار کامل پرونده الکترونیک سلامت در سال های گذشته به اندازه کافی وقت برای انتظار وجود داشته است و در جلسات با نمایندگان وزارت ارتباطات و حتی شخص وزیر ارتباطات از کندی در روند برخی زیرمجموعه ها انتقاد شده بود. اما به لطف الهی به زودی با حضور رییس جمهوری محترم استقرار پرونده الکترونیک سلامت کلید خواهد خورد و قاعدتا انتظار می رود همه سازمان ها خود را با انتظارات رئیس جمهور و دولت محترم هماهنگ کنند.

وی همچنین گفت: با تشکر از همراهی های وزارت ارتباطات به ویژه شخص وزیر محترم، وزارت بهداشت برای استقرار پرونده الکترونیک سلامت عزم جدی داشته و قاعدتا طبق برنامه پیش بینی شده اقدام خواهد کرد و منتظر جایی نخواهد ماند.

این در حالی مطرح می شود که امیر ناظمی، رییس سازمان فناروی اطلاعات گفته بود که تقریبا تمامی دستگاه برای اینکه اطلاعات مورد نیاز خود را دریافت کنند به GSB متصل شده اند. اما از میان دستگاه های متصل شده 45 دستگاه سرویس مس دهند و 111 دستگاه سرویس می گیرند و مقایسه این آمار نشان می دهد که هیچ تعادلی میان دستگاه های سرویس دهنده و سرویس گیرنده وجو ندارد.
 
کد مطلب : ۴۹۶۰
نام شما

آدرس ايميل شما