۰
وزیر بهداشت و درمان در پاسخ به سوالات سالم خبر:

صنعت داروی کشور دیگر ظرفیتی برای تحمل فشار بیشتر ندارد

تصور اشتباهی است که در صورت پرداخت مابه‌التفاوت نرخ ارز دولتی و آزاد به بیمه‌ها یا طرح سلامت این حجم پرداختی به سرعت به زنجیره تامین می‌شود
تاریخ انتشار :
شنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۱۴
کد مطلب : ۴۶۵۸
صنعت داروی کشور دیگر ظرفیتی برای تحمل فشار بیشتر ندارد
سالم خبر: وزیر بهداشت و درمان طی روزهای اخیر در محافل مختلف مواضع صریح و بی پرده خود برای برخورد قاطع با رانت، فساد و امضاهای طلایی در سازمان غذا و دارو طی سه ماه آینده سخن رانده است.

به گزارش سالم خبر سعید نمکی همچنین به طور قاطع عنوان کرده است که در صورت عدم تحقق این وعده ی سه ماهه میخ و تخته‌اش را بر در این سازمان خواهد کوفت.
 این بهانه ای شد تا در حاشیه رونمایی از محصولات جدید چند شرکت دارویی از سعید نمکی در این باره بیشتر بپرسیم.

آقای وزیر شما در روزهای اخیر نقدهای صریح و حتی تندی را به همه اجزای نظام دارویی کشور از سازمان غذا و دارو گرفته تا داروخانه ها وارد کردید که به مخاطب اینگونه القا می شود که با رانت ها و فسادهای گسترده ای در این حوزه مواجهیم. آیا واقعا اینگونه است؟

ما در مقابل هرگونه فساد و رانتی توپ پر و گارد داریم و فرقی نمی کند که این فساد یا رانت کوچک یا بزرگ باشد و به هرکسی که کارش را درست انجام ندهد انتقاد می کنیم اما باید اذعان کنم که الحمدلله وضعیت این سازمان در شرایط فعلی بسیار مطلوب تر از گذشته است. البته در سازمان غذا و دارو همواره کارشناسان صالحی حضور داشته اند اما در برهه هایی گزارش ها و شکایت هایی وجود داشت مبنی بر اینکه بعضی مراحل اداری از جمله پروسه صدور پروانه ها یا فیلتر های ایجاد شده سد راه حرکت سریع تولیدکنندگان می شود یا حتی امضاهای طلایی که موجب تبعیض میان تولیدکنندگان می شود که تلاش می کنیم جلوی همه این موارد گرفته شود.

 شما در جمع خبرنگاران اشاره کردید که سیاست تزریق ارز
4200 تومانی به بخش دارو ادامه پیدا خواهد کرد و این در حالی است که اکثر کارشناسان و فعالان این حوزه معتقدند که با ادامه این سیاست آسیب های مالی و اقتصادی جدی خواهند دید. ضمن آنکه وزیر صنعت هم پیش تر اشاره کرده بودند که با تغییر این مسیر موافق هستند. پس اصرار شما برای تداوم تخصیص ارز دولتی چیست؟


بنده با ادعای شما موافق نیستم، فعالان اقتصادی دارو اتفاقا در این باره معتقدند که به دلیل مشکلاتی که از قبل وجود داشته از جمله مطالبات انباشته شده و همچنین بدهی های ارزی تامین کنندگان دارو، بنیه اقتصادی صنعت دارو در شرایط فعلی نابسامان و پایین است و  فعلاً ارز ۴۲۰۰ تومانی تنها راه گشای این عرصه است و هر یک تومان افزایش نرخ ارز حتی برای شرکت‌های تولیدی که بخشی از عملیاتشان وابسته به ارز است فشار مستقیم بر سرمایه در گردش شان خواهد داشت و این در حالی است که آنها ظرفیتی برای تحمل فشار بیشتر ندارند.

علاوه بر این تصور اشتباهی وجود دارد که در صورت پرداخت مابه ‌التفاوت نرخ ارز دولتی و ارز آزاد به بیمه‌ها یا طرح سلامت ، این حجم پرداختی به سرعت و به طور کامل به زنجیره تامین دارو تزریق می‌شود و تامین کنندگان می توانند از آن برای خرید ارز استفاده کنند . در حالی که بیمه‌ها با وجود پرداخت بخشی از بدهی‌های خود به بیمارستان‌ها و داروخانه ها این مبلغ در ادامه با جریان در زنجیره تامین یعنی داروخانه و پخش‌ها و شرکت‌های تولیدی و وارداتی، کم اثرتر خواهد شد. بنابراین ما باید ابتدا سرمایه در گردش تامین کنندگان دارو را بالا
ببریم و بعد به سمت تغییر نرخ ارز تخصیص یافته حرکت کنیم.

شما به بنیه مالی ضعیف صنعت دارو به عنوان سدی برای یکسان سازی نرخ ارز اشاره کردید. اما بخشی از ضعف بنیه صنعت دارو به رفتار و سیاست های سازمان برنامه و بودجه که پیش تر جنابعالی در آن مشغول به فعالیت بوده اید، از جمله درنظرگرفتن اوراق در ازای مطالبات تامین کنندگان دارو، بازمی گردد...

در حال حاضر تلاش می کنیم با نشست هایی که داریم میزان مطالبات این بخش را از سازمان تامین اجتماعی، بیمه سلامت و دانشگاه های علوم پزشکی رفع و رجوع و حل کنیم و بحث اوراق هم که در حال حاضر دیگر مطرح نیست.

با چه سیاستی قصد دارید که بنیه مالی تولیدکنندگان این بخش را تقویت کنید؟

از زمان وزارت بنده جلوی ورود نزدیک به صد قلم از داروهای وارداتی که تولید مشابه داخلی داشتند با یک آهنگ نسبتا ملایم گرفته شده است. بنابراین بزرگترین حمایت ما این است که جلوی واردات داروهای مشابه داخلی را بگیریم. واردات دارو در حال حاضر بیش از حد مورد انتظار است و این موضوع به زیان تولیدکنندگان است. علاوه بر آن با تسریع  مراحل صدور پروانه‌ها و ارتقای استانداردهای تولیدات ملی موجب می شود که داروی ایرانی نوین و با کیفیت بالا، سریع تر به دست مصرف کننده می رسد که ما در این مسیر هم حرکت کرده ایم. در عین حال برآنیم تا همراهی بیشتر نظام بانکی، اقتصادی و اجرایی کشور را نیز جلب کنیم تا بنیه بیشتری را در تولید ملی داشته باشیم و خوشبختانه می توانم بگویم تا امروز هم نزدیک به پنجاه درصد راه را رفته ایم.
 
 
 
 
کد مطلب : ۴۶۵۸
نام شما

آدرس ايميل شما