۰
رییس سازمان غذا و دارو از موافقت سه قوه برای برداشت 500 میلیون یورو از صندوق توسعه ملی خبر داد:

موافقت و اقدام سه قوه‌ی کشور برای برداشت 500 میلیون یورو از صندوق توسعه ملی

در آخرین تماس که با سازمان برنامه و بودجه داشتم، هنوز پرداخت این اعتبار عملیاتی نشده و به نظر نمی رسد به آذرماه نیز برسد
تاریخ انتشار :
شنبه ۱ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۱۶
کد مطلب : ۳۳۷۱
موافقت و اقدام سه قوه‌ی کشور برای برداشت 500 میلیون یورو از صندوق توسعه ملی
سالم خبر: خبر اختصاص 500 میلیون یورو اعتبار از صندوق توسعه ملی برای کمک به صنایع دارو و تجهیزات پزشکی در حالی تا مدتها زبان به زبان می چرخید که هر یک از مسوولان در پاسخ به این سوال که آیا خود این دستور را به طور کتبی رویت یا دریافت کرده اند پاسخ منفی می دادند. ضمن آنکه بر سر هزینه کرد این مبلغ حاشیه ها نیز بسیار بود.

به گزارش سالم خبر حال پس از مدتها غلامرضا اصغری رییس سازمان غذا و دارو در گفت وگویی با مهر خبر از نامه دولت به سران قوه کشور می دهد که طی آن تاکید شده است که این اعتبار بابت بدهی سازمان بیمه سلامت به شرکت های دارویی، تجهیزات پزشکی و خدمات سلامت اختصاص یابد.

موافقت سران سه قوه برای برداشت ۵۰۰ میلیون یورو از صندوق توسعه ملی بر مبنای نامه ای بوده که بعدا  برای موافقت مقام معظم رهبری ارسال شد.

اصغری گفت: موافقت سران سه قوه نیز بر مبنای همین نامه بوده و بعدا که
این نامه برای موافقت مقام معظم رهبری ارسال شد، امضای رئیس دفتر رهبری نیز بر همین مبنا بوده است. بنابراین، همه چیز در این نامه مشخص است و هیچ ابهامی به لحاظ توزیع این اعتبار وجود ندارد.

رئیس سازمان غذا و دارو، با اشاره به مکانیسم پرداخت ۵۰۰ میلیون یورو از محل صندوق توسعه ملی، گفت: قرار است این پول به صورت «ارز» از صندوق برداشت و به ریال تبدیل شود و به سازمان بیمه سلامت تخصیص یابد. 

اصغری با عنوان این مطلب که ۵۰۰ میلیون یورو بعد از تبدیل به ریال، رقمی بیش از ۴ هزار میلیارد تومان می شود، افزود: از این رقم، ۲ هزار میلیارد تومان سهم دارو، ۲ هزار میلیارد سهم تجهیزات پزشکی و مابقی آن که بر اساس نرخ روز ارز محاسبه خواهد شد، به خدمات سلامت هزینه می شود.

وی درباره با آخرین وضعیت وصول ۵۰۰ میلیون یورو، گفت: در آخرین تماس که با سازمان برنامه و بودجه داشتم، هنوز پرداخت این
اعتبار عملیاتی نشده و به نظر نمی رسد به آذرماه نیز برسد.
 
وضعیت ذخایر دارویی کشور

رئیس سازمان غذا و دارو به رغم برخی اظهارات مبنی بر اینکه بنا به دلایلی مانند گمرک صنعت داروسازی کشور و وضعیت دارو در شرایط بغرنجی قرار خواهد گرفت اعلام کرد که ذخایر دارویی کشور در این ایام تقویت شده و تا آخر سال هیچ مشکلی در تامین دارو نداریم. 

اصغری با عنوان این مطلب که ذخایر برخی اقلام دارویی تا یک سال آینده نیز تامین شده است، تاکید کرد: برای برخی اقلام دارویی نیز تا ۱۸ ماه ذخیره پیش بینی شده است و فقط در اقلام دارویی وارداتی، کمی مشکل داریم که البته برای تامین این دسته از داروها نیز تا آخر امسال مشکلی وجود ندارد.

رئیس سازمان غذا و دارو، با اشاره به این مطلب که کمبودهای دارویی وارداتی متنوع است، افزود: اغلب در زمینه داروهای شیمی درمانی و بیماران سرطانی، مشکل داریم.

وضعیت تجهیزات
پزشکی در شرایط تحریم


رئیس سازمان غذا و دارو، در ارتباط با وضعیت تجهیزات پزشکی در بیمارستان های کشور، گفت: وضعیت تجهیزات پزشکی نیز مثل دارو است. با این تفاوت که با توجه به تنوع و تعدد اقلام تجهیزات پزشکی، حق انتخاب برای مصرف کنندگان زیاد است.

اصغری، به موضوع پیله وری در حوزه تجهیزات پزشکی اشاره کرد و افزود: برخی اقلام مصرفی و تجهیزات پزشکی توسط مسافر وارد می شود که البته حجم آنها زیاد نیست.

وی در خصوص علت کمبود تجهیزات پزشکی در بیمارستان های کشور، اظهارداشت: این مشکل به خاطر نقدینگی بیمارستان ها است، وگرنه مشکلی در تامین تجهیزات پزشکی وجود ندارد.

رئیس سازمان غذا و دارو، در ارتباط با شرایط بعد از سال ۹۷ در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی، گفت: همین شرایط خواهد بود، اما تجربه ما و کسانی که با ما مبادله می کنند، بیشتر می شود و بهتر می توانیم با همدیگر کار کنیم.
 
کد مطلب : ۳۳۷۱
نام شما

آدرس ايميل شما