۰

پوکی استخوان؛ هر سه ثانیه در جهان یک استخوان می‌شکند

در حال حاضر بالغ بر 200 میلیون نفر به بیماری پوکی استخوان مبتلا هستند
تاریخ انتشار :
شنبه ۵ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۳۷
کد مطلب : ۲۶۹۴
پوکی استخوان؛ هر سه ثانیه در جهان یک استخوان می‌شکند
 سالم خبر: پوکی استخوان یک مشکل جهانی است و سالانه ۸.۹ میلیون شکستگی در بخش‌های مختلف بدن به دلیل ابتلای بیمار به پوکی استخوان گزارش می شود.
 
به گزارش سالم خبر براساس گزارش سازمان بهداشت جهانی در این باره ، پوکی استخوان باعث می شود تا درهر سه ثانیه یک نفر دچار شکستگی شود.
 
با نگاهی به آمارهای موجود در مورد شمار مبتلایان به این بیماری در جهان متوجه عمق فاجعه می‌شویم.  هم اکنون بالغ بر ۲۰۰ میلیون نفر از ساکنان زمین به بیماری پوکی استخوان مبتلا هستند و تقریبا یک نفر از هر ده نفر زن ساکن روی زمین  که بیش از ۶۰ سال دارند دچار این بیماری هستند.
اما سهم زنان بالای ۷۰ سالی که به پوکی استخوان مبتلا هستند یک نفر از هر پنج نفر است و با افزایش سن سهم مبتلایان هم بیشتر می شود.

این بیماری در میان زنان نسبت به مردان شیوع بیشتری دارد به طوری که در سال ۲۰۱۷ میلادی از هر سه زن بالای ۵۰ سال دنیا یکی شکستگی های ناشی از پوکی استخوان را تجربه کرده بود اما  از هر پنج مرد در این رده سنی تنها یک نفر با این بیماری  و عوارض ان دست به گریبان بود.
 
 آمارها نشان می دهد در سال گذشته ۶۱ درصد از شکستگی های ناشی از این بیماری در زنان مشاهده شده است و بیشترین نواحی که دچار شکستگی شده است ناحیه لگن،ستون فقرات و بازو
بوده است.
 
سازمان بهداشت جهانی در گزارش اخیر خود با اشاره به این مطالب که اصلاح الگوی زندگی و مصرف غذاهای مناسب و قرار گرفتن در معرض نور مستقیم آفتاب می تواند مانع از ابتلای  افراد به این بیماری شود نوشت: ده درصد کاهش در توده استخوانی مهره های کمر می تواند خطر شکستگی  در این بخش را دو برایر کند و اگر توده استخوانی در بخش لگن ۱۰ درصد کاهش پیدا کند ، احتمال شکستگی در این بخش ۲.۵ برابر می شود. این دو منطقه در صورت شکستگی می تواند فرد را زمین گیر کند و به دلیل ابتلا به مشکلات استخوانی سرعت بازسازی استخوان های شکسته هم بسیار کند خواهد بود.
 
این سازمان
با اشاره به روند ابتلای به این بیماری در سالهای اخیر بین زنان و مردان نوشت: با وجود اینکه هم اکنون شمار زنان مبتلا به این بیماری بیشتر است اما سرعت افزایش مبتلایان مرد به پوکی استخوان  از زنان پیشی گرفته است.انتظار می رود تا سال ۲۰۵۰ میلادی شمار شکستگی های گزارش شده در نتیجه این بیماری در مردان ۳۱۰ درصد و در زنان ۲۴۰ درصد نسبت به سال ۱۹۹۰ افزایش یابد که این موضوع بسیار نگران کننده است.
 
این بیماری بیشتر در میان افراد سالمند در دنیا رواج دارد اما مساله نگران کننده این که در بسیاری از کشورهای در حال توسعه به خصوص کشورهایی که تغذیه نامناسبی دارند، سن
ابتلا به پوکی استخوان به کمتر از ۵۰ سال رسیده است که این مساله می تواند بحران بزرگی را به همراه داشته باشد.
 
در کشورهای اروپایی شمار افراد ناتوان از انجام کارهای روزمره به دلیل پوکی استخوان بیشتر از افرادی است که در نتیجه سرطان با این وضعیت روبه رو شده‌اند. در واقع سهم افراد نا توان در اثر پوکی استخوان در قاره سبز با سهم افرادی که به دلیل بیماری های مزمن و غیر واگیر دار مانند آسم و آرتروز و فشار خون بالا و بیماریهای قلبی  نا توان شده‌اند برابری می کند و همین مقایسه به خوبی  نشان می دهد که از همین امروز باید برای حل مشکل دست به کار شد .
 
کد مطلب : ۲۶۹۴
برچسب ها
پوکی استخوان
نام شما

آدرس ايميل شما