۰
مدیر کل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت در گفت و گو با سالم خبر:

20 درصد از کودکان کشور دچار چاقی شکمی هستند

60 درصد افراد بالای 18 سال با چاقی مواجه هستند
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۰۱
کد مطلب : ۲۵۸۳
20 درصد از کودکان کشور دچار چاقی شکمی هستند
سالم خبر: مدیر کل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت گفت: چاقی شکمی در 20 درصد از کودکان و نوجوانان 7 تا 18 سال کشور گزارش شده است که استمرار چاقی کودکی و نوجوانی در دوران بزرگسالی شانس ابتلا به بیماری های غیر واگیر را افزایش می‌دهد.

زهرا عبداللهی درگفت و گو با سالم خبر همچنین عنوان کرد: در ایران به دنبال اقدامات و برنامه های بهبود تغذیه در شبکه های بهداشتی درمانی و همکاری سایر بخش های مرتبط در حیطه غذا و تغذیه سوءتغذیه کودکان زیر 5 سال کشور کاهش یافته است ضمن آنکه شیوع کوتاه قدی از حدود 20درصد در سال 74 به حدود 5 درصد در سال 95 رسیده است.

وی افزود: کم وزنی کودکان نیز از حدود 17 درصد در سال 74 به حدود 4درصد در سال 95 و  با اجرای برنامه ملی غنی سازی آرد با آهن و اسید فولیک شیوع کمبود آهن و کم خونی نیز در گروههای سنی مختلف در یک دوره 10 ساله کاهش یافته است .

عبداللهی بیان کرد: همچنین کم خونی در کودکان زیر 2 سال از 38 درصد به 17 درصد و در مادران باردار از حدود 21 درصد به حدود 14 درصد کاهش یافته است. 

مدیر کل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با اشاره به اینکه 60 درصد افراد بالای 18 سال با چاقی مواجه هستند، گفت: الگوی غذایی نامناسب، مصرف بی رویه فست فودها ، مصرف زیاد قند ، نمک و چربی و هم چنین مصرف کم سبزی، میوه و تحرک بدنی ناکافی از دلایل اضافه وزن و چاقی و بیماری های غیرواگیر در کشور به شمار می رود.

وی اعلام کرد: براساس آخرین گزارشات صورت گرفته در سال 2018 بیش از 820 میلیون نفر از مردم جهان از گرسنگی و سوءتغذیه مزمن رنج می برند که از این تعداد 515 میلیون نفر در آسیا ، 256 میلیون نفر در افریقا  هستند. در چنین شرایطی ،حدود 672 میلون نفر دچار چاقی و یک میلیارد و 300 میلیون نفر نیز دچار اضافه وزن هستند.

عبداللهی همچنین افزود: در حال حاضر 151میلیون کودک زیر 5 سال از کوتاه قدی و سوءتغذیه مزمن رنج می‌برند ضمن آنکه حدود 43 میلیون کودک مبتلا به چاقی بوده که از این تعداد 35 میلیون کودک در کشورهای در حال توسعه هستند که براساس پیش بینی سازمان
جهانی بهداشت و سایر سازمان های بین المللی تا سال 2020 این رقم به 60 میلیون می رسد.

وی تغییرات آب و هوایی، خشکسالی و مهاجرت از روستا به حاشیه شهر ، بیكاری، آگاهی های تغذیه ای کم ، عادات و رفتار های غذایی غلط  ، کاهش دسترسی به دلیل افزایش قیمت مواد غذایی را از دلالیل اشکال مختلف سوءتغذیه به صورت کوتاه قدی و لاغری کودکان، اضافه وزن و چاقی و ناامنی غذایی در گروه های آسیب پذیر دانست.

مدیر کل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با بیان اینکه فقر به عنوان یکی از عوامل موثر در ناامنی و سوء تغذیه است، گفت: با توجه به اينكه امنیت تغذيه اي جامعه به درآمد و نرخ مواد غذایی بستگي دارد، بكارگيري سياست هايي در زمينه كاهش فقر، کنترل قیمت مواد غذایی ، ايجاد اشتغال و درآمد در ميان طبقات كم درآمد در شهر و روستا و اجرای برنامه های حمایت تغذیه ای اقشار آسیب پذیر و کم درآمد به عنوان يك برنامه هدفمند برای تامین و ارتقاء امنیت غذایی، حذف گرسنگی و سوءتغذیه باید  موردتوجه مسئولان کشورها قرار بگیرد.

بکارگیری کارشناسان تغذیه در مراکز جامع سلامت

وی با بیان اینکه در حال حاضر در قالب طرح تحول نظام سلامت در حوزه بهداشت برای اولین بار کارشناسان تغذیه در مراکز خدمات جامع سلامت به منظور ارائه خدمات مشاوره تغذیه و رژیم درمانی بکار گرفته شده اند، گفت:  آحاد جامعه به ویژه اقشار کم در آمد در مناطق محروم و حاشیه شهرها  از خدمات مشاوره ای و تنظیم برنامه غذایی از طریق 1200 کارشناس تغذیه به طور رایگان بهره می برند.
 
مدیر کل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت افزود: اجرای برنامه بهبود تغذیه زنان روستایی و عشایری با همکاری جهاد کشاورزی ، اجرای برنامه های حمایت تغذیه ای کودکان زیر 5 سال ، مادران باردار با همکاری کمیته امداد امام، بنیاد علوی و اجرای مداخلات خاص در مناطق محروم کشور از دیگر اقداماتی است که با هدف حذف گرسنگی و سوءتغذیه توسط کارشناسان تغذیه در مراکز بهداشت استان ، شهرستان و مراکز جامع سلامت در حال اجرا است.
 
کد مطلب : ۲۵۸۳
نام شما

آدرس ايميل شما