۰
یک متخصص قلب و عروق در گفت و گو با سالم خبر:

ریسک فاکتورهای بروز بیماری‌های قلبی را کنترل کنیم

تاریخ انتشار :
شنبه ۷ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۳۹
کد مطلب : ۲۳۵۶
ریسک فاکتورهای بروز بیماری‌های قلبی را کنترل کنیم
سالم خبر: یک متخصص قلب و عروق اعلام کرد: دیابت، پرفشاری خون، چربی خون بالا و استعمال سیگار از مهم‌ترین ریسک فاکتورهای بروز بیماری‌های قلبی هستند که افراد می توانند با کنترل آن با رعایت الگوی غذایی، افزایش تحرک و اصلاح سبک زندگی از بروز عوارض قلبی پیشگیری کنند.  

مریم مهرپویا در گفت و گو با سالم خبر با بیان این مطلب افزود: در حال حاضر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور با اجرای برنامه های مدون و اطلاع‌رسانی توانسته تا حدودی از بروز بیماری های قلبی پیشگیری و با تاسیس کلینیک های پیشگیری توانسته در آگاه سازی مردم، کاهش بروز ریسک فاکتورها و در نتیجه کاهش بروز بیماری های قلبی نقش موثری ایفا کند.

وی با بیان اینکه التهاب عضله قلب را یکی از بیماری های قلبی دانست که برای اکثر مردم ناشناخته است، گفت: التهاب عضله قلب عوارض کشنده‌ای به همراه دارد و در صورتی که این بیماری به موقع تشخیص داده نشود، می تواند کشنده باشد.

این متخصص قلب و عروق با بیان اینکه التهاب عضله قلب منشا ویروسی دارد، بیان داشت: این عارضه می تواند در اثر سرماخوردگی که یک بیماری ویروسی است، فرد را مبتلا کند و منجر به تخریب عضلات قلب شود.

مهرپویا کاهش قدرت انقباضی قلب و ایجاد عارضه را از دیگر عوارض بیماری التهاب عضله قلب و مبتلا به بیماری را بیشتر در فصل سرما  دانست و تصریح کرد: به فرد سرما خورده توصیه می شود  استراحت و دوری از فعالیت های ورزشی داشته باشد. چون که فعالیت سنگین منجر به آسیب عضله قلب و بروز نارسایی قلبی می شود و در صورتی که این بیماری به موقع تشخیص داده شود، امکان درمان دارویی وجود دارد.

وی ادامه داد: عارضه التهاب عضله قلب می تواند در هر رده سنی فرد را مبتلا کند که داروهای ضد التهابی و ضد ویروسی، برای درمان این
عارضه تجویز می‌شود.

سندروم های حاد کرونری شایع ترین عارضه قلبی است

وی درباره سندروم های حاد کرونری به عنوان شایع ترین عارضه قلبی گفت: شایع ترین بیماری قلبی یا  عارضه قلبی، سندروم های حاد کرونری است که به علت وجود پلاک که روی آن لخته خون قرار می گیرد و در داخل رگ های قلبی اتفاق می افتد که اگر این عارضه موجب انسداد کامل رگ های قلبی شود، منجر به سکته حاد قلبی می شود. در این موارد که وضعیت بیمار در شرایط وخیم قرار می گیرد فرد باید بلافاصله به بیمارستان منتقل و با آنژیوپلاستی رگ های قلبی را باز و بیمار را نجات داد.

این متخصص قلب و عروق ادامه داد: در مواردی نیز سندروم های حاد کرونری موجب بسته شدن تمام رگ ها نمی شود اما یک وضعیت بحرانی برای قلب ایجاد می شود که در این موارد نیز اگر به موقع بیمار را به بیمارستان انتقال ندهیم ممکن است بیمار جان خود را از دست بدهد.

روش مدرن درمانی رگ های قلب در مراکز درمانی ایران

وی گفت: روش درمانی باز کردن رگ های قلب در کشور طی دوره پنج ساله صورت می گیرد که شاهد نتایج این روش که در بسیاری از مراکز  قلب و عروق تهران و شهرهای بزرگ کشور انجام می شود، دیده و نشان دهنده موفقیت آمیز بودن این روش است.

این متخصص قلب و عروق ادامه داد: در روش مذکور فردی که در ساعات اولیه سکته حاد قلبی به مرکز درمانی آورده می شود، در اتاق عمل رگ های بسته او مورد بررسی قرار گرفته و با استفاده از بالون یا همان فنر، باز می شود.

مهرپویا این روش مدرن را برای افرادی که دچار سکته حاد قلبی شده اند مفید دانست و گفت: این روش از اهمیت ویژه ای در نجات جان این بیماران برخوردار است و نتایج این روش که در بسیاری از مراکز  قلب و عروق تهران و شهرهای بزرگ کشور انجام می شود، نشان دهنده موفقیت آمیز بودن آن است.
کد مطلب : ۲۳۵۶
نام شما

آدرس ايميل شما