۰
معاون آموزشی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نشست خبری خود با اصحاب رسانه

وزارت بهداشت مخالف دور زدن کنکور است

پرونده 400 دانشجو برای انتقال به دانشگاه های کشور به دو هزار پرونده افزایش یافته است
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۶ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۳۴
کد مطلب : ۲۰۸۵
وزارت بهداشت مخالف دور زدن کنکور است
 سالم خبر: 10 هزار دانشجوی ایرانی در گروه علوم پزشکی خارج از کشور در حالی مشغول تحصیل هستند که سال گذشته ۴۰۰ پرونده و تقاضا برای انتقال به دانشگاه‌های کشور امسال به دو هزار پرونده افزایش یافته است.

به گزارش سالم خبر باقر لاریجانی، معاون آموزشی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نشست خبری خود با اصحاب رسانه با انتقاد از دور زدن کنکور توسط بخش اعظمی از دانشجویان علوم پزشکی آمادگی وزارت بهداشت را برای اجرای قانون حذف کنکور برای پذیرش دانشجو و بکارگیری تمهیداتی دیگر برای جذب دانشجو اعلام کرد.

وی گفت: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره حذف کنکور تابع قوانین کشور است و اگر کنکور بنا به دلایلی برداشته شود، تهمیداتی برای اجرای آن در وزارت بهداشت نیز اندیشیده شده است.

لاریجانی همچنین اظهار داشت: یکی از اشکالات کنکور در پذیرش رشته پزشکی آن است که نمی توان از فردی که خواهان تحصیل در این رشته است، مصاحبه ساختارمند گرفت؛ زیرا کسی که پزشکی می خواند باید دارای روحیه از خودگذشتگی باشد، بتواند استرس خود را مدیریت کند و در شرایط هیجانی درست تصمیم گیرد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر پنج دوره پذیرش پزشکی از مقطع کارشناسی داریم، ادامه داد: این مراحل پذیرش به دلیل سخت بودن آموزش پزشکی است و باید افراد مورد ارزیابی قرار گیرند.

به گفته معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، بسیاری از استعدادهای برتر به دلیل وجود کنکور در رشته های مورد علاقه خود قبول نمی شوند، عده ای با معدل پایین به خارج از کشور می روند و در رشته های پزشکی تحصیل کرده بعد به کشور برمی گردند.

لاریجانی افزود: این افراد باید مانند سایر دانشجویان رشته های پزشکی در کشور، امتحانات کشوری را بگذرانند. اکنون بیش از نیمی از آنها که منتقل شده اند، با وجود اینکه از دانشگاه های معتبر بوده اند اما بازهم نتوانسته اند در امتحانات کشوری قبول شوند.

وی با بیان اینکه شورای ارزشیابی مدارک تحصیلی وزارت بهداشت به زودی تصمیمات مهمی را برای پیشگیری هر چه بهتر دور زدن کنکور برای انتقال دانشجویان ایرانی به داخل کشور اعلام می کند، تصریح کرد: این شرایط به مراتب سختگیرانه تر از شرایط فعلی است.

لاریجانی درباره شرایط جدید انتقال دانشجویان به داخل گفت: انتقال دانشجویان به داخل کشور توسط موسسات مختلف تبلیغ می شود درحالی که انتقال تنها شامل دانشجویانی است که در گذشته برای تحصیل به خارج از کشور رفته اند و به این منظور به زودی شرایط جدید نقل و انتقال از سوی شورای ارزشیابی وزارت بهداشت اعلام می‌شود.

وی افزود: این گونه نیست فردی که کنکور را بد داده است، با گذراندن ۳۶ واحد درسی در خارج، به دانشگاه‌های داخل کشور منتقل شود.

لاریجانی یادآور شد: همچنین ۱۰ هزار نفر متقاضی دریافت معرفی نامه برای ارز دانشجویی بودند که از این تعداد هفت هزار نفر در دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت تحصیل می کردند و سه هزار نفر دانشجوی دانشگاه های غیرمعتبر بودند که برای آنها معرفی نامه ارز دانشجویی ارائه نمی شود.

وی اظهار داشت: در سه دهه اخیر تعداد دانشگاه های علوم پزشکی چهار برابر شده و ظرفیت پذیرش در دوره تحصیلات تکمیلی به سه تا چهار هزار نفر رسیده است، در حال حاضر حدود ۲۵۰ هزار دانشجوی علوم پزشکی در کشور داریم و تعداد اساتید در این سه چهار دهه اخیر حدود هفت برابر شده است.

به گفته وی، دانشگاه های علوم پزشکی باید ظرفیت مازاد و شهریه‌ای برای پذیرش دانشجویان ایرانی خارج از کشور ایجاد کنند و شهریه این دانشجویان از طریق تبدیل شهریه ارزی آنها به ریال محاسبه شود، در این راستا حداقل شهریه بر اساس مصوبه وزارت بهداشت به دانشگاه ها اعلام شده است. دانشجویان انتقالی تنها در ظرفیت مازاد و شهریه ای پذیرفته می‌شوند.

معاون آموزشی وزیر بهداشت از ارائه دروس به صورت مجازی در علوم پزشکی از مهرماه ۹۷ خبر داد و افزود: دروس دانشگاه های علوم پزشکی به صورت مجازی و به کمک دانشگاه علوم پزشکی مجازی ارائه می شود.

لاریجانی تصریح کرد: این اختیار به تمام مناطق آمایشی علوم پزشکی داده شده است که زمینه را برای پذیرش دانشجوی خارجی فراهم کنند و اکنون سه هزار دانشجوی خارجی از ۴۳ کشور خارجی در حال تحصیل در کشور هستند.

معاون آموزشی وزیر بهداشت از اجرای برنامه آموزش مهارتی و حرفه ای در علوم پزشکی به عنوان یکی از برنامه های مهم وزارت بهداشت در حوزه کارآفرینی یادکرد و گفت: این کار به کمک موسسه آموزش مهارتی و حرفه ای در علوم پزشکی انجام می گیرد و موجب کاهش مدرک گرایی می شود و کارآفرینی ایجاد می کند.

 
کد مطلب : ۲۰۸۵
نام شما

آدرس ايميل شما