۰
سخنگوی وزارت بهداشت هشدار داد:

شیوه جدید کلاهبرداری از مردم به بهانه بیماری نزدیکان

تاریخ انتشار :
دوشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۲۰
کد مطلب : ۱۷۶
شیوه جدید کلاهبرداری از مردم به بهانه بیماری نزدیکان
سالم خبر: سخنگوی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی گفت: اخیرا عده ای کلاهبردار با مردم تماس می گیرند و با اعلام بستری نزدیکان آنان در بیمارستان از مردم اخاذی می کنند؛ این افراد شیاد هستند و مردم به این تماس ها توجه نکنند.
 
به گزارش ایرنا، ایرج حریرچی روز دوشنبه در نشست خبری هفتگی وزارت بهداشت افزود: گزارش هایی داشته ایم که افرادی تحت عنوان پزشک، پرستار یا کارمند بیمارستان با مردم تماس گرفته اند و به دروغ به آنان گفته اند که یکی از عزیزانشان در بیمارستان است و فلان مبلغ را به یک حساب بانکی واریز کنید اما بعد معلوم شده که کل ماجرا دروغ بوده است.

وی گفت: از مردم می خواهیم که به این تماس ها توجه نکنند؛ هر پولی که در سیستم بیمارستانی کشور پرداخت می شود فقط در صندوق بیمارستان و با ارائه صورتحساب به افراد قانونی است و غیر از آن هر نوع پرداختی در بیمارستان چه به صورت نقدی و چه کارت به کارت غیر قانونی است.

سخنگوی وزارت بهداشت تاکید کرد: مردم این موارد را به سامانه 190 اطلاع دهند تا به سرعت رسیدگی شود.
 
*مرگ سالانه 55 هزار ایرانی به علت مصرف سیگار

حریرچی درباره وضعیت مصرف دخانیات در کشور گفت: 10درصد افراد بالای 18 سال در ایران هر روز سیگار می کشند که حدود 20 درصد مردان و یک درصد زنان هستند و حدود 14 درصد جمعیت کشور به صورت روزانه و تفننی سیگار می کشند که حدود 25 درصد مردان و چهار درصد زنان را شامل می شود.

قائم مقام وزیر بهداشت گفت: حدود 3.4 درصد نوجوانان 13 تا 15 سال در ایران مصرف سیگار دارند که شامل 4.8 درصد نوجوانان پسر و 2.1درصد دختران نوجوان است.

وی افزود: به طور کلی حدود هفت میلیون سیگاری بالای 15 سال در کشور داریم که 100 هزار نفرشان نوجوانان 13 تا 15 سال هستند.
سخنگوی وزارت بهداشت گفت: سیگار و مواد دخانی حاوی هفت هزار ماده شیمیایی است که عامل 70 نوع ماده سرطان زا در مواد دخانی وجود دارد، سالانه هفت میلیون نفر در دنیا به علت استعمال دخانیات جان خود را از دست می دهند که 900 هزار نفرشان سیگار نیستند بلکه نزدیکان و اطرافیان افراد سیگاری هستند که به اجبار در معرض دود سیگار قرار می گیرند.

وی ادامه داد: سالانه 55 هزار نفر در ایران به علت استعمال دخانیات جان خود را از دست می دهند و 90 درصد کسانی که به سرطان ریه مبتلا می شوند، سیگاری هستند. علاوه بر سرطان ریه، سیگار و دخانیات عامل مهم سرطان مثانه و پانکراس است.
 
*سیگار عامل هدر رفتن سالانه 80 هزار میلیارد تومان ثروث کشور

حریرچی گفت: سالانه 10 هزار میلیارد تومان فقط برای خرید سیگار در کشور دود می شود، حدود 30 هزار میلیارد تومان نیز برای درمان مستقیم افراد سیگاری هزینه می شود و حدود 40 هزار میلیارد تومان نیز هزینه های غیر مستقیم استعمال دخانیات مانند از کار افتادگی، خروج از کار و زندگی توام با بیماری است بنابراین سیگار هر سال حدود 80 هزار میلیارد تومان به کشور خسارت وارد می کند.

وی افزود: این هزینه سنگین در حالی رخ می دهد که کل سهم وزارت بهداشت از صرفه جویی هدفمندی یارانه ها برای اجرای طرح تحول سلامت 4800 میلیارد تومان است که این میزان اعتبار نیز پرداخت نشده است.

سخنگوی وزارت بهداشت اضافه کرد: سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است که بهترین راه کنتر مصرف دخانیات افزایش قیمت و گران شدن آن و راهکار آن نیز اعمال مالیات 75 درصدی بر قیمت خرده فروشی سیگار است، در حالی که میزان مالیات دخانیات و سیگار در ایران اکنون فقط 10 درصد قیمت خرده فروشی است.

وی ادامه داد: این بازار بزرگ سودآور 10 هزار میلیارد تومانی برای گروه کوچکی از سرمایه داران که فقط سه هزار شغل ایجاد کرده اند، سلامت مردم و اقتصاد کشور را به سمت نابودی و خسارت های بزرگ می برد در حالی که با کسب درآمد از مالیات سیگار چندین برابر این میزان می توان شغل ایجاد کرد و هزمان منابع کل جمعیت 80 میلیونی کشور را تأمین کرد.

حریرچی در پاسخ به پرسش ایرنا درباره میزان کسری بودجه وزارت بهداشت علاوه بر بدهی بیمه ها به بیمارستان های دولتی گفت: فعلا رقم دقیق کسری بودجه وزارت بهداشت را اعلام نمی کنیم چون ردیف ها متعدد است و در مورد بودجه ستادی وزارت بهداشت و دانشگاه های علوم پزشکی میزان وصول بودجه مصوب متفاوت است.

وی گفت: در ابتدای امسال بعد از تصویب بودجه وزارت بهداشت با سازمان برنامه و بودجه برای تخصیص اعتبارات تفاهمنامه ای داشته، و قول هایی به وزارت بهداشت داده شده است که اگر به آن قول ها عمل شود؛ وزارت بهداشت در اجرای برنامه های اش مشکلی نخواهد داشت.
سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: مهمترین مشکل وزارت بهداشت، تاخیر بیمه ها در پرداخت مطالبات بیمارستان هاست که مخصوص امسال نیست و در سال گذشته نیز وجود داشته است، به عنوان مثال در سال 93 فقط 63 درصد و در سال 94 حدود 55 درصد و در سال 95 فقط 47 درصد مطالبات بیمارستان های دولتی تا آخر سال پرداخت شد و به عبارتی 53 درصد مطالبات بیمارستان های دولتی از بیمه تا پایان سال 95 پرداخت نشده و به سال بعد موکول شد.

وی گفت: معضل تاخیر بیمه ها در پرداخت مطالبات بیمارستان های دولتی همیشه بین 9 ماه تا 12 ماه تاخیر وجود دارد، در حالی که وزارت بهداشت همچنان فقط 5 درصد هزینه های بیمارستانی روستاییان و 10 درصد هزینه های بیمارستانی شهرنشینان را دریافت می کند و تأخیر بیمه ها ضربه سنگینی به بیمارستان ها وارد می کند.

سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: علاوه بر یکی از مشکلات مهم بیمارستان های دولتی هزینه هایی است که برای درمان اتباع خارجی در بیمارستان ها انجام می شود، گاهی 50 تا 60 میلیون تومان برای یک بیمار خارجی هزینه می شود اما چون بیمه ندارد امکان وصول این هزینه نیست و تلاش می کنیم بخشی از این هزینه سنگین را از کمیساریای امور پناهندگان یا خیرین بگیریم.

وی گفت: گاهی نیز یک نوزاد بدون هویت در بیمارستان به دنیا می آید یا یک فرد بدون شناسنامه در بیمارستان بستری می شود، در مواردی تاخیر در ترخیص این افراد به علت مشکلات هویتی است اما متأسفانه در برخی رسانه ها از گروگانگیری در بیمارستان سخن گفته می شود که اشتباه است و از رسانه ها می خواهیم در این مورد دقت کنند و بدون تحقیق اظهار نظر نکنند.
 
کد مطلب : ۱۷۶
نام شما

آدرس ايميل شما