۰

قیمت‌گذاری محصولات مکمل با میزان افزایش تورم همخوانی ندارد

امیرحسین معینی‌زند، عضو هیات مدیره سندیکای تولیدکنندگان مکمل های غذایی و رژیمی ایران در گفت‌وگو با سالم‌خبر:
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۲۵
کد مطلب : ۱۶۵۷۹
قیمت‌گذاری محصولات مکمل با میزان افزایش تورم همخوانی ندارد
سالم‌خبر: وضعیت اقتصادی کنونی کشور با روند بی‌ثبات تورم و قیمت ارز، هزینه‎های تولید صنایع دارویی و مکمل‌ها را افزایش داده است این در حالیست که قیمت‌گذاری مکمل‌ها راضی کننده نیست و سازمان غذا و دارو همچنان بر قیمت‌گذاری 20 تا 35 درصدی این محصولات اصرار می‌ورزد.

افزایش هزینه‌های تولید و به تبع آن بالا رفتن قیمت مکمل‌ها با توجه به کاهش توان پرداخت عموم مردم نه مورد پسند مصرف‌کنندگان و نه تولیدکنندگان است.

براساس آمارهای موجود در سال 1400  فروش عددی مکملها نسبت به سال گذشته خود 17 درصد کاهش داشته است این درحالیست که فروش ریالی 18 درصد افزایش داشته است که این نشان از رشد بازار ناشی از افزایش قیمت‌ها بوده است نه افزایش خرید. اما آیا در شرایط حاضر راهکار سازمان غذا و دارو باید چگونه باشد که نه آمار تامین کنندگان مکمل و نه مصرف کنندگان آن ریزش یابد.

نبود امنیت سرمایه گذاری در زنجیره تامین نه تنها صنایع تولیدکننده مکمل را طی ماه های آینده به مخاطره می اندازد بلکه اقتصاد داروخانه ها را نیز تحت الشعاع خود قرار می دهد.

امیرحسین
معینی‌زند، عضو هیات مدیره سندیکای تولیدکنندگان مکمل های غذایی و رژیمی ایران در گفت‌وگو با سالم‌خبر، اظهار داشت: چالش اولیه صنایع مکمل در شرایط حاضر بحث سودآوری و قیمت‌گذاری است. در تامین مواد اولیه درست است که رئیس بانک مرکزی اظهار می‌دارد در صورت تقاضای ارز، صنایع بیایند و از ما ارز بگیرند اما این مساله در حالی یک امتیاز محسوب می‌شود که افزایش نرخ ارز بر قیمت کالاها تاثیر نگذارد. در حالی که شاهد هستیم به دلیل عدم توانایی دولت در مدیریت و کنترل قیمت‌ها، سطح سودآوری صنایع کاهش می‌یابد.

وی افزود: درست است که صنایع تولیدکننده مکمل برای تامین مواد اولیه ارز تالار دوم دریافت می‌کنند  اما برای تامین همان ارز نیز ناچاریم هزینه‌های دیگری به سیستم بانکی، غیربانکی و صرافی‌ها و غیره بپردازیم. در این حوزه مطالعه دقیقی انجام نشده است و این مساله باید در حوزه مکمل ها مورد بررسی دقیق قرار گیرد.

معینی‌زند همچنین گفت: در حالی که در حوزه داروی کشور براساس بررسی‌ها اظهار می شود که به طورمیانگین 3۰ تا ۳۵ درصد هزینه‌ها مربوط
به مواد اولیه است و باقی هزینه‌ها از بازار آزاد تامین می‌شود و دیگر ارزی به آن تعلق نمی‌گیرد. مواد بسته‌بندی، قطعات تولید و... با توجه به شرایط فعلی یعنی ۷۰ درصد از هزینه‌های تولید، تابع قیمت بازار آزاد است. دولت نیز از کنترل قیمت‎ها ناتوان است چنانچه دلار بازار آزاد افزایش پیدا کند خرده فروش‌ها قیمت کالاهای خود را بر اساس آن افزایش می‌دهند و تعزیرات و دولت توان کنترل آن را ندارند. پس به طور مسلم افزایش نرخ ارز بر قیمت تمام شده تولید مکمل تاثیرگذار خواهد بود و آن را افزایش خواهد داد.

وی ادامه داد: صنایع تولیدکننده مکمل ناچارند با قیمت بالاتری کالای خود را به فروش برسانند که تنها حاشیه ای باشد که بشود شرکت های تولیدکننده را تامین کرد. مضاف برآنکه با افزایش قیمت تمام شده و کاهش قدرت خرید عموم مردم نسبت به سال گذشته، اگر قیمت گذاری این محصولات نیز حاشیه سودی برای صنایع نداشته باشد و این مهم از سوی سازمان غذا و دارو به درستی انجام نشود به طور مسلم تولید مکمل در کشور با مشکلات عدیده ای روبه‌رو می شود. کمااینکه از واپسین روزهای سال
گذشته افزایش هزینه‌های ناشی از تورم و افزایش نرخ ارز تامین‌کنندگان مکمل را دچار مشکل کرده است.

وی ادامه داد: مسئله دیگری که صنایع مکمل با آن روبه‌رو هستند پرداخت‌هایی هست که از سوی پخش‌ها بسیار دیرهنگام انجام می‌شود. از آنجا که شرکت‌های مکمل و داروهای گیاهی تحت پوشش بیمه نیستند این دیرپرداختی نباید گریبانگیر این صنایع شود. اما متاسفانه ناتوانی دولت در تامین بودجه بیمه‌ها و بدهی به آنها موجب می‌شود که پرداخت این شرکت‌ها با تاخیر بسیار صورت گیرد و هزینه‌های مالی بیشتری به بنگاه‌ها تحمیل شود. بنگاه‌ها نیز چون چرخه نقدینگی شان دچار اختلال شده به اندازه کافی نمی‌توانند تولید کنند و این موجب می‌شود بنگاه‌ها هم ضرر دهند و در تامین کالاهایشان دچار مشکل شوند.

معینی‌زند همچنین اظهار داشت: درخواست صنایع تولیدکننده مکمل از سازمان غذا و دارو برای قیمت‌گذاری این است که با در نظر گرفتن شرایط حاضر شرکت‌ها قیمت‌های کارشناسی شده از سوی سندیکا را بپذیرند.

وی ادامه داد: در خصوص داروهای طبیعی هم این اتفاق مانند
دارو افتاده است. قیمت گذاری از انجمن داروهای گیاهی و طبیعی گرفته شده و توسط خود سازمان غذا و دارو انجام می‌شود. ما مشکلی با این قضیه نداریم در صورتی که قیمت گذاری منطقی و عادلانه باشد. اتفاقا تمامی شرکت‌ها از این قضیه استقبال می‌کنند.

عضو هیات مدیره سندیکای تولیدکنندگان مکمل های غذایی و رژیمی ایران تصریح کرد: در مورد تاثیرگذاری افزایش نرخ ارز از ابتدای سال جاری، افزایش نرخ مواد بسته‌بندی، مواد جانبی، حلال‌ها و ... همه به شدت گران شده است و قبل از آغاز سال صنایع با ضرر مواجه شده اند و سرمایه‌هایی که داشته‌اند کوچک شده است. این صنایع اگر می‌توانستند ماهانه ۱۰۰ هزار جعبه تولید کنند الان با این شرایط امکان تولید ۷۰ جعبه را دارند.

وی پیش‌بینی کرد: به طور مسلم در این شرایط مکمل‌ها افزایش قیمت خواهند داشت و با افزایش تورم صنایعی که قیمت‌گذاری محصولاتشان از سوی دولت صورت می گیرد دچار آسیب خواهند شد چون دولت این میزان افزایش تورم را نمی‌پذیرد و قیمت گذاری در این شرایط همیشه عقب تر از تورم است.
 
 
 
 
کد مطلب : ۱۶۵۷۹
نام شما

آدرس ايميل شما