۰

نخستین داروی کبد چرب در امریکا مجوز مصرف گرفت

تاریخ انتشار :
شنبه ۲۶ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۱۷:۱۲
کد مطلب : ۱۶۴۸۸
نخستین داروی کبد چرب در امریکا مجوز مصرف گرفت
سالم‌خبر: نخستین داروی کبد چرب در آمریکا تولید شرکت داروسازی مادریگال (Madrigal) تایید شد.

این اولین دارویی است که برای درمان استئاتوهپاتیت غیر الکلی (NASH) مجوز مصرف می‌گیرد. سازمان غذا و داروی آمریکا به داروی Resmetirom به عنوان اولین دارو برای درمان بیماران مبتلا به استئاتوهپاتیت غیر الکلی (NASH) همراه با فیبروز کبدی (متوسط تا شدید) و بدون سیروز مجوز مصرف داد.

داروی
Resmetirom که به صورت قرص روزانه (۸۰ یا ۱۰۰ میلی‌گرم برای وزن کمتر و بیشتر از ۱۰۰ کیلوگرم به ترتیب) یک عدد مصرف می‌شود، در واقع یک آگونیست انتخابی گیرنده بتا هورمون تیروئید است که حال به همراه ورزش و رژیم غذایی برای درمان NASH توصیه می‌شود.

در پی تایید داروی جدید سهام این شرکت در بورس آمریکا ۲۴ درصد رشد کرد.

بیماری NASH که به تازگی به عنوان استیاتوهپاتیت متابولیک
مرتبط با سوء عملکرد (MASH) تغییر نام یافت، در حدود ۱.۵ میلیون نفر را در آمریکا را درگیر کرده است، اما تا کنون هیچ دارو و درمان تایید شده‌ای برای آن وجود نداشت.
 
سازمان غذا و داروی آمریکا اولین دارو را برای بیماری کبد چرب موسوم به استیاتوهپاتیت غیرالکلی (NASH) تایید کرده و این دارو در فروردین ماه روانه بازار می‌شود.
 
«بیل سیبولد» مدیر اجرایی
شرکت مادریگال گفت که داروی خوراکی این شرکت تحت نام تجاری «رزدیفرا» (Rezdiffra) از ماه آوریل (فروردین) در دسترس خواهد بود. برخی تحلیلگران بازار دارو و درمان برآورد کرده‌اند که فروش سالانه این دارو از ۵ میلیارد دلار فراتر خواهد رفت.
 
این شرکت خاطرنشان کرد که داروی جدید برای بیماران مبتلا به NASH با فیبروز کبدی پیشرفته تا مراحل ۲ یا ۳ تایید شده است. علت بروز
بیماری NASH بطور کامل شناخته شده نیست، اما عمدتا با چاقی، کم کاری غده تیرویید (hypothyroidism)، دیابت و سطح بالای چربی خون مرتبط دانسته شده است.
 
«لورن استیل» مدیر اجرایی سازمان حمایت از بیماران موسوم به «بنیاد کبد آمریکا» گفت: تایید این داروی جدید یک لحظه تاریخی برای بیماران پس از یک رشته ناکامی‌ها در یک دهه گذشته به شمار می‌رود.
کد مطلب : ۱۶۴۸۸
نام شما

آدرس ايميل شما