۱
یافته های جدید براساس گزارش مدیکال نیوز:

آیا مصرف متفورمین موجب کاهش وزن می‌شود؟

تاریخ انتشار :
دوشنبه ۲۵ تير ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۵۵
کد مطلب : ۱۶۳۴
آیا مصرف متفورمین موجب کاهش وزن می‌شود؟
سالم خبر: متفورمین دارویی است که پزشکان برای درمان بیماران مبتلا به دیابت نوع دوم  تجویز می کنند. این دارو به همراه داروهای دیگر و انسولین برای کاهش قند خون مورد استفاده قرار می گیرد اما این نظر در میان مردم وجود دارد که  ممکن است این دارو موجب کاهش وزن هم بشود و به همین دلیل استقبال زیادی از مصرف این دارو می شود.
 
بررسی های انجام شده در امریکا هم نشان داده است برخی از افرادی که متفورمین مصرف می کنند کاهش وزن را تجربه می کنند اما این مساله برای تمامی افراد صدق نمی کند. حال سوال این است آیا متفورمین موجب کاهش وزن می شود یا خیر؟چه کسانی در اثر مصرف متفورمین می  توانند کاهش وزن را تجربه کنند؟ آیا  تاثیر مصرف این دارو  روی کاهش وزن تایید شده است؟
 
پزشکان متفورمین را  برای بیماران مبتلا به دیابت نوع اول تجویز نمی‌کنند و تنها مبتلایان به دیابت نوع دوم از این دارو مصرف می کنند. گاهی پزشکان از این دارو برای درمان بیماران مبتلا به سندروم تخمدان پلی کیستیک استفاده می کنند اگرچه هنوز اداره دارو و غذای امریکا  اثرگذاری این دارو روی درمان این بیماری را تایید نکرده است.
 
همچنین اداره دارو و غذای  امریکا تا کنون  تایید نکرده است که این دارو می تواند بستر ساز کاهش وزن و درمان  بیماری چاقی شود اما روی  میزان ذخیره سازی چربی در بدن و میزان استفاده از چربی اثر دارد .
 
اما چرا برخی از بیماران مدعی هستند که مصرف این دارو روی کاهش وزن آنها اثر گذار است؟ مطالعات نشان داد  شماری از افراد چاقی که بدنشان در برابر انسولین مقاوم بوده است بعد از تجویز متفورمین با کاهش وزن روبه‌رو شدند. درشرایطی که برخی از پزشکان با توجه به تجربیاتی که دارند به بیماران می گویند که مصرف متفورمین باعث کاهش وزن در انها می شود اما تاکنون هیچ یک از مطالعات علمی نتوانسته است این مساله را تایید کند.برخی از مطالعات نشان داده است که مصرف متفورمین باعث کاهش اشتها می شود و برخی دیگر از مطالعات نشان می دهد مصرف این دارو روی نحوه ذخیره سازی چربی و استفاده از آن در بدن تاثیر دارد و هر دو این عوامل روی کاهش وزن  نقش دارد.
سایت مدیکال نیوز در این زمینه نوشت: بسیاری از بیماران مبتلا به دیابت ، در زمان تشخیص بیماری و آغاز استفاده از داروی متفورمین به تجویز پزشک سبک زندگی خود را تغییر می دهند.  پزشک به آنها توصیه می‌کند مواد غذایی خاصی را مصرف نکنند یا میزان تحرک خود را افزایش دهند. این تغییر در سبک زندگی بیماران همزمان می شود با مصرف داروی متفورمین  و کاهش وزن  که خبر خوبی برای بیماران است. به همین دلیل است که برخی مدعی می شوند مصرف این دارو  باعث کاهش وزن شده است.
 
مطالعات علمی نشان داده  مصرف متفورمین به تنهایی باعث کاهش وزن نمی شود بلکه تغییر سبک زندگی و اصلاح عادات بد غذایی و سلامتی همزمان با مصرف متفورمین است که باعث  کاهش وزن بیماران می شود.در واقع مصرف این دارو به همراه اصلاح سبک زندگی، مصرف کالری کمتر در روز و در نهایت افزایش تحرک است که می تواند فرد را به سمت کاهش وزن هدایت کند در غیر این صورت مصرف این دارو تاثیری روی کاهش چربی های انباشت شده در بدن ندارد.
 
 
کد مطلب : ۱۶۳۴
نام شما

آدرس ايميل شما