۰
سرعت افزایش شمار افراد چاق در جهان بسیارنگران کننده است

جهان به زودی در تصرف 177 میلیون چاق مفرط

تاریخ انتشار :
شنبه ۲۳ تير ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۱۵
کد مطلب : ۱۶۱۳
جهان به زودی در تصرف 177 میلیون چاق مفرط
سالم خبر: به گزارش فدراسیون چاقی جهانی آمار چاقی در جهان رشد کرده است و سرعت رشد آن از سال ۲۰۰۰ میلادی تا کنون بیش از انتظار بوده است.
 
در سال ۲۰۱۴ یک سوم از مردان و زنان در امریکا یعنی ۳۴ درصد از جمعیت مبتلا به چاقی بودند اما انتظار می رود سهم افراد چاق در این کشور تا سال ۲۰۲۵ به مرز ۴۱ درصد برسد. در بریتانیا ۲۷ درصد از بزرگسالان  در سال ۲۰۱۴ مبتلا به چاقی بودند اما تا سال ۲۰۲۵ سهم افراد چاق در این کشور به مرز ۳۴ درصد خواهد رسید و انتظار می رود در کشور مصر شمار افراد چاق از ۳۱ درصد در سال ۲۰۱۴ به ۳۷ درصد در سال ۲۰۲۵ برسد. این آمارها به خودی خود نشان می دهد که بحران چاقی و بیماریهای ناشی از ان بسیار جدی است و مقابله با ان امری ضروری است.
 
پروفسور یان کاترسون یکی از پژوهشگران ارشد این فدراسیون می گوید: در ده سال اخیر سرعت افزایش شمار افراد چاق در دنیا بسیار نگران کننده بوده است و  با ادامه این روند تا سال ۲۰۲۵ ، بالغ بر ۱۷۷ میلیون نفر در دنیا به چاقی بیش از حد و بیمارگونه مبتلا خواهند بود. مشخص است که دولت ها باید از همین امروز برای مقابله با این وضعیت برنامه ریزی کنند و در نظر داشته باشند که فشار ناشی از این بحران سلامتی، ضمن تحمیل هزینه های کلان درمانی به دولت، مردم و شرکت های بیمه ، می تواند بر رشد اقتصادی آنها هم اثر منفی داشته باشد زیرا نیروی کار فعال را در کشور کم می کند و کارآیی و بهره وری نیروها نیز به دلیل چاقی و بیماری های ناشی از آن تقلیل می یابد.
 
او در ادامه گفت: تاکنون در مورد تاثیر چاقی در افزایش شانس ابتلا به سرطان و دیابت و بیماری های قلبی و عروقی صحبت شده است اما کمتر مطالعه ای انجام شده است که  هزینه ناشی از تخریب غضروفها  در اثر چاقی یا آسیب به ستون فقرات را در نظر گرفته باشد. با در نظر گرفتن هزینه ناشی از این بیماری ها، زیان ناشی از چاقی روی اقتصاد دنیا افزایش زیادی پیدا می کند.
 
چاق های خاورمیانه بیشترند
 
مساله دیگر این است که در سال های اخیر نرخ چاقی در کشورهای در حال توسعه و خاورمیانه به سرعت رشد کرده است. در این کشورها توجه به تحرک و ورزش کم است و افزایش قدرت خرید مردم باعث افزایش میزان مصرف  مواد غذایی شده است. به همین دلیل شمار زیادی از مردم به خصوص کودکان به چاقی مبتلا هستند که این وضعیت بسیارنگران کننده است.در این کشورها اغلب مردم توان مالی پرداخت هزینه های درمانی  ناشی از چاقی را ندارند و زمان مواجهه با این بیماری هم برای درمان اصولی پیش قدم نمی شوند. شرکت های بیمه ای که خدمات سلامت را تحت پوشش قرار بدهند  در اغلب کشورهای در حال توسعه هزینه های درمان چاقی را  در فهرست هزینه های پرداختی خود جای نداده اند.حال سوال اصلی این است که دولتها برای مقابله با این بحران چه کاری می توانند انجام دهند؟
 
پروفسور کاترسون بر این باور است که وضع مالیات روی نوشیدنی‌های شکردار از قبیل انواع نوشابه ها یک راه بسیار خوب برای کنترل چاقی است.هم افزایش قیمت سیگار و هم افزایش قیمت نوشیدنی‌های شکردار اثر بزرگی روی کنترل این بیماری در دنیا خواهد داشت.
 
کارشناسان تغذیه بر این باورند افزایش هزینه‌های دولتی –هزینه برای فرهنگ‌سازی و ایجاد دوره‌های ورزشی رایگان با کم هزینه برای عموم مردم-  برای مقابله با چاقی در بلند مدت میلیونها دلار به  اقتصاد کشورها کمک می کند و به همین  دلیل باید از این روشها استفاده شود. آنها پیشگیری را کم هزینه تر از درمان می دانند و توجه به این مساله را نه تنها برای دولت ها بلکه برای خانوارها ضروری قلمداد می کنند.
 
کد مطلب : ۱۶۱۳
برچسب ها
چاقی
نام شما

آدرس ايميل شما