۰

یک گروه خونی بسیار نادر در سیستان و بلوچستان شناسایی شد

تاریخ انتشار :
سه شنبه ۱۹ دی ۱۴۰۲ ساعت ۱۴:۴۵
کد مطلب : ۱۶۱۲۴
یک گروه خونی بسیار نادر در سیستان و بلوچستان شناسایی شد
سالم خبر: رئیس بخش انجماد خون و گروه‌های خونی نادر گفت: یک جوان اهداکننده خون با گروه خونی Rh null در زاهدان شناسایی شد؛ فراوانی این گروه خونی یک در ۶میلیون نفر تخمین زده شده است.

به گزارش سالم خبر، مهدی کرباسی‌زاده با بیان این‌که یک جوان اهداکننده با گروه خونی Rh null در زاهدان شناسایی شد که فراوانی این گروه خونی یک در 6 میلیون نفر تخمین زده شده است، اظهار کرد: این فرد، جوان 21ساله‌ای است که برای اولین بار هفته گذشته برای اهدای خون به یکی از مراکز اهدای استان سیستان و بلوچستان مراجعه کرد و بعد از تعیین گروه خونی متوجه شدیم که وی دارای خون بسیار نادر ارهاش نول (Rh null) است.

کرباسی‌زاده افزود: با مشاوره و توجیه این اهداکننده و خانواده‌اش توسط واحد سرولوژی اختصاصی استان سیستان و بلوچستان قرار شد کل اعضای خانواده تست تعیین گروه خونی را انجام دهند تا اگر فرد دیگری در این خانواده با این نوع گروه خونی شناسایی شود، مشخصات وی در بانک اطلاعاتی خون نادر ثبت شود.

رئیس بخش انجماد خون و گروه‌های خونی نادر به یافتن یک فرد دیگر با این گروه خونی در استان در سال 98 اشاره کرد که به‌خاطر بارداری نیاز به خون داشت که با فرایندی طاقت‌فرسا و پیچیده اهداکننده مناسب پیدا شد.

وی ادامه داد: با شناسایی مورد اخیر تاکنون 7 نفر با این گروه خونی در ایران به ثبت رسیده است 6 مورد از 7 نفر شناسایی‌شده از بین بیماران بوده‌اند و یا با بررسی اقوام و نزدیکان آنها موفق شدیم و این اهداکننده 21ساله تنها فردی است که از میان اهداکنندگان خون شناسایی شده است.

به‌گفته او، هم‌اکنون 4 تن از دارندگان گروه خونی ارهاش نول در سیستان و بلوچستان، 2 تن در قزوین و یک نفر در خوزستان شناسایی شده‌اند.

وی با اشاره به استقرار سیستم اتوماسیون غربالگری آنتی‌بادی برای تعیین گروه خونی گفت: این سیستم که از سال 1400 در استان‌ها مستقر شده است سبب شناسایی بیشتر گروه‌های خونی نادر (خصوصاً در گروه بمبئی، Rh null و --D و...) میان اهداکنندگان می‌شود.

کرباسی‌زاده تأکید کرد: تهیه و تأمین خون نادر برای دارندگان آن کاری دشوار و بسیار هزینه‌بر است خصوصاً که این خون‌ها باید در شرایط انجماد خاص و به‌مدت سالیان طولانی نگهداری شود و سازمان انتقال خون این خدمت را به‌رایگان در اختیار بیماران قرار می‌دهد و تمامی خون اهدایی نادر تهیه‌شده در استان‌ها در مرکز انجماد ستاد سازمان انتقال خون نگهداری و برای همه بیماران دارای خون نادر کشور آماده‌سازی و ارسال می‌شود.

گفتنی است اگر گروه خونی فردی بین یک جمعیت 1000نفری تنها یک مشابه داشته باشد، این فرد دارای گروه خونی نادر و اگر گروه خونی فردی بین 5 هزار نفر و بالاتر دارای مشابه باشد، آن فرد دارای گروه خونی بسیار بسیار نادر است.
کد مطلب : ۱۶۱۲۴
نام شما

آدرس ايميل شما