۰

ظرفیت برای افزایش تولید انسولین نسل جدید وجود دارد

تاریخ انتشار :
سه شنبه ۲۱ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۱۶:۵۹
کد مطلب : ۱۵۹۱۲
ظرفیت برای افزایش تولید انسولین نسل جدید وجود دارد
به گزارش سالم خبر، حمیدرضا بنفشه، فارماکولوژیست و رئیس دفتر توسعه فناوری وزارت بهداشت، گفت:  امروز شاهد شروع خط تولید انسولین کوفورمولاسیون دگلودک-آسپارت بودیم. این نسل جدید انسولینی است که اکنون در دنیا در حال عرضه است و با تلاش زیاد، تولید آن در داخل کشور ما نیز آغاز شده است.

او در خصوص ویژگی‌های این نوع انسولین گفت: ویژگی این نوع انسولین این است که برای مدت طولانی می‌تواند با حداقل تغییرات سطح انسولین قند خون بیماران دیابتی را کنترل کند.

بنفشه ادامه داد: در مقایسه با نسل‌های قدیمی انسولین در حقیقت این نوع انسولین باعث می‌شود کنترل قند خون بیمار که با هموگلوبین ای وان سی سنجیده می‌شود در بیماران دیابتی به شکل بهتری انجام شود.

او اضافه کرد: از سوی دیگر این دارو، ریسک عوارض ناشی از تزریق بیش‌ازحد انسولین را که همان افت قند خون است، کاهش دهد و میزان مصرف انسولین و تعداد انسولین‌ها با جایگزین کردن این انسولین‌های نسل جدید  به‌جای انسولین‌های قبلی کاهش پیدا می‌کند.

مدیر کل فناوری وزارت بهداشت اضافه کرد:‌ این محصول طبق تأییدیه سازمان  غذا و دارو از امروز در داروخانه‌ها عرضه می‌شود. طبیعتاً به عنوان داروی کاملاً تخصصی مطرح می‌شود که باید حتماً  با تجویز پزشکان متخصص که در کنترل قند خون بیماران نقش ایفا می‌کنند، مصرف شود.

او درباره میزان تولید این نوع انسولین، خاطرنشان کرد: به هر حال برای هر محصولی ابتدا تولید در حجم پایین شروع می‌شود و براساس نیاز بازار و تقاضا، امکان افزایش تولید وجود دارد. البته در بازدیدی که از خط تولید انسولین نسل جدید از کارخانه آن داشتیم باید گفت این ظرفیت وجود دارد که به هر میزانی که بازار نیاز داشته باشد می‌توان تولید را افزایش داد. ضمن آنکه به‌عنوان یک انسولین نسل جدید باید دید استقبال پزشکان از این دارو تا چه میزان است؛ زیرا دارویی نیست که خود مردم بخواهند آن را انتخاب و مصرف کنند و حتماً باید توسط پزشک متخصص تجویز شود.

فناوری‌های جدید از هزینه‌های دیابت در جامعه می‌کاهند

در ادامه دکتر مصطفی قانعی از تولید انسولین نسل جدید که به همت یک شرکت دارویی در استان البرز صورت گرفت، گفت: ورود روش‌های درمانی جدید دیابت و بهره‌مندی از فناوری‌های نوین علمی حوزه دارویی به کشور، بسیار مهم و ارزشمند است.

دکتر مصطفی قانعی، دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان سلامت در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری،  با تاکید بر اهمیت ورود درمان‌های جدید دیابت به کشور اظهار کرد: یکی از معضلات اصلی در دنیا که کشور ما نیز از آن مستثنی نیست، بار سنگین ناشی از بیماری‌های غیر واگیر است که اگر به‌موقع کنترل نشوند عواقب و عوارض و درنتیجه هزینه‌های ناشی از آن را به کشور تحمیل می‌کنند.

وی ادامه داد: با توجه به آنکه دغدغه خاطر مسئولان پوشش دادن و رفع نیازهای بیماران است چنان‌چه از درمان‌های روز دنیا استفاده کنیم درنتیجه آن، هزینه‌های ناشی از مزمن شدن بیماری و عوارض آن کمتر می‌شود.

دکتر قانعی تاکید کرد: به طور کلی فناوری‌های دارویی و درمانی به‌خصوص در مورد انسولین به سمتی پیش می‌روند که مدیریت دیابت در جامعه از ابعاد مختلف تسهیل شود. به عنوان مثال از جهت جذابیت و راحتی که برای بیماران دیابتی به همراه دارد. به هرحال، بیمار ترجیح می‌دهد در فواصل طولانی‌تری تزریق انجام دهد تا تحمل این شرایط برایش آسان‌تر شود. از طرفی با رضایت پزشکان همراه است که مدیریت بیمارشان کاملا علمی و با جدیدترین متدها کنترل می‌شود و از سویی نیز رضایت دولت ها محقق می‌شود؛ از این جهت که هزینه‌های کنترل دیابت مبتلایان در جامعه کاهش پیدا می‌کند. در واقع درمان با فناوری‌های جدید، تقریبا می‌تواند از هر جهتی مفید واقع شود.
کد مطلب : ۱۵۹۱۲
نام شما

آدرس ايميل شما