۰

با قیمت‌گذاری دستوری و ارز چند نرخی صادرات دارو محال است

محسن فتحی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفت‌وگو با سالم‌خبر
تاریخ انتشار :
شنبه ۴ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۱۷:۰۸
کد مطلب : ۱۵۷۷۵
با قیمت‌گذاری دستوری و ارز چند نرخی صادرات دارو محال است
سالم‌خبر: ایران در صادرات دارو در جایگاه 85 جهان جای گرفته است. اگرچه براساس اظهارات صاحبان صنایع دارویی کشور پتانسیل و نقاط قوت صنعت داروی کشور با این جایگاه نه چندان دندان‌گیر اصلا همخوانی ندارد.

در مقایسه با کشورهای گاه هم سطح و مشابه با ایران در منطقه، کشور ترکیه رتبه ۲۹، قبرس رتبه ۴۶، پاکستان رتبه ۵۲، امارات متحده عربی رتبه ۶۱ را در حوزه ی صادرات دارو به دست آورده‌اند و هر روز بهتر از دیروز سیاست ها و تصمیم‌گیری‌های حاکمیتی این کشورها چشم‌انداز روشن و راهی هموار را برای پویایی و روزآمد کردن صنایع و اخذ رتبه های بالاتر در صادرات را رقم می‌زنند.

اگرچه مسوولان وزارت بهداشت و درمان در تریبون‌ها و مراسم متخلف با ارائه ی آمار و ارقام حکایت از وضعیت درخشان صنعت دارو می‌کنند و حال چندیست که بحث صادرات دارو را مطرح و بدون هیچ گونه دستورالعمل راهبردی، از افزایش
صادرات دارو سخن می‌گویند اما چندنرخی بودن ارز، قیمت گذاری دستوری، رشد تورم و از همه هویداتر تصمیمات و سیاستگذاری‌‎‌های تحدیدکننده همه مسیر و امنیت صادرات دارو را دچار پارازیت‌های مختلف کرده و می‌کند.

کمااینکه مسیر صادرات داروی ایرانی به کشورهای همسایه که پتانسیل بسیاری برای ارزآوری و اقناع  این کشورها برای شرکت های داروسازی محسوب می‌شوند دستخوش همین سیاست‌ها بوده و بازارهای مقصد صادرات را یکی پس از دیگری از چنگ ایران در آورده است.

محسن فتحی، عضو کمیسیون مجلس در گفت‌وگو با سالم‌خبر در این باره اظهار داشت با قیمت گذاری دستوری و ارز چند نرخی نمی توانیم صادرات دارو را داشته باشیم به طور قطع آئین‌نامه‌ها باید اصلاح شود.

وی همچنین در مورد حکمی از برنامه هفتم توسعه در مورد صادرات دارو،گفت: برنامه هفتم توسعه نقشه مسیر است یعنی باید برنامه های پنج
سال آینده به گونه ای باشد که بتوانیم دارو را صادر کنیم. در این راستا وزارت بهداشت و سازمان غذا ‌ودارو مکلف هستند به گونه ای آئین‌نامه را اصلاح کنند که مبتنی بر قانون برنامه باشد یعنی اگر نیاز به اصلاح آئین نامه قانون تک نرخی شدن ارز و قیمت گذاری دستوری باشد باید آن را اصلاح کنند.

عضو کمیسیون بهداشت ودرمان مجلس، اظهار کرد: اگر این اتفاقات بیفتد می توانند مجوز صادرات برخی داروها را در صورت پذیرش کشور مقصد دریافت کنند. قطعا با قیمت گذاری دستوری به شکل فعلی و ارز چند نرخی نمی توانیم صادرات دارو را داشته باشیم و‌ حتما باید آئین نامه این دو قانون تغییر کند.

وی،تاکید کرد: برای اصلاح آئین نامه قیمت گذاری دستوری و ارز تک نرخی برای دارو باید سازمان برنامه ‌وبودجه، وزارت بهداشت و سازمان های بیمه گر ورود داشته باشند.ورود آنها باید مبتنی بر این باشد که قیمت دستوری نباشد و رقابتی و واحد
باشد و ارز هم تک نرخی شود. شرکت‌های مختلف دارویی براساس برندهای مختلف دارویی با این رویکرد می توانند دارو را صادر کنند. اما اینکه ارز را با قیمت نیمایی بدهیم و ارز سوبسید دار به تولید کننده بدهیم و بعد به تولید آن مجوز صادرات بدهیم تا وارد بازارهای دارویی شود به ضرر بازار دارویی کشور است و با عقل سلیم هم جور در نمی آید.

فتحی افزود: بنای ما بر این است رویکرد جدیدی در نظام ساختاری و نحوه قیمت گذاری دارویی ایجاد شود. صادرات دارو ابتدای این مسیر است که در برنامه هفتم توسعه مصوب شد. در واقع باید بنای صادرات را از امروز بگذاریم که البته این صادرات نیاز به ریل گذاری دارد و با چند نرخی بودن ارز و قیمت گذاری دستوری نمی شود آنرا اجرایی کرد و حتما باید قیمت گذاری واحد و ارز تک‌نرخی شود.

وی،خاطر نشان کرد: با رویکرد قیمت گذاری دستوری به اهدافمان در بحث صادرات دارو نمی رسیم و باید اصلاح شود.
کد مطلب : ۱۵۷۷۵
نام شما

آدرس ايميل شما