۰

میانگین سرعت تولید علم در کشور ۷.۴۴ است

تاریخ انتشار :
دوشنبه ۱ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۶:۳۶
کد مطلب : ۱۴۴۸۴
میانگین سرعت تولید علم در کشور ۷.۴۴ است
سالم خبر: معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: ایران در حوزه فناوری در رتبه ۵۳ جهانی قرار دارد.

به گزارش سالم خبر، یونس پناهی معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با بیان اینکه دستیابی به علم سلطه و حاکمیت می‌آورد و هر جامعه صاحب دانش در عرصه بین المللی آبرومند است، گفت: در حوزه سلامت شاخص‌های ارزیابی علمی و مرجعیت در اختیار مدیران اطلاع رسانی است. هر چه در جامعه تولید علم و فناوری انجام شود ولی ملاک و معیاری برای سنجش نباشد امکان رشد و توسعه هم میسر نخواهد بود.

لزوم سرعت بخشیدن به تولید علم در کشور
 پناهی ضمن تاکید بر اهمیت شتاب تولید علم و فناوری، تصریح کرد: میانگین سرعت تولید علم در کشور در همه علوم ۷.۴۴ است و در علوم پزشکی ۸.۳۳ است باید توجه داشت در صورتی می‌توان جایگاه علمی فعلی را حفظ کرد و حتی آن را ارتقاء داد که این عدد نسبت به کشورهای منطقه مقایسه شود و با نگاه آینده نگرانه نسبت به تعیین راهبردهای کلیدی برای رشد تولید علم در کشور سیاست‌گذاری صورت گیرد.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، در ادامه به مقوله فناوری اشاره و اظهار کرد: مسیر مقاله باید به فناوری و محصول منجر شود. حال این محصول می‌تواند یک کالا، یک خدمت یک دستورالعمل و پروتکل باشد که سبک زندگی افراد جامعه را به سمت سلامت بیشتر هدایت کند. همینطور باید از علوم و ابزارهای جدید و فناورانه مانند هوش مصنوعی برای مدیریت آمار و بیگ دیتاها استفاده کرد.

به گفته وی، ایران در حوزه فناوری در رتبه ۵۳ جهانی قرار دارد که طبق برنامه‌ریزی‌ ها باید به رتبه ۳۵ برسیم .

 پناهی در ادامه به بازدید از سی و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب اشاره و عنوان کرد: در گذشته شور و استقبال بسیار بیشتری در این نمایشگاه ها شاهد بودیم این شور و اشتیاق باید با روش‌های حمایتی و تشویقی احیا شود.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، در ادامه با بیان اینکه کتابخانه‌های مراکز درمانی زیبنده جایگاه علمی کشور نیست و باید برای آن فکری شود، خاطرنشان کرد: کتابخانه‌های مراکز درمانی نباید محلی برای ذخیره کتاب‌های تاریخ گذشته باشد بلکه کتاب‌های ارزشمند از جنبه محتوایی و تخصصی به روز باشد و به کتاب های علوم جدید بیشتر بها داده شود. ضمن اینکه در ارزشیابی‌ها باید به کتابخانه‌ها امتیاز بیشتری داده شود.
کد مطلب : ۱۴۴۸۴
نام شما

آدرس ايميل شما