۰
علی اسلامی‌نژاد، فوق تخصص ریه و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی:

آمار سرطان گوارش در ایران از سرطان ریه پیشی گرفت

تاریخ انتشار :
سه شنبه ۱۸ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۲۰:۵۹
کد مطلب : ۱۳۹۱۱
آمار سرطان گوارش در ایران از سرطان ریه پیشی گرفت
سالم‌خبر: میزان ابتلا به سرطان دستگاه گوارش در کشور از حالت اپیدمی عبور کرده است و متهم ردیف نخست آن نیز صنایع غذایی و تغییر رژیم غذایی ما ایرانی ها در طی دو دهه اخیر است

علی اسلامی‌نژاد، فوق تخصص ریه و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان این مطلب، تصریح کرد: تصور این است که سرطان ریه در ایران بیشترین آمار را به خود اختصاص داده است اما اینگونه نیست .دلیل اصلی ابتلا به سرطان ریه در ایران و جهان عمدتا به خاطر مصرف دخانیات است اما در ایران به ویژه در شهرهای بزرگ و صنعتی برخلاف ادعاهایی که صورت می گیرد استفاده از آزبست در صنایع و عوامل محیطی و شغلی همچون انتشار رادون در رتبه های بعدی دلایل افزایش ابتلا به سرطان محسوب می شود.

وی با اشاره به اینکه توصیه ها در مورد
آلودگی هوا بدون نتیجه است، گفت: برخلاف باور عمومی آلودگی هوا کمترین تاثیر را در ایجاد سرطان ریه دارد اما می تواند خطرناک تر از سرطان ریه باشد.

اسلامی‌نژاد در ادامه بیان داشت: برونشیت مزمن و بیماری های دیگر شایع دستگاه تنفسی نیز از جمله دیگر بیماری هایی هستند که همزمانی که می تواند از طریق عوامل محیطی به وجود آید، می تواند ریشه های ژنتیکی نیز داشته باشد.

وی تشریح کرد: نکته ای که در مورد انواع سرطان‌ها در کشور توجه کارشناسان را به خود جلب کرده این است که سرطان ریه در ایران برخلاف اغلب کشورهای جهان که در مقام نخست قرار دارد در کشور ما در مقام سوم قرار دارد و در حقیقت سرطان دستگاه گوارش با اختلاف بسیار بالا در مقام نخست قرار دارد.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
ادامه داد: می توان ادعا کرد که میزان ابتلا به سرطان دستگاه گوارش در کشور از حالت اپیدمی عبور کرده است و متهم ردیف نخست آن نیز صنایع غذایی و تغییر رژیم غذایی ما ایرانی ها در طی دو دهه اخیر است.

اسلامی نژاد یادآور شد: نمی توان این مساله را به مسایل ژنتیکی ربط داد زیرا ما این مشکل را در این ابعاد در 40 یا 50 سال گذشته نداشته ایم و لازم است متولیان نظام سلامت به این مساله توجه ویژه ای داشته باشند.

وی نظارت بر استانداردهای عرضه محصولات غذایی را از جمله الزامات انکار ناپذیر در حوزه بهداشت دانست و اضافه کرد: حتما باید در سطوح بالای مدیریت کشور برای این مساله چاره اندیشی شود در غیر اینصورت خسارت های جبران ناپذیری بر آینده سلامت جامعه ایرانی به وجود خواهد آورد./رکنا


 
کد مطلب : ۱۳۹۱۱
نام شما

آدرس ايميل شما