۰
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران:

۴۰ درصد مرگ های سرطانی قابل پیشگیری هستند

تاریخ انتشار :
يکشنبه ۹ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۱۴:۲۳
کد مطلب : ۱۳۸۶۲
۴۰ درصد مرگ های سرطانی قابل پیشگیری هستند
سالم خبر: معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران، گفت: بیش از ۴۰ درصد مرگ‌های سرطانی، با تغییر سبک زندگی و اجتناب از عوامل خطر اصلی، قابل پیشگیری هستند.

به گزارش سالم خبر، علیرضا اولیایی منش، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران در پیامی به مناسبت هفته پیشگیری از سرطان، عنوان داشت: سرطان‌ها از جمله عوامل اصلی بیماری‌ها و مرگ و میر در جهان هستند و در سال ۲۰۱۹ حدود ۲۴ میلیون مورد جدید و ۱۰ میلیون مرگ ناشی از سرطان در جهان گزارش شده است.

در سال ۲۰۱۹ پنج مورد از شایع‌ترین موارد سرطان در بین مردان عبارت بوده اند از: پروستات، روده بزرگ، مثانه، ریه و معده و پنج مورد از شایع‌ترین موارد سرطان در بین زنان را سرطان‌های پستان، روده بزرگ، رحم، دهانه رحم و لوسمی تشکیل می‌دادند.

حدود ۶۵ درصد از مرگ‌های ناشی از سرطان ریه بدلیل مصرف سیگار است. عفونت‌های ویروسی ایجاد کننده سرطان همانند HCV,HBV,HPV ( هپاتیت‌های ویروسی نوع A,B و پاپیلوما ویروس) مسئول حدود ۲۰ درصد مرگ ناشی از سرطان در کشورهای با درآمد کم و متوسط هستند.

با افزایش امید به زندگی و افزایش درصد سالمندی در جمعیت کشور انتظار می‌رود موارد بروز سرطان در دهه آینده به دو برابر فعلی افزایش یابد.

از مهم ترین و شایع‌ترین سرطان‌ها در ایران می‌توان به سرطان پوست، پستان در زنان، پروستات در مردان و روده بزرگ در هر دو جنس اشاره کرد.

مهم ترین دلایل افزایش بروز سرطان در ایران و جهان، افزایش امید به زندگی و افزایش تعداد سالمندان، تحولات اقتصادی، صنعتی شدن جوامع باعث تغییراتی در شیوه زندگی شامل افزایش مصرف دخانیات، رژیم غذایی ناسالم (به ویژه مصرف کم میوه و سبزیجات، غذاهای چرب و پرکالری)، کم تحرکی، افزایش وزن شده و طی همه گیری کووید ۱۹ هر روز به شمار افراد چاق و دارای اضافه وزن افزوده شده است.

نکته مهم این است که بیش از ۴۰ درصد مرگ‌های ناشی از سرطان، با تغییر سبک زندگی و اجتناب از عوامل خطر اصلی، قابل پیشگیری هستند.

مهم‌ترین عوامل خطرساز قابل پیشگیری از سرطان عبارت‌اند از: مصرف سیگار، افزایش وزن و چاقی، رژیم غذایی نادرست شامل مصرف زیاد نمک و گوشت قرمز و چربی و مصرف کم میوه و سبزی‌ها، کم‌تحرکی، برخی عفونت‌های ویروسی و مزمن مثل ایدز، هپاتیت B، C، HPV که در ایجاد سرطان‌های کبد، سرویکس، لنفوم و … دخیل است، دودهای داخل منزل ناشی از احتراق ناقص سوخت‌های جامد، اشعه‌های مضر و غیر یونیزان خورشید(uv)، آلودگی هوا

با توجه به روند افزایشی موارد ابتلا به سرطان، برنامه‌ریزی به منظور کنترل سرطان با محورهای پیشگیری، تشخیص زود هنگام، تشخیص و درمان صحیح و مراقبت‌های تسکینی ضروری به نظر می‌رسد.

پویش ملی مبارزه با سرطان از هشتم تا پانزدهم بهمن، با هدف تلاش برای حفظ جان انسان‌ها از میلیون‌ها مرگ و میر قابل پیشگیری به واسطه بروز انوع سرطان و با شعار «فاصله‌ها را کم کنیم» اجرا خواهد شد.

پویش ملی مبارزه با سرطان فرصتی است تا با اجرای برنامه‌های آموزشی، ترویجی و غربالگری در سطوح بهداشتی بتوانیم گام موثری در راستای کنترل این بیماری برداریم.

لذا از همه افراد، خانواده‌ها، سازمان‌های دولتی و غیر دولتی و مردم نهاد، دعوت می‌کنیم به این پویش بپیوندند و با رعایت سبک زندگی سالم از سرطان پیشگیری کنند و چنانچه خود و اطرافیان ایشان به سرطان مبتلا هستند نیز با مراقبت و امیدواری از صدمات ناشی از آن بکاهند و مسیر بهبودی را هموار کنند.

روز شمار هفته ملی مبارزه با سرطان

۸ بهمن ۱۴۰۰: پیشگیری از سرطان با شیوه زندگی
۹ بهمن ۱۴۰۰: پیشگیری از سرطان با محیط سالم
۱۰ بهمن ۱۴۰۰: سرطان و اهمیت تشخیص زودهنگام آن
۱۱ بهمن ۱۴۰۰: سرطان و بهبود کیفیت زندگی بیماران و خانواده ها
۱۲ بهمن ۱۴۰۰: سرطان و جایگاه نهادهای دولتی و حاکمیتی
۱۳ بهمن ۱۴۰۰: سرطان و نقش زنان و خانواده در مدیریت آن
۱۴ بهمن ۱۴۰۰: سرطان و نقش سازمان های مردم نهاد و خیریه
۱۵ بهمن ۱۴۰۰: مدیریت سرطان در کودکان و جوانان
کد مطلب : ۱۳۸۶۲
نام شما

آدرس ايميل شما