۰
رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان؛

ابتلا به بیماری سالک در دامغان به کمترین میزان در ۲۳ سال گذشته رسید

تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۱۴ دی ۱۴۰۱ ساعت ۱۴:۳۳
کد مطلب : ۱۳۷۰۲
ابتلا به بیماری سالک در دامغان به کمترین میزان در ۲۳ سال گذشته رسید
سالم خبر: رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان گفت: ابتلا به بیماری سالک، با هم‌افزایی و کار بین بخشی دستگاه‌های حاکمیتی و اجرایی، در سال ۱۴۰۱ به کمترین میزان در ۲۳ سال گذشته رسید.

به گزارش سالم خبر، کامران قدس رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان به رسانه ها ابراز داشت: پس از گذشت ۲۳ سال از زمان شروع بیماری سالک در شهرستان دامغان، سال ۱۴۰۱ کمترین آمار مبتلایان به بیماری سالک را به ثبت رساند.

وی با اشاره به اینکه بیماری سالک در شهرستان دامغان از سال ۱۳۷۸ بروز پیدا کرد و هر ساله تعدادی قابل توجهی از افراد را مبتلا می ساخت، بیان کرد: تشکیل قرارگاه مبارزه با بیماری سالک از اسفند سال ۹۹ با پیشنهاد دانشگاه علوم پزشکی استان و با دستور استاندار سمنان و به ریاست فرمانداری دامغان شروع به کار کرد و با تشکیل قرارگاه مبارزه با سالک و تقسیم وظایف و اقدام عملیاتی مطلوبی که توسط تمامی دستگاه های اجرایی مرتبط، با تزریق منابع مالی مناسب از سوی ستاد بحران کشور و همچنین همکاری و مشارکت بسیار خوب مردم این شهرستان، کمترین آمار مبتلایان به این بیماری طی سالیان اخیر به ثبت رسید.

وی افزود: تعداد مبتلایان به بیماری سالک در سال های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ به ترتیب برابر با یکهزار و ۱۳۰ و ۳۴۷ مورد بود که از ابتدای سال ۱۴۰۱ تا کنون این آمار به ۳۹ مبتلا رسیده است که کاهش چشمگیر آمار مبتلایان یکی از دستاوردهای مهم درحوزه سلامت استان سمنان محسوب می شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان با تاکید بر اینکه مقوله سلامت تنها وظیه این دانشگاه نیست و دیگر سازمان ها و نهاد ها نیز در آن دخیل و سهیم هستند، با قدردانی از مدیر و کارکنان حوزه سلامت شهرستان دامغان، فرمانداری، بخشداری ها و دهیاری های این شهرستان، اداره های منابع طبیعی، جهاد کشاورزی، دامپزشکی و سایر دستگاه های اجرایی مرتبط در راستای همراهی و تعامل با دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان برای مقابله با شیوع این بیماری، تاکید کرد: حفظ و ارتقای بیش از پیش این موضوع نیازمند به ادامه برنامه ها و حمایت ها مانند امسال است و در صورت غفلت و کوتاهی به سرعت آمار این بیماری قابل افزایش است.

سالک یک نوع بیماری پوستی و از جمله بیماریهای قابل انتقال بین انسان و حیوان است که نوع خاصی از موش های صحرایی به عنوان مخزن این بیماری و عامل بیماری از طریق گزش پشه خاکی آلوده به انسان منتقل می شود.

به غیر از موش و پشه خاکی شرایط آب و هوایی نیز در بروز موارد بیماری سالک موثر است. این بیماری منجر مرگ و میر نمی شود ولی به خاطر زخم های مزمن که اسکار به جای می گذارد، به ویژه در ناحیه صورت، آسیب های روحی شدیدی ایجاد می کند.
کد مطلب : ۱۳۷۰۲
برچسب ها
سالک
نام شما

آدرس ايميل شما