۰

۶۰ درصد بیماری‌ها ناشی از تجویز و مصرف غیرمنطقی داروها است

تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۱۴ دی ۱۴۰۱ ساعت ۱۴:۲۸
کد مطلب : ۱۳۷۰۰
۶۰ درصد بیماری‌ها ناشی از تجویز و مصرف غیرمنطقی داروها است
سالم خبر: داروساز دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: نتایج بررسی‌های مختلف حاکی از آن است که در کشور ما بیش از ۶۰ درصد بیماری‌ها ناشی از تجویز و مصرف نادرست و غیرمنطقی داروها است.

به گزارش سالم خبر، محبت گندمکار داروساز دانشگاه علوم پزشکی بوشهر اظهار کرد: دارو همیشه به‌عنوان یک عامل اساسی در درمان بیشتر بیماری‌ها مطرح بوده و در حال حاضـر بیش از ۸ هزار فرآورده دارویی در سراسر جهان استفاده می‌شود.

وی تصریح کرد: هر کشوری بـر اسـاس وضـعیت جغرافیایی، بیماری‌ها و منابع مالی تعدادی از این داروها را در لیست داروهای اساسی خود قرار داده و پزشکان موظف به تجویز فقط همان داروها هستند.

داروساز دانشگاه علوم پزشکی بوشهر بیان کرد: امروزه تجویز و مصرف غیرمنطقی داروها گریبـان‌گیر بسـیاری از کشورها ازجمله کشـورهای جهان سوم و کشور خودمان شده است.

گندمکار اضافه کرد: به علت اینکه منابع مالی و بودجه سیستم‌های بهداشتی محدود است و قسمت عمده‌ای از این بودجه صرف تهیه و تأمین دارو می‌شود می‌توان با تجویز و مصرف منطقی داروها تا مقدار زیادی از اتلاف سرمایه ملی جلوگیری کرد.

وی افزود: هزینه استفاده غیرمنطقی از داروها هـم از لحـاظ اقتصـادی و هـم از لحـاظ عوارض ناخواسته‌ای که به افراد و اجتماع وارد می‌کند قابل تأمل است.

داروساز دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: تجویز و مصرف غیرمنطقی دارو مشتمل بر اسـتفاده نامناسـب، غیرمـوثر و غیراقتصادی از داروها یکی از معضلات سیستم‌های مراقبت از سلامت در کشـورهای درحال‌توسعه است.

گندمکار در خصوص مصرف بی‌رویه دارو یکی از علل اصلی، کمبود اطلاعاتی در هر دو قشر تجویزکننده و مصرف‌کننده دارو می‌توان ذکر و عنوان کرد: رفع این معضل در گرو برنامه‌ریزی آموزشی و بالا بردن سطح آگاهی نسبت به امر دارو است.

داروساز دانشگاه علوم پزشکی بوشهر اظهار کرد: طراحی، تدوین و اجرای صحیح این برنامه در کنار ارزیابی و پایش مداوم و ایجاد تغییرات احتمالی قطعاً منجر به تغییر الگوی مصرف خواهد شد.

دکتر گندمکار افزود: بهینه کردن مصرف دارو از طریق اصلاح سیستم آموزش پزشکی و نسخه‌نویسی منطقی (Rational Prescribing)، راه‌اندازی کمیته‌های علمی کنترل نسخ، آموزش مداوم و مؤثر کادر پزشکی، ارتقای سطح فرهنگ عمومی و آموزش فراگیر جامعه با توجه به اصل پیشگیری مقدم و بهتر از درمان است.
کد مطلب : ۱۳۷۰۰
نام شما

آدرس ايميل شما