۰
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت:

 ایران رتبه نخست منطقه را در تولید علم دارد

تاریخ انتشار :
شنبه ۳ دی ۱۴۰۱ ساعت ۱۲:۲۴
کد مطلب : ۱۳۶۰۹
 ایران رتبه نخست منطقه را در تولید علم دارد
سالم خبر: معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با اشاره به وجود ۱۲۰۰ شرکت دانش‌بنیان در حوزه سلامت گفت: ایران رتبه نخست منطقه در تولید علم و دانش است.

به گزارش سالم خبر، یونس پناهی؛ معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت امروز در همایش باقرالعلوم در دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله، با اشاره به جایگاه بالای علم و دانش در کشورهای توسعه یافته اظهار کرد: اگر بتوانیم در دنیا سلطه درست علمی داشته باشیم، اولین ابزار مورد نیاز آن، کسب مرجعیت علمی است که مورد تاکید مقام معظم رهبری بوده است.

وی افزود: یکی از جدی‌ترین اجزای مرجعیت علمی، تولید علم و دانش است. ایران در تولید علم در منطقه رتبه اول و در دنیا رتبه پانزدهم را دارد.

به گفته پناهی، سرعت تولید علم در دانشگاه‌های علوم پزشکی بیش از غیرپزشکی است‌ و اگر با همین سرعت پیش برویم در سال 2039 در زمینه تولید علم به سایر کشورها می‌رسیم و بنابراین شتاب تولید علم در کشور ما باید افزایش پیدا کند.

وی اضافه کرد: حدود 8000 شرکت دانش‌بنیان داریم که 1200 مورد از آن‌ها شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه سلامت است. در حوزه شرکت‌های دانش‌بنیان باید رشد بیشتری داشته باشیم و تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان باید دو برابر شود. در حال حاضر میزان رشد سالانه شرکت‌های دانش‌بنیان 16 درصد است.

پناهی ادامه داد: در منطقه از نظر شاخص‌های فناوری سرعت خوبی نداریم. یکی از مهم‌ترین مولفه‌های رشد شاخص‌های علمی و فناوری، داشتن نیروهای نوآور و فناور است و مولفه بعدی، میزان هزینه‌کرد و بودجه است.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: 32 درصد تولید علم در کشور ما برگرفته از همکاری‌های بین‌المللی است و این آمار در منطقه و کشورهایی مانند مصر و عربستان، بالای 70 درصد است. در همین راستا کمیته‌ای برای دیپلماسی علمی شکل دادیم و تمایل داریم دانشگاه‌های مختلف کشور بتوانند ارتباطات بین‌المللی را تقویت کنند.

وی با بیان این‌که یکی از تهدیدهای حوزه سلامت ما، بار بیماری‌هاست، خاطرنشان کرد: براساس بررسی انجام شده در سال 2019، بیماری‌های قلبی و عروقی، نورولوژی و سرطان‌ها شایع ترین بیماری‌ها هستند و در این راستا از دانشگاه‌های علوم پزشکی می‌خواهیم که در راستای پیشگیری، تشخیص و مداخله این بیماری‌ها، عمل کنند. دانشگاه‌ها همچنین باید در زمینه تغییرات اقلیمی، امنیت غذایی، اعتیاد و جمعیت نیز نقش مهمی ایفا کنند.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت یادآور شد: قانون جوانی جمعیت به معاونت تحقیقات وزارت بهداشت ماموریت داده که به بررسی علل آسیب‌های جمعیتی بپردازد در این راستا، پنج درصد بودجه‌های تحقیقاتی باید به حوزه جمعیت اختصاص یابد.
کد مطلب : ۱۳۶۰۹
نام شما

آدرس ايميل شما