۰
عضو کمیته علمی کشوری کرونا:

برای موج گسترده کرونا در هفته‌های آینده نگرانی نداریم

تاریخ انتشار :
دوشنبه ۲۸ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۱۵:۱۵
کد مطلب : ۱۳۵۸۶
برای موج گسترده کرونا در هفته‌های آینده نگرانی نداریم
سالم خبر: عضو کمیته علمی کشوری کرونا گفت: نگرانی عاجل برای موج گسترده‌ کرونا در هفته‌های آتی نداریم زیرا اکنون شواهدی وجود ندارد که بگوییم در آینده نزدیک، میان مدت یا بلندمدت، زمان موج بعدی کرونا پیش‌بینی می‌شود.

به گزارش سالم خبر از وبدا، مسعود یونسیان، عضو کمیته علمی کشوری کرونا افزود: تا قبل از دسترسی به واکسن، می‌گفتیم موج کرونا تابع دو مولفه یعنی رفتار مردم و سویه ویروس است و اکنون مولفه سومی نیز اضافه شده و آن هم سطح ایمنی جامعه است.

وی ادامه داد: وقتی اطلاع دقیقی از سطح ایمنی جامعه نداریم، بهتر است از پیشگویی‌های دراز مدت پرهیز کنیم چون اگر پیشگویی‌ها صحیح نباشد ممکن است اعتماد جامعه به نظام سلامت کاهش یابد و سایر توصیه‌ها که بر اساس مشاهدات است، اثر چندانی نداشته باشد.

یونسیان اظهارداشت: بهتر است ابتدا وضعیت بیماری را رصد کنیم و به جای پیشگویی، هر وقت که نشانه‌هایی از افزایش موارد کرونا را دیدیم، آن وقت هشدار دهیم زیرا نمی‌توان جامعه را همیشه در محدودیت قرار داد؛ البته باید تلاش ما پوشش مناسب واکسیناسیون و مصون‌سازی افراد باشد؛ بنابراین اکنون شواهدی نداریم که بگوییم در آینده نزدیک، میان مدت یا بلندمدت، زمان موج بعدی کرونا را پیش‌بینی کنیم.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران یادآور شد: اُمیکرون و زیرگونه‌های این سویه، بیماری با شدت کمتری ایجاد می‌کنند البته بخش قابل توجهی از جامعه به دلیل واکسیناسیون یا ابتلا به بیماری، مصونیت نسبی دارند و فعلا دلیلی برای نگرانی یا اقدامات جدیدی نداریم.

یونسیان با اشاره به وضعیت آنفلوآنزا در کشور و منطقه، گفت: در سه چهار هفته اخیر خوشبختانه موارد جدید آنفلوآنزا رو به کاهش بوده و بر اساس گزارش گروه ویروس شناسی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران، آنفلوآنزای شایع در کشور از نوع H۳N۲ است که با آنفلوآنزای اسپانیایی متفاوت است و خیال ما را راحت‌تر می‌کند چون نگرانی که برای انتشار گسترده آنفلوآنزا داشتیم، کمتر شده است البته همواره شیوه‌نامه‌های بهداشتی به ویژه شست و شوی دست‌ها، استفاده از ماسک، تهویه مناسب و فاصله فیزیکی در کرونا و آنفلوآنزا موثر است.

وی خاطرنشان کرد: در نشست قبلی کمیته علمی کشوری کرونا گزارشی از مقایسه همه‌گیری آنفلوآنزای ۱۹۱۸ یا آنفلوآنزای اسپانیایی و شباهت‌های آن با پاندمی کووید۱۹ ارائه کردم. اگر دنیا به اندازه کافی، وقایع آن زمان را در تاریخ جستجو می‌کرد، می‌توانست درس‌های مهمی بگیرد؛ یکی از آن درس‌ها این بود که نباید شتاب زده نسبت به تجویز داروهایی که شواهدی دال بر اثربخشی آن وجود ندارد، اقدام کرد البته نوع داروها در این دو همه‌گیری متفاوت بود و داروهای کنونی پیشرفته‌تر است اما اصل موضوع این است که نباید در مورد داروهایی که هنوز شواهد کافی برای آن وجود ندارد، تعجیل کرد.

یونسیان اضافه کرد: اقدامات غیر دارویی مانند فاصله‌گذاری اجتماعی در همه‌گیری آنفلوآنزای ۱۹۱۸ مطرح شده بود که در پاندمی کرونا با تاخیر به آن رسیدیم. برخی اقدامات هم مانند تعطیلی مدارس و مراکز آموزشی، ممکن است نتیجه معکوس داشته باشد زیرا علاوه بر آسیب به آموزش، مشخص نیست که چه میزان از دانش آموزان محافظت می‌کند که اینها بخشی از تجارب پاندمی ۱۹۱۸ بود.

وی گفت: عوارض عصبی روانی که تا مدت‌ها بعد از بهبود از آنفلوآنزای در افراد وجود داشت شامل افسردگی، اختلالات روانی و عصبی از جمله کاهش بویایی و چشایی در آن زمان هم نسبتا شایع بود که برخی از این عوارض در کرونا نیز مشاهده می شد.

عضو کمیته علمی کشوری کرونا با اشاره به وضعیت کرونا در مناطق شش گانه سازمان جهانی بهداشت، گفت: به جز کشورهای غرب اقیانوس آرام مانند ژاپن، کره و برخی کشورهای شرق آسیا، استرالیا و اقیانوسیه در پنج منطقه دیگر سازمان جهانی بهداشت، وضعیت کرونا نسبتا پایدار بوده است.

 
 
 
کد مطلب : ۱۳۵۸۶
نام شما

آدرس ايميل شما