۰
سیدابراهیم هاشمی، رییس هیات مدیره انجمن پخش دارو و مکمل ایران:

بیمارستان‌ها 5700 میلیارد تومان به شرکت‌های پخش بدهکارند

تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۲ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۱۷:۲۰
کد مطلب : ۱۳۴۱۱
بیمارستان‌ها 5700 میلیارد تومان به شرکت‌های پخش بدهکارند
سالم‌خبر: رییس هیات مدیره انجمن پخش دارو و مکمل ایران گفت: طبق آخرین گزارش در حال حاضر بدهی بیمارستان‌ها به شرکت‌های پخش ۵۷۰۰ میلیارد تومان است. 

سیدابراهیم هاشمی افزود: قرار بود ۸۰۰۰ میلیارد تومان در قالب طرح دارویاری به شرکت‌های پخش بدهند، اما عددی که به ما پرداخت شد، حدود ۳۶۰۰ میلیارد تومان بود. عملا ما نمی‌دانیم مابقی این عدد چرا پرداخت نشد.  

سید ابراهیم هاشمی، رییس هیات مدیره انجمن پخش دارو و مکمل ایران، درباره وضعیت تامین و پخش داروهای بیهوشی در کشور ، گفت: پیش از اجرای طرح دارویاری، مساله‌ای که در زمینه داروهای بیهوشی داشتیم، این بود که از آنجایی که ارز این داروها ارز دولتی و ترجیحی بود، تقاضا برای آن بالا بود. زیرا زمانیکه قیمت پایین
است، همه تمایل دارند که به اندازه‌ای دارو بگیرند که برای آینده هم ذخیره داشته باشند. در این شرایط وزارت بهداشت داروهای بیهوشی را سهمیه‌بندی می‌کرد و بر این اساس بر روی زنجیره مدیریت کلان داشت، اما در بازار بزرگی مانند ایران نمی‌توان کامل مدیریت کرد.  

وی افزود: از زمانی که تغییر نرخ ارز اتفاق افتاد و ارز داروها آزاد شد، دیگر خیلی مشکل کمبود داروهای بیهوشی را نداریم و اگر هم کمبودی وجود داشته باشد، عمدتا به دلیل مشکلات ناشی از تامین نقدینگی است. زیرا این داروها با توجه که اینکه وارداتی هم هستند، با توجه به تغییر نرخ ارزش پنج برابر می‌شود.

هاشمی همچنین تصریح کرد: در حال حاضر به جز یکی دو قلم از داروهای بیهوشی که عمدتا به دلیل نقدینگی دچار مشکل هستند،
کمبود آنچنانی در بازار نداریم. آنچه در حال حاضر در حوزه کمبود اتفاق می‌افتد، دلیلیش نقدینگی است و یکی از مهمترین بخش‌هایش هم این است که بیمارستان‌ها باید پول شرکت‌های پخش را به موقع دهند که عملا این توان را ندارند.


هاشمی با بیان اینکه گزارش بدهی‌های بیمارستان‌ها به شرکت‌های پخش را هر سه ماه یکبار جمع‌بندی می‌کنیم، گفت: طبق آخرین گزارش اکنون بدهی بیمارستان‌ها به شرکت‌های پخش ۵۷۰۰ میلیارد تومان است. در عین حال قرار بود که ۸۰۰۰ میلیارد تومان در قالب طرح دارویاری به شرکت‌های پخش بدهند، اما عددی که به ما پرداخت شد، حدود ۳۶۰۰ میلیارد تومان بود. عملا ما نمی‌دانیم مابقی این عدد چرا پرداخت نشد.  

وی درباره یکی دو قلم داروی بیهوشی که مشکلاتی
دارند، گفت: ما در حوزه بیهوشی سه داروی اصلی داریم که دو مورد آن مهمتر است، یکی پروپوفول است که وضعیت آن در بازار بد نیست. دیگری ایزوفلوران است که اکنون مقداری در این دارو مشکل داریم که اگر تامین نقدینگی آن انجام شود، مشکلش رفع می‌شود. زیرا ارز آن آزاد شده است.

هاشمی درباره وضعیت دریافت تسهیلات بانکی برای شرکت‌های پخش، گفت: به ما هم اعلام کردند که برای دریافت تسهیلات بانکی در قالب آن ۱۵ هزار میلیارد تومانی که مشخص شده، به شرکت‌های پخش هم تسهیلات داده خواهد شد، اما تا این لحظه اتفاقی نیفتاده است. باید توجه کرد که آنچه که بر روی کاغذ می‌آید، ارزشی ندارد و بخشنامه کاری نمی‌کند، زمانی که اقدامی شود و پول در حساب شرکت‌های پخش بیاید، کار انجام شده است.
 
کد مطلب : ۱۳۴۱۱
نام شما

آدرس ايميل شما