۰
معاون درمان مجتمع بیمارستانی امام خمینی خبر داد:

بحران ذخیره‌ی داروی بیهوشی در بیمارستان امام خمینی؛ لب به لب پیش می‌رویم

ممکن است روزی بیاید که حتی عمل هم کنسل کنیم
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۲ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۱۷:۵۸
کد مطلب : ۱۳۴۱۰
بحران ذخیره‌ی داروی بیهوشی در بیمارستان امام خمینی؛ لب به لب پیش می‌رویم
سالم‌خبر: معاون درمان مجتمع بیمارستانی امام خمینی خبر داد: در زمینه داروهای بیهوشی، کمبود داریم و وضعیت ذخایر دارویی‌مان در زمینه داروهای بیهوشی به نحوی است که هر روز دارو را در حد نیاز همان روز می‌رسانیم. حال یک روزهایی ممکن است وضعیت بحرانی‌تر باشد و یک روز هم وضعیت بهتر باشد.

امیرحسین اورندی افزود: روز گذشته یک پارت از داروهای بیهوشی شامل ۵۰۰ ویال پروپوفول ۵۰ سی سی و ۶۰۰ ویال پروپوفول ۲۰ سی سی به بیمارستان رسیده است، ‌اما این پارت فقط نیاز یک روز مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) را که ۹ مجموعه اتاق عمل فعال دارد، می‌تواند جواب دهد. زیرا حجم کار بالاست و حداقل روزانه ۱۵۰ عمل جراحی از طیف‌های مختلف داریم.

وی افزود: متاسفانه اخیرا در تامین «ایزوفلوران» که از گازهای هوش‌بر است نیز به چالش برخورد کرده‌ایم. طبق آخرین آمار در شهریور ماه حدود ۳۷۵ قلم دارو کمبود کشوری داشتیم که بخشی از این کمبود هم مربوط به داروهای بیهوشی یا داروهای مربوط به مراقبت‌های ویژه شامل پروپوفول، کتامین، نوراپینفرین و ... بود؛ این‌ها داروهایی هستند که هر روز آن‌ها را برای بیهوشی و مراقبت‌های ویژه استفاده می‌کنیم و طی یکی دو ماه اخیر، واقعا کمبودشان به ما فشار وارد کرده است.

اورندی، افزود: در عین حال در بیهوشی، داروهای مشخصی داریم که هر کدام پروفایل فارماکولوژیک خاص خودشان را دارند. به عنوان مثال نمی‌توان به همه بیماران پروپوفول یا کتامین و ... تزریق کرد و دارو بر اساس شرایط بیمار و نوع عمل و... انتخاب می‌شود. بنابراین در پکیج دارویی‌مان باید داروهای مختلف داشته باشیم که بتوانیم بیماران مختلف را بیهوش کنیم. در عین حال بیهوشی هم طیف وسیعی دارد و از جراحی‌های ساده تا جراحی‌های پیشرفته را در بر می‌گیرد و طبیعتا هر یک از این‌ها نیازمند داروهای بیهوشی با پروفایل‌های مشخصی است که در فارماکوپه‌مان داریم که کمبود این داروها طی یکی دو ماه اخیر واقعا به ما فشار آورده است و همکاران داروخانه مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) به گونه‌ای از زیر سنگ برای ما دارو گیر آوردند. حتی گاهی شده که روزانه پنج تا شش ویال دارو به اتاق عمل‌ها رساندند و اعلام کردند که ابتدا به بیماران اورژانسی برسید و بعد به سایر بیماران
برسد.

وی درباره اظهاراتی مبنی بر کنسل شدن اعمال جراحی به دلیل نبود دارو نیز گفت: در مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) تا لب مرز کنسلی رفتیم، ‌اما خوشبختانه این اتفاق نیفتاد. با این حال واقعا در تامین داروهای بیهوشی و مراقبت‌های ویژه داریم لب به لب پیش می‌رویم و اگر قرار باشد بیش از این با کمبود مواجه باشیم، حتی ممکن است روزی بیاید که حتی عمل هم کنسل کنیم. به عنوان مثال درباره داروی بوپیواکایین که در آن هم دچار کمبود هستیم، داروی بی‌حسی موضعی است و ما بسیاری از اعمال جراحی‌مان را از طریق بی‌حسی نخاعی (اسپاینال) و اپیدورال یا بی‌حسی ناحیه‌ای انجام می‌دهیم، حال وقتی این دارو در دسترس نیست، طبیعتا از این دارو هم نمی‌توانیم استفاده کنیم و مجبوریم از بیهوشی عمومی استفاده کنیم که این کار هم از طرفی مصرف داروهای بیهوشی جنرال را بالا می‌برد و از سویی می‌تواند بیمار را دچار عوارض مترتب با بیهوشی عمومی کند .

اورندی درباره وضعیت بدهی‌های بیمارستان به شرکت‌های پخش و مباحثی مبنی بر ایجاد کمبودهای دارویی به دلیل این بدهی‌ها نیز به ایسنا گفت: در بیمارستان امام خمینی (ره) بدهی‌ها خیلی زیاد نیست. حتی ما حاضر بودیم که به صورت نقدی دارو خریداری کنیم، ‌ اما دارو وجود نداشت. در بحث کمبود سرم که طی هفته‌های اخیر ایجاد شد، ما تا مرز کنسل کردن عمل‌های جراحی پیش رفتیم و داروخانه ما اعلام کرد که ما نقدی هم حاضریم سرم بخریم، اما سرم نبود. باید توجه کرد اتفاقی که اخیرا رخ داده، ‌ ماحصل شرایطی است که جزو ذات بازار است؛ به این معنی که قیمت تمام شده دارو و سرم و ... یک عددی است. حال که ارز ترجیحی حذف شده و ارز داروها آزاد شده در نتیجه قیمت دارو افزایش می‌یابد. برای جبران این مابه‌التفاوت هیچ مکانیسمی دیده نشده یا ناکارآمد بوده است. در این حالت تولیدکننده هم به دلیل عدم صرفه اقتصادی تولید نمی‌کند. در نهایت هم دود این عدم تولید به چشم مردم می‌رود و سودش را شرکت‌های داروسازی خارجی خواهند برد.
کمبود داروهای ضروری بیمارستانی؛ از داروی حیاتی آی‌سی‌یو تا فاکتور ۸

معاون درمان مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) درباره وضعیت ذخایر سرم و داروهای عمومی بیمارستان نیز گفت: در بیمارستان امام خمینی (ره) روزانه به طور میانگین
۲۵۰۰ لیتر سرم مصرف می‌شود. در حالت عادی اصطلاحا کامیون کامیون برایمان سرم می‌آمد و برای بیماران استفاده می کردیم، اما در حال حاضر این میزان به روزی یک وانت رسیده است. بنابراین حجم کاهش قابل ملاحظه‌ای داشته است. البته روند تامین سرم در حال بهبود است. در عین حال در آبان و آذر ماه داروخانه بیمارستان امام خمینی (ره) اعلام کرده که حدود ۳۸۰ قلم کمبود کشوری دارو داریم. دارویی مانند نوراپینفرین که برای افزایش فشار خون بیمار در آی‌سی‌یو حیاتی‌ست، وقتی نباشد باید از داروهای دیگری استفاده کنیم که البته همانطور که گفته شد هر دارویی پروفایل خاص خودش را دارد و طبعا وقتی ضروریات را نداشته باشید، مجبورید انتخاب‌های دیگری داشته باشید که بعضا ممکن است اثربخشی اولیه را نداشته باشند. در آبان ماه در داروهایی مانند فاکتور هشت که داروی ضروری بیمار هموفیلی است کمبود داشتیم، IVIG را مدت‌هاست که کمبود داریم. داروی اینترالیپید، قرص میدودرین که برای بیماران کبدی مورد نیاز است و... دچار کمبود است.

اورندی درباره امکان تمدید اعتبار برخی داروهای تاریخ مصرف گذشته در برخی موارد به دلیل کمبودهای دارویی در بیمارستان‌ها، گفت: به صورت تئوریک داروهایی که مصرف می‌کنید، یک تاریخ مصرف دارد. طبق آنچه که کمپانی‌های داروسازی می‌گویند، دو ماه بعد از تاریخ مصرفی که برای دارو روی کاغذ آن نوشته شده، دارو قابل مصرف است. این موضوعی است که شرکت‌های داروسازی اعلام می‌کنند. حالا ممکن است که در برخی مراکز به این سمت هم بروند زیرا دارو ندارند.

وی با بیان اینکه ۸۰ تا ۹۰ درصد اعمال جراحی ما ضروری و اورژانسی است، گفت: از ۱۵۰ بیماری که در روز در بیمارستان امام خمینی عمل می‌کنیم، شاید ۱۵ تا ۲۰ موردش غیر ضرور (منظور غیر اورژانس) باشد، مابقی آن ضروری و حتی اورژانسی است. لیست انتظار طولانی برخی اعمال هم شاید به دلیل همین کمبودها باشد. در بیماری‌هایی مانند سرطان فرد باید در همان زمان طلایی‌اش جراحی شود و ما سعی می‌کنیم در این حوزه‌های ضروری به‌روز باشیم و نمی‌توانیم بیمار را جراحی نکنیم.

وی درباره وضعیت تامین تجهیزات پزشکی در بیمارستان‌ها نیز گفت: در زمینه تجهیزات مصرفی روزانه مانند سرنگ و... مشکلی نداریم، ‌اما در زمینه تجهیزات تخصصی گاهی اوقات
مشکلاتی داریم و این تجهیزات پیدا نمی‌شود. به عنوان مثال سایز خاصی از دریچه آئورت و... کمبود کشوری دارد و حالا برای بیماری که مشکل دریچه‌ای دارد و دچار نارسایی قلبی شده و باید عمل شود، چه کنیم؟. بیمارستان امام بیمارستانی فوق‌تخصصی است و در مبحث استنت‌های قلبی و مغزی و... گاهی مواقع دچار کمبود می‌شویم. البته همکاران داروخانه این موارد را از زیر سنگ هم که شده پیدا کرده و به دست ما می‌رسانند.

اورندی درباره قانون تامین داروها و تجهیزات مورد نیاز بیماران بستری در بیمارستان‌ها، گفت: همچنان این قانون پابرجاست و با تمام توان تلاش می‌کنیم که بیمار به خارج از بیمارستان فرستاده نشود. میزان ارجاعات بیمارستان امام خمینی جهت تهیه دارو به بیرون صفر است و واقعا سعی می‌کنیم هیچ بیماری خودش دنبال دارو نرود. البته این چالش برای بیمارستان‌های دیگر هم ایجاد شده است. بالاخره ما توانستیم سرم را تامین کنیم، اما در شهرستان‌ها مثل زابل، شهرهای کوچک استان کرمان، خوزستان و ... شاید نتوانند این موارد را در شرایط کمبود تامین کنند. البته نکته دیگر هم بحث توزیع نامناسب است. ممکن است یکسری تجهیزات بین استان‌ها به صورت مساوی تقسیم شوند که بدترین کار ممکن است. ما در مواردی داشتیم که تجهیزاتی را در بیمارستان امام کمبود داشتیم و برخی استان ها می‌گفتند مازاد دارند. بنابراین باید نیازسنجی ها به درستی انجام شود. بیمارستان امام هم یکی از بیمارستان‌های بزرگ سطح شهر است و سایر بیمارستان‌های استان نیز بار بالایی دارند و قطعا آنها هم این چالش‌ها را دارند.

معاون درمان مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره)، گفت: امیدوارم موضوع تعرفه‌های دارویی کارشناسی‌تر بررسی شود و دولت برای قیمت تمام شده، یک فکری کند. تمام دغدغه من این است که کمبود دارویی‌مان در کشور رفع شود و به روال تولید قبلی بازگردیم و این به نحوی باشد که تولیدکننده هم ضرر نکند و فشار آن هم بر دوش مردم نباشد. ما سه بیمه سلامت، تامین اجتماعی و نیروهای مسلح داریم که همگی متعلق به دولتند و دولت باید این سه بیمه را طوری تقویت کند که در بحث پرداخت قیمت دارو و تجهیزات به گونه‌ای رفتار کنند که تولید کننده راغب باشد تولید کند و دارو تامین شود. در این صورت بحث کمبود مطرح نخواهد شد./ایسنا
 
کد مطلب : ۱۳۴۱۰
نام شما

آدرس ايميل شما