۰
مدیر گروه بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت:

فارس و اصفهان بیشتر موارد شناسایی شده بیماری سالک را دارند

تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۲۰ مهر ۱۴۰۱ ساعت ۱۴:۲۱
کد مطلب : ۱۳۱۲۵
فارس و اصفهان بیشتر موارد شناسایی شده بیماری سالک را دارند
سالم خبر: مدیر گروه بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: ۱۹ استان در کشور با بیماری سالک درگیر هستند که فارس و اصفهان به ترتیب بیشترین موارد شناسایی شده را دارند.

به گزارش سالم خبر، بهزاد امیری مدیر گروه بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در همایش ملی " ایده های کاربردی در راستای پیشگیری، تشخیص و درمان بیماری سالک" در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان افزود: حدود ۱۵۰ شهرستان در کشور با بیماری سالک مواجه هستند و بر اساس آمار سال ۱۴۰۰ تعداد موارد شناسایی شده ابتلا به این بیماری در استان‌های فارس چهار هزار و ۵۵۵ ، اصفهان سه هزار و ۵۶۸ ، خوزستان یکهزار و ۴۸۴، خراسان رضوی یکهزار و ۲۷۴ و سمنان ۵۷۹ مورد بوده است.

وی با بیان اینکه سال گذشته در مجموع حدود ۱۶ هزار ابتلا به بیماری سالک در کشور شناسایی شد، اظهار داشت: شاخص ابتلا به سالک در سال گذشته ۲۰ در هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت بود.

امیری با اشاره به اینکه در نیمه نخست امسال نیز سه هزار و ۷۲۳ ابتلا به سالک در کشور شناسایی شده است، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه بیشترین آمار ابتلا به سالک در پاییز خواهد بود برای اظهارنظر درباره این آمار باید منتظر آمار سالانه باشیم.

مدیر گروه بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در چهار دهه گذشته ابتلا به سالک در کشور در برخی سال ها افزایش و در برخی سال ها کاهش می یافت اما در ۱۰ سال اخیر بطور کلی  نزولی بوده است.

 امیری تاکید کرد: عوامل متعددی در ابتلا و آمار بیماری سالک نقش دارد اما هرگاه اقدامات کنترلی و پیشگیری به دلایل مختلف مانند محدودیت های مالی یا بی‌توجهی برخی مسوولان یا عدم احراز اولویت برای آن، کاهش می یافت شاهد افزایش آمار سالک بودیم که در استان اصفهان نیز این اتفاق افتاده است.

وی با بیان اینکه ما چالش های زیادی برای کنترل و پیشگیری بیماری سالک داریم، افزود: ریشه کنی این بیماری در زمان حاضر امکان پذیر نیست و ما برنامه ای با عنوان ریشه کنی سالک نداریم.

امیری ادامه داد: آنچه که ما می توانیم در زمان حاضر به آن امیدوار باشیم پیشگیری و کنترل این بیماری است مگر آنکه به جایگاه یا فناوری هایی برسیم که واکسن ایمن و موثری برای این بیماری تولید شود و انسان را بر علیه این بیماری ایمن کند.

وی با بیان اینکه مخزن انتقال سالک، جوندگان صحرایی و پشه خاکی است که حذف آنها امکان‌پذیر نیست، تصریح کرد: عدم امکان حذف کامل مخزن سالک، محدودیت منابع مالی، وجود شرایط محیطی مناسب برای تکثیر پشه خاکی در مناطق بومی کشور و تغییرات آب و هوایی از جمله چالش های پیش رو برای مقابله با این بیماری است.

مدیر گروه بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی تاکید کرد: اقدامات پیشگیری و کنترل سالک و تخصیص بودجه برای انجام آنها باید به‌طور مستمر صورت گیرد در غیر این صورت اقدامات انجام شده در گذشته نیز بی ثمر خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه در اجرای طرح های جدید عمرانی بویژه مسکن باید پیوست سلامت و مسائلی مانند سالک خیز بودن مناطق در نظر گرفته شود، گفت: از جمله راهبردهای اصلی برنامه پیشگیری و کنترل این بیماری می توان به ارتقای نظام مراقبت سالک، بیماریابی دقیق، قطع زنجیره انتقال، کنترل مخازن، ارتقای خدمات تشخیص سالک،  شناسایی زودهنگام و درمان به موقع، هماهنگی بین بخشی برای بهسازی محیط، آموزش و اطلاع رسانی به مردم و تلاش در جهت دستیابی به تولید واکسن موثر اشاره کرد.

امیری تصریح کرد: بیماری سالک، معضل کشورهای غربی و پیشرفته نیست که منتظر بمانیم آنها برای ما در این زمینه تولید علم یا واکسن کنند بنابراین اگر قرار است کاری در این زمینه اتفاق بیفتد باید به دست دانشمندان ایرانی باشد.

وی با بیان اینکه سال قبل دستور کشوری مبارزه و پایش ناقلان و مخازن سالک در کشور تدوین شد، خاطرنشان کرد: امسال بودجه مناسبی برای دانشگاه های علوم پزشکی استان های درگیر سالک برای پیشگیری و کنترل این بیماری در نظر گرفته شد.

امیری با اشاره به اینکه در ۲ سال گذشته مشکلی برای تامین داروی درمان سالک (گلوکانتیم) نداشتیم، اضافه کرد: این دارو از کشور فرانسه تامین می شود و در کنار آن داروهای دیگر تولید داخل نیز توزیع شده است.

وی همچنین به اقدامات انجام شده در استان اصفهان برای پیشگیری و کنترل سالک اشاره کرد و گفت: اقدامات خوبی در حوزه پایگاه هشتم شکاری اصفهان (یکی از مناطق درگیر با سالک) نیز انجام شده است.

سالَک یک بیماری پوستی است که بر اثر گزش نوعی پشه خاکی به انسان منتقل می‌شود و ضایعات بد شکل و عوارض اجتماعی، روحی و روانی از پیامدهای ناگوار این بیماری است؛ اصفهان از استان‌های سالک خیز کشور است.

۸۷ درصد از موارد جدید ابتلا به بیماری سالک در دنیا در ۱۰ کشور افغانستان، ایران، عراق، لیبی، برزیل، پاکستان، سوریه، تونس، الجزایر و کلمبیا اتفاق می افتد.

همایش ملی "ایده های کاربردی در راستای پیشگیری، تشخیص و درمان بیماری سالک" امروز در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان آغاز شد و تا فردا پنجشنبه ۲۱ مهر ادامه دارد؛ در این رویداد علاوه بر ارائه ایده های منتخب، میزگردهای تخصصی با حضور دانشگاهیان، کارشناسان و پژوهشگران برگزار خواهد شد.
کد مطلب : ۱۳۱۲۵
نام شما

آدرس ايميل شما