۰
محسن شتی، رئیس اداره سلامت سالمندان وزارت بهداشت و درمان:

هیچ مرکز ارائه خدمات طب سالمندی در کشور وجود ندارد

شهر گیلان پیرترین شهر و سیستان و بلوچستان جوان‌ترین شهر کشور است
تاریخ انتشار :
شنبه ۹ مهر ۱۴۰۱ ساعت ۱۴:۲۰
کد مطلب : ۱۳۰۶۶
هیچ مرکز ارائه خدمات طب سالمندی در کشور وجود ندارد
سالم‌خبر: سالم‌خبر: جمعیت سالمند کشور طی 10 سال آینده در حالی به دو برابر جمعیت فعلی می‌رسد که هیچ مرکز ارائه خدمات طب سالمندی در کشور وجود ندارد.

محسن شتی، رئیس اداره سلامت سالمندان وزارت بهداشت و درمان در این باره اظهار داشت: در ۱۰ سال آینده جمعیت سالمندی به دو برابر جمعیت فعلی می‌رسد و باید بتوانیم پاسخگوی نیاز این جمعیت باشیم. برای آینده باید فکری کرد و این در حالی است که منابع در دسترس حال حاضر ما نیز کفاف نیاز فعلی را نمی‌دهد. 

وی ادامه داد: در حال حاضر که ۱۰ درصد جمعیت کشور سالمند است، در برخی بیمارستان‌ها ۴۰ یا ۵۰ درصد ضریب اشغال تخت به سالمندان اختصاص یافته است، پس تکلیف سالیان آینده که تعداد سالمندان بیشتر شود، چه می‌شود؟ زمانی که قرار باشد درصد سالمندان جامعه به ۲۰ درصد برسد چگونه خدمت رسانی خواهیم کرد؟

شتی با اشاره به لزوم افزایش حمایت‌های بیمه‌ای از سالمندان ادامه داد: به طور کلی موضوع سالمندی با بحث بیمه عجین است و نیازمند حمایت‌ بیمه‌های مختلف پایه و تکمیلی هستیم. به عنوان مثال خدمات توانبخشی سالمند تحت پوشش بیمه نیست و یا درصد بالایی از سالمندان ما اصلا تحت پوشش بیمه تکمیلی نیستند و اگر به جراحی یا درمان
خاصی نیاز داشته باشند باید هزینه‌های سنگینی را تقبل کنند. این افراد اگر حقوق ثابتی نداشته باشند یا نمی‌توانند از پس هزینه‌ها برآیند یا به سختی می‌توانند هزینه را تامین کنند و زمانی‌ که قشر محروم درگیر سالمندی و بیماری شود، واقعا دوره سختی را خواهد گذراند.

او با تاکید بر لزوم افزایش پوشش‌های بیمه‌ای، تصریح کرد: بیمه باید برای تمام انواع مراقبت‌های سالمندان فعالانه عمل کند. در حال حاضر، بیمه‌ها تحت فشار سنگینی هستند و باید با برنامه‌ریزی، هزینه‌ها را اثربخش کرد. اهمیت این موضوع وقتی روشن می‌شود که بدانیم گروه‌هایی از سالمندان در معرض خطر هستند. این افراد بیماری‌های صعب‌العلاج، ناتوانی یا ابتلا به چند بیماری مزمن همزمان دارند که باید تحت حمایت و مراقبت ویژه قرار گیرند. علاوه بر مراقبت‌های بهداشتی، درمان، توانبخشی، حمایت‌های معیشتی و رفاهی، حمایت‌های همه جانبه اجتماعی از جمله ابعاد دیگری از خدمات هستند که باید توسط تعاملات بین بخشی فعالانه به آنها پرداخته شود.
 
شتی با انتقاد از توقف تربیت متخصصان طب سالمندی، بیان کرد: یکی از مشکلات ما این است که این تخصص دو یا سه دوره دانشجو گرفت اما بعد تعطیل شد و الان دیگر
دوره دستیاری طب سالمندی نداریم. ما جلسات مختلفی برای اقناع سیاست‌گذاران در وزارت بهداشت در این زمینه داشتیم اما آنها معتقد هستند که کوریکولوم آموزشی درست نیست و متخصصین داخلی می‌توانند جوابگوی نیاز درمانی سالمندان باشند. این درحالی است که یک متخصص داخلی نمی‌تواند جای متخصص طب سالمندی را بگیرد زیرا ویزیت سالمند خاص است.

وی ادامه داد: همانگونه که دوره کودکی دوران خاصی از عمر است و  تخصص کودکان داریم که به شکل ویژه کودک را ویزیت می‌کنند، دوران سالمندی نیز دارای ویژگی‌های خاصی است و باید تخصص سالمندی هم وجود داشته باشد تا این گروه را به شکل ویژه معاینه کنند. در حال حاضر حدود ۲۰ نفر متخصص طب سالمندی در کشور داریم که بیمه‌ها هم به علت تعداد پایین آنها نسخ این پزشکان را قبول نمی‌کنند و این یکی از چالش‌های رها کردن تربیت تخصص سالمندی است.

شتی با اشاره به اینکه متخصص طب سالمندی با دید جامع‌تری به سالمند نگاه می‌کند، اظهار کرد: در واقع، متخصص طب سالمندی مدیر سلامت سالمند است زیرا معمولا سالمند دچار چند بیماری همزمان است و به خاطر هر کدام از اینها متخصصین داروهای مختلفی تجویز کرده‌اند که یکی از مشکلات هم تداخل داروهای مختلف با
یکدیگر است و متخصص طب سالمندی این موضوع را مدیریت می‌کند. درحالی که اکنون سالمند مجبور است توسط چندین متخصص معاینه شود و از آنجایی که در کشور ما پرونده الکترونیک سلامت هنوز به نتیجه نرسیده است، پزشک ممکن است نداند این فرد مثلا سه پزشک معالج دیگر هم دارد و داروهای مختلف مصرف می‌کند.

وی با بیان اینکه هیچ مرکز ارائه خدمات طب سالمندی در کشور وجود ندارد، گفت: متخصص طب سالمندی کسی است که مدیریت مشکلات پزشکی مختلف سالمند را انجام می‌دهد. او  یک دید کل‌نگر در مورد سالمند دارد و علاوه بر در نظر گرفتن مشکلات جسمی سالمند مشکلات روانی، اجتماعی و معنوی او را هم می‌بیند.

زنانه شدن سالمندی در کشور

وی افزود: بر اساس آخرین پیمایش ما در سال ۹۵ حدود ۹.۳ درصد جمعیت ما سالمند بودند که الان با گذشت زمان احتمالا این عدد به بالای ۱۰ درصد رسیده است و این یعنی حدود ۹ میلیون نفر سالمند داریم. نسبت جنسی سالمندان تقریبا برابر است اما  شمار سالمندان زن درحال افزایش است و این یعنی سالمندی در کشور ما به سمت زنانه شدن حرکت می‌کند. در حال حاضر، درصد سالمندان زن تنها از مردان بیشتر است. همچنین شهر گیلان پیرترین شهر و سیستان و بلوچستان جوان‌ترین شهر کشور است.
کد مطلب : ۱۳۰۶۶
نام شما

آدرس ايميل شما