۰

دمای بدن انسان در حال کاهش است

تاریخ انتشار :
شنبه ۹ مهر ۱۴۰۱ ساعت ۱۲:۰۷
کد مطلب : ۱۳۰۵۵
دمای بدن انسان در حال کاهش است
سالم‌خبر: میانگین دمای بدن انسان ۳۷ درجه سانتیگراد در نظر گرفته می‌شود. شواهد جدید نشان می‌دهند که این دما در حال کم شدن است.

براساس تحقیقی در دانشگاه استنفورد اگرچه طی ۱۵۰ سال اخیر، دمای بدن متوسط یک انسان سالم ۳۷ درجهٔ سلسیوس در نظر گرفته شده. اما این عدد اشتباه است.

حداقل دو دهه است که دانشمندان بر این باورند که دمای میانگین بدن انسان به حدود ۳۶٫۶ درجه کاهش یافته است و دمای نرمال بدن انسان در بازهٔ بین ۳۵٫۷ و ۳۷٫۴ درجه قرار دارد. با این حال، ۳۷ مانند یک عدد ثابت بین والدین و پزشکان باقی مانده و روی هر چیزی، از دماسنج‌های داروخانه‌ها تا
وبسایت‌های مراکز پزشکی، نمایش داده می‌شود.

جولی پارسونت (Julie Parsonnet)، پزشک بیماری‌های عفونی در دانشگاه استنفورد، می‌گوید «پزشکان با باقی افراد فرقی ندارند. ما از کودکی با این عدد به عنوان یک مقدار نرمال بزرگ شده‌ایم.»

براساس این تخقیق عوامل بسیاری می‌توانند روی دمای بدن تاثیر بگذارند؛ از جمله سن، نوع بدن، رژیم غذایی، بیماری‌ها، زمان روز و چگونگی اندازه‌گیری دما. دما معمولا از داخل گوش، زیر زبان، در زیر بغل، به صورت مقعدی یا روی پیشانی اندازه‌گیری می‌شود. حتی یک قرص دماسنج قابل هضم نیز وجود دارد و هرکدام از این دماسنج‌ها
اندکی تفاوت در دماهای میانگین نشان می‌دهند.

پژوهشگران با مطالعهٔ دمای افراد سالم و عواملی که می‌توانند بدن را از بازهٔ ایمن خارج کنند، به فهم بهتر دربارهٔ کار بدن به عنوان یک کل می‌رسند. بدن انسان برای عملکرد مناسب نیاز دارد در یک بازهٔ کوچک دما، حدود ۱٫۷ درجه، باقی بماند. خارج از این بازه، نورون‌ها کند می‌شوند و عضلات و اندام‌ها با کارایی کمتری به کار خود ادامه می‌دهند. حتی پروتئین‌های درون سلول نیز می‌توانند تحت تاثیر قرار بگیرند. پس بدن به سختی تلاش می‌کند تا در این بازهٔ دمایی باقی بماند؛ با کارهایی نظیر عرق کردن در گرما یا انقباظ
رگ‌های خونی در هوای سرد.

پارسونت می‌گوید «همهٔ این کارها با سیگنال‌هایی از مغز انجام می‌شود که به شما می‌گوید: خون تو دمایی اشتباه دارد.»

دمای بدن می‌تواند در واکنش به بیماری نیز تغییر کند. تب زمانی رخ می‌دهد که بدن دمای خود را چند درجه بالاتر از سطح نرمال تنظیم می‌کند؛ عملی که گمان می‌رود برخی از میکروب‌ها را می‌کشد و باعث می‌شود سیستم ایمنی سریع‌تر کار کند.
چون دمای بدن به طور بسیار متداول اندازه‌گیری می‌شود و ابزاری مهم برای مطالعهٔ سلامت است، پژوهشگران می‌گویند برای بازنگری در این دما دیر شده است.
 
کد مطلب : ۱۳۰۵۵
نام شما

آدرس ايميل شما