۰

خطوط تولید داروسازی فارابی به طور موقت تعطیل شد

تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۱۲ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۵:۵۸
کد مطلب : ۱۲۷۵۴
خطوط تولید داروسازی فارابی به طور موقت تعطیل شد
سالم‌خبر: شرکت دارویی فارابی به دلیل آنچه کمبود، تحریم و گرانی مواد اولیه نامیده خطوط تولید داروی خود را تا 22 مرداد به حالت تعطیل در آورده است.

پیش از این هم در ماههای اخیر این داروسازی با کم کردن ظرفیت تولید تلاش کرد تا بر این بحران فائق آید که بنظر میرسد با این تصمیم جدید مبنی بر تعطیلی کامل یک هفته ای موفقیت آمیز نبوده است.

فارابی با وجود افزایش بین 30 تا 100درصدی محصولات باز هم موفق به مدیریت منابع و شرایط نشده و این میزان افزایش قیمت را ناکافی دانسته و درصدد دریافت مجوزها و تاییدیه های لازم برای افزایش بیشتر قیمت داروهای خود در بازار است.

با وجود کمبودی که در بازار از محصولات این شرکت و البته سایر شرکت های تولیدی دارویی مشاهده میشود بنظر میرسد باید منتظر موج جدید افزایش شدید قیمت دارو و همچنین کمبود شدیدتر داروهای این کمپانی در سطح کشور در پی این تعطیلی هرچند کوتاه مدت این داروسازی باشیم.

شرکت
داروسازی‌ فارابی‌ یکی از بزرگترین‌ و مدرنترین‌ مجتمـع‌ های داروسـازی‌ کشـور است‌ که‌ به‌ منظور تولید انبوه‌ فرآورده‌های‌ دارویی تاسیس شده و نیاز عمده کشور را تامین میکند و مسئولین سازمان غذا و دارو باید ریشه یابی کنند که چه عواملی باعث شده این اتفاق تلخ در صنعت دارویی کشور بیفتد. قرار بود دولت با اجرای طرح دارویار با اتخاذ سیاست های حمایتی در راستای رفع مشکلات صنعت و مردم قدم بردارد.

در این طرح ارز ترجیحی به جای اینکه به واردکنندگان و تولیدکنندگان داده شود از طریق بیمه ها به مصرف کننده نهایی اختصاص یافته است و قرار بود پرداختی از جیب مردم بدون افزایش باقی بماند ولی دولت در جزئیات این طرح نگفته که اگر تولیدکننده نتوانست با افزایش شدید قیمت ارز مواداولیه را تهیه کند و دارویی برای عرضه نداشت چه اتفاقی خواهد افتاد؟

از سویی به دلیل اینکه معیشت بسیاری از کارکنان
داروسازی فارابی با سرنوشتش گره خورده اینطور نباشد که تعطیلی چند روزه برای فشار آوردن به دولت و گروکشی دریافت ارز دولتی و بعد باز هم افزایش قیمت و در نهایت فشار به مردم باشد.

تعطیلی یک هفته ای یک داروسازی ممکن است چندان مهم به نظر نیاید ولی میتواند عواقب جبران ناپذیری در بازار دارویی کشور به جا بگذارد.

یک منبع آگاه در این باره گفت :« امروز جلسه ای در سازمان غذا و دارو در حال برگزاری است که تولیدکنندگانی نظیر فارابی،شفافارمد،لقمان دارو،داروسازی دانا،کوثر،حیان و پارس آفا شیمی و اکسیر دارو از شرکت کنندگان آن هستند و قرار است در رابطه با این موضوع با مسئولین سازمان غذا و داروی کشور رایزنی کنند.»

نتیجه خروجی این جلسه میتواند مسیر ماههای آتی بازار دارو در کشور را تعیین کند.

لازم به ذکر است هنوز گزارشی از اختلال در روند تولید در دیگر تولیدکنندگان صنعت دارویی کشور دریافت نشده است./ سلامت‌نیوز
کد مطلب : ۱۲۷۵۴
نام شما

آدرس ايميل شما